Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 12



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 12

Postet 12-12-22 kl 06:33 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 15. årgang -

12


[1 Primrose] [2 Oslo78] [3 Teofelia] [4 Blånn] [5 ingling] [6 celebelen]
[7 Heilo] [8 Tallulah] [9 Luftslottet] [10 Maverick] [11 Stompa] [12 tink]
[13 Blå] [14 Tjorven] [15 star] [16 Albertine] [17 Dali] [18 Toffskij] [19 Mex]
[20 Syrinx] [21 Pøblis] [22 Nenne] [23 Timar] [24 Skilpadda]


Kosepress eller koselomme?

I går tente vi det tredje lyset i adventsstaken, og nå er vi altså halvveis til jul. Som i at halvparten av lukene i kalenderen er åpnet. Noen er jo halvveis til jul 24 juni, mens andre tenker at det starter 1. november. For meg starter det første søndag i advent, eller 1. desember, litt avhengig av hva som kommer først.

En av våre tre adventstjerner:



Jeg minnes vagt den tiden da advent var en arbeidsperiode: En tid der man forbereder seg til jul og juletiden, baker, handler julegaver, planlegger, vasker og ordner. Noen uker med pepperkakeduft den ene dagen, trening og barne-tv den neste. Et par innslag med juleverksted med et deilig kaos av lim, glitter og filt og/eller glanspapir, og en og annen juleavslutning på turn, skole eller i speideren. Sånn var det da jeg var liten, vi drakk ikke julebrus før julaften og advent og julestemningen kom i små blaff da vi øvde på julesanger eller planla julegaver til venner og familie. Jeg er absolutt ingen juleasket, og har kjøpt inn julebrus til helgekosen og kan finne på å kjøpe en pose med julemarsipan i midten av november.



Førjulskos med pyntede kakemenn. En av kaken avslører at det er første koronajula: 2020.

Men de siste årene har blader, media og influensere tilsynelatende lagt seg på et hyggepress. Overskrifter som: «Vi pynter alltid juletreet 1. desember, og hele desember går vi rundt i kosedress og drikker gløgg!» «Hjemme hos oss gjør vi ferdig alle ærender i november, sånn at vi kan stresse ned og bare nyte freden og roen fra første søndag i advent.» Det er mulig at jeg har blitt litt julegretten, men de siste årene og særlig i år rører dette kravet om krampekos og å TA DET ROLIG ved en nerve hos meg. Kanskje skyldes det en erfaring med at julemagien ikke kommer av seg selv. Den oppstår når mørket møter adventstjerner i vinduet, når ungene blir skuffet over truse i adventskalenderen den ene dagen og latterlig glad for et par nisse-øredobber neste dag. Eller når slampen på 15 danser tullete til «All I want for Christmas!» med Mariah Carey. I fjor ble jeg trofast lytter til Live og Ronny sin julestemning, og vil slå et slag for deres motto om koselomme. Ingen kan være lykkelig 24/7, sånn er det med julestemning også. Plutselig dukker den opp, noen ganger når man anstrenger seg, andre ganger glipper den. Men dersom man anerkjenner at julen og livet byr på kontraster. Hyggelige lommer innimellom slaps, mørketid og alt det fryktelige som skjer ute i verden.



Frokostkoselomme en dag i desember.

Lenke til verdens beste adventspodkast:
https://radio.nrk.no/podkast/julestemning

Jeg ønsker at alle skal få den adventstiden de selv ønsker seg, om det er kos eller fest. Siste innspurt til eksamen eller jobb. Er man trist eller stressa, så er det også lov.

Hva er ditt beste adventsråd?

Kommentarer totalt 14

Kommentarer

Gammel
Eia sin avatar
Koselomme.

Takk for fin luke!
Postet 12-12-22 kl 08:00 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Pingis sin avatar
Åh, perfekt luke!

Jeg har fått meg en fantastisk adventskoselomme hver morgen på hjemmekontoret. Ei venninne har gitt meg en adventskalender med to teposer og en liten godis hver dag, og når alle andre har dratt ut av huset på morgenen åpner jeg den og lager en stor kopp te. Litt julemusikk og lys, så er det noen minutter julezen hver morgen.
Postet 12-12-22 kl 08:23 av Pingis Pingis er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Koselommer! Jeg liker det ordet.

Beste adventsråd? Få unna det som er stressende og ikke gøy i det hele tatt, så tidlig som mulig, er mitt beste råd. Når DET er gjort er det garantert lettere å finne koselommer etterpå.

For meg er stimete kjøpesenter i tjukk jakke noe av det verste som finnes, så det unngår jeg som best jeg kan i desember. Ergo blir gavene, som jeg elsker å gi bort, kjøpt inn tidlig.
Postet 12-12-22 kl 08:39 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Jeg er ganske god på å gjøre det til en koselomme, men det blir ikke så mye jul i heimen av at jeg sitter i sofaen og spiser (ferdigkjøpte) pepperkaker.
Postet 12-12-22 kl 09:11 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Du er så klok, tink. Det er mang slags press, og vi trenger virkelig ikke bli stresset av at vi ikke koser oss NOK.

Jeg syns FP-kalenderen er en sånn liten koselomme.
Postet 12-12-22 kl 09:40 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Koselomme høres fint ut! Veldig hyggelig luke.

Mitt adventsråd er vel egentlig mest å prøve å unngå å gjøre ting man faktisk ikke har lyst til å gjøre, det vil si ting der innsatsen ikke står i forholdt til det man får ut av jobben. Og, ikke minst, å prøve å finne litt ro og kos innimellom, samme på hvilken måte.
Postet 12-12-22 kl 10:59 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Nydelig luke, tink!
Vi er veldig flinke til å legge press på oss selv. Og sosiale medier får oss ofte til å føle at vi skulle gjort mer, kost oss mer, pyntet mer/tidligere .. what ever..
Mitt beste råd er egentlig å være litt mindre på SoMe, sammenlign deg litt mindre med andre, og gjøre ting som DU syns er kos - ikke noe som internettet har sagt at du skal gjøre/bør gjøre
Postet 12-12-22 kl 11:54 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Tjorven; Da tar du en liten økt med juleforberedelser og så koser du deg i sofaen med innkjøpte pepperkaker.
Postet 12-12-22 kl 11:54 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Luftslottet sin avatar
Så fin luke, tusen takk!
Postet 12-12-22 kl 11:57 av Luftslottet Luftslottet er ikke aktiv
Gammel
Ine sin avatar
Fine luka!
Postet 12-12-22 kl 13:14 av Ine Ine er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Koselommer er et fantastisk begrep.

Og jeg deler begeistringen for Julestemning. De to har så god tone og lager så fin stemning.
Postet 12-12-22 kl 13:22 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Viktige poenger! Og herlige kakemenn.
Postet 12-12-22 kl 16:42 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Elise sin avatar
Slenger meg på tilhører av julestemning-pod. Det er kosetid for meg, en 25 minutters gåtur i mørket, med snø og pyntelys, på vei til jobb.

Synes dagens tips var bra. Hvis det blir stress, ikke løp rundt og stress, men sett deg ned og skriv liste, og prioriter hardt. Eller gårsdagens var det kanskje, jeg har ikke hørt dagens enda.
Postet 12-12-22 kl 19:42 av Elise Elise er ikke aktiv
Gammel
Syrinx sin avatar
Eg har koselommedag, det er jammen godt. Tusen takk for fin luke, ting. Og du, julemannane dykkar er fine!
Postet 12-12-22 kl 20:37 av Syrinx Syrinx er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no