Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 13



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 13

Postet 13-12-22 kl 07:34 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 15. årgang -

13


[1 Primrose] [2 Oslo78] [3 Teofelia] [4 Blånn] [5 ingling] [6 celebelen]
[7 Heilo] [8 Tallulah] [9 Luftslottet] [10 Maverick] [11 Stompa] [12 tink]
[13 Blå] [14 Tjorven] [15 star] [16 Albertine] [17 Dali] [18 Toffskij] [19 Mex]
[20 Syrinx] [21 Pøblis] [22 Nenne] [23 Timar] [24 Skilpadda]


Jeg har alltid vært glad i jul og jeg har alltid vært glad i å bake.

Min første jul som student bodde jeg hjemme hos min mor og hadde siste eksamen 29. november. Det har aldri vært så mye jul og så mye baking som det året. Jeg tror at vi hadde 10 sorter.

I småbarnsperioden bakte jeg også mye. Vi hadde bakedager med andre familier. Vi spiste julekaker til adventskalenderen på barnetv. Og på Luciadagen, i dag, hadde vi alltid stort kaffeselskap med lussekatter og julekaker. Og varm sjokolade.

Men så ble jentene store. Og det er ikke lenger så mange fellesting og det spises ikke så mye julekaker. Så selv om jeg fremdeles baker, så er det ikke lenger syv slag og det lille kjøkkenet er ikke så fullt av kakebokser lengre.

Jeg har boken 7x7 slag, som har veldig mange julekakeoppskrifter. Og det som gir boken sjel er at den også er fylt opp av ark med andre oppskrifter jeg har fått i løpet av årene og hentet fra ulike ukeblader og oppskriftsblader.

Jeg vil dele to oppskrifter, som ikke er blant de aller vanligste, men som er veldig gode.

Lyse kakefigurer (hentet fra et bilag til Hjemmet i 2009)

100 g smør
2 dl sukker
4 eggehviter
8 dl hvetemel
1 ts hornsalt

Smelt og avkjøl smøret. Rør eggehviter og sukker godt sammen. Bland massen med avkjølt smør og elt inn mel blandet med hornsalt. Elt deigen jevn og glatt. Dekk den til og la den ligge i kjøleskapet i ca 1 time.
Kjevle deigen ut til 3-4 mm tykkelse og stikk ut figurer.
Stek figurene midt i ovnen ved 125 g i ca 20 min til de er lyse og tørre.
Avkjøl dem på rist.

Disse er veldig milde i smaken.

Sirupskake (her er det en kopi av en håndskrevet oppskrift, som jeg har fått av en venninne av min mor)

Sirupskake

125 gr smør
125 gr brunt sukker
250 gr mørk sirup

Varmes opp i en gryte til sukkeret er smeltet

1 1/2 dl kefir
2 egg

Røres sammen

1/2 kg hvetemel
1 ts kanel
1 ts nellik
1 ts ingefær
1 ts natron
1 ts bakepulver

Røres sammen

Bland alt skiftesvis i en bolle. Rør godt. Tilsett eventuelt rosiner.
Hell deigen i en brødform og stek i svak varme 140-150 grader i ca en time
Holder lenge hvis godt innpakket i folie.
Skjær i skiver og spis med smør på.

Kommentarer totalt 18

Kommentarer

Gammel
Flott luke; her er det også blitt merkbart mindre julekaker ettersom de nå er blitt ungdommer.
Postet 13-12-22 kl 07:41 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Takk for fin luke. Vi har ikke bakt annet enn pepperkaker de siste årene, men nå fikk jeg lyst til å bake litt igjen.
Postet 13-12-22 kl 07:46 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Så koselig. Julebakst er virkelig snarveien til julestemning!
Postet 13-12-22 kl 07:59 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
Koselig! Fikk flashback til julebakst i barndomshjemmet med oppskrifter fra Alt om mat.

De kakefigurene, er ikke det rett og slett kakemenn? Eller bare ligner de?
Postet 13-12-22 kl 08:24 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Jo jeg antar at det er det samme. Men oppskriften heter kakefigurer og vi lager med alle pepperkakeformene. Jeg har samlet på former i årevis og har en stor plastboks full. Så der blir ganske variert
Postet 13-12-22 kl 08:28 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
Ja, vi har også alltid laget med alle formene. Ble bare nysgjerrig!
Postet 13-12-22 kl 08:43 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Sirupskaken høres veldig god ut. Takk for oppskriften. Jeg pleide ofte å bake honningkake til jul, men det forsvant på et tidspunkt.

Jeg har begynt å nedskalere mengden kaker, ikke antall sorter, men mye vi lagde doble porsjoner av før lages som enkle nå. At det ble spist mye kaker da de vokste en cm i uka gikk fint, men nå er alle utvokste her i huset og vokser vi mer nå er det utover. Det trenger ingen av oss.
Postet 13-12-22 kl 08:58 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
@ingling, det likner veldig på vår oppskrift på hvite kakemenn, så det er nok det samme ja.

Jeg har en kollega som bruker smult til sine kakemenn, men det er det mange som synes er litt mye av det gode, så det kan hende at denne oppskriften her er litt lettere å like.
Postet 13-12-22 kl 09:01 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Syrinx sin avatar
Det er noko eige med julebaksten. Den sirupskaka såg veldig god ut med dei gode kryddera i.
Postet 13-12-22 kl 10:43 av Syrinx Syrinx er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Det er så koselig med oppskrifter man har samlet fra ulike folk og situasjoner, og finner frem år etter år. Sirupskaken ser kjempegod ut, og sånne kakemenn/spekulasi har jeg aldri lagd, men jeg liker dem jo godt. Takk for fin luke!
Postet 13-12-22 kl 11:34 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Så koselig. Nå må jeg gjøre et nytt forsøk på å finne igjen pepperkakeformene som har blitt lagt et så lurt sted at vi ikke fant dem i fjor.
Postet 13-12-22 kl 13:33 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Jeg et litt ambivalent forhold til dette med julebakst. Det er koselig å bake, men så blir det jo til at jeg spiser det meste av det. Og det trenger jeg virkelig ikke. I år mindre enn noen gang tidligere.

Så derfor begrenser jeg etter beste evne. Selv om det er koselig i seg selv.
Postet 13-12-22 kl 15:02 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Jeg kjenner meg igjen Tjorven. Men jeg har to unge voksne med kjærester og alle har god appetitt, så jeg klarer å dytte det meste i dem. I tillegg har jeg en plan om å gi bort litt kaker om jeg får somlet meg til å bake litt mer.
Postet 13-12-22 kl 15:45 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
-ea- sin avatar
Skilpadda bruker ordet spekulasi, husker at morfar pleide å ha spekulasi med når de kom på førjulsbesøk til oss. Jeg trodde lenge at det bare var bakeren i Bjerkvik som kunne lage dem (aner ikke om det var baker i Bjerkvik egentlig, de var sikkert kjøpt på Snarkjøp ).

Her bakes det minimalt, men er jo oppvokst med å måtte være med på alt mulig, så kan si at jeg har gjort min skjerv der.
Postet 13-12-22 kl 16:24 av -ea- -ea- er ikke aktiv
Gammel
star sin avatar
Jeg sa hvite pepperkaker til mammas store irritasjon. Visste jo det ikke var pepperkaker, men laget med pepperkakeformer.
Vi har bare det og pepperkaker. Og vi baker ikke selv engang. Og vi 3er allerede godt nei boksen.

Spekulasi ja. Farmor pleide å ha det året rundt. Aner ikke hvor hun kjøpte de, men de var gode. Jeg har aldri funnet gode.
Postet 13-12-22 kl 18:14 av star star er ikke aktiv
Gammel
Luftslottet sin avatar
Så deilig luke, tusen takk!
Postet 13-12-22 kl 23:44 av Luftslottet Luftslottet er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Postet 14-12-22 kl 00:11 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Takk for fin luke. Vi bakte alltid kakemenn (og griser og stjerner og whatnot) da vi var små. Dvs vi lagde et par på hver, mamma lagde lassevis. Som ble kastet til påske.
Postet 14-12-22 kl 19:53 av Dali Dali er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no