Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Robyn i full fart mot halvmaraton.

En liten oppdagering og logg uke 21.

Mitt foreløpige mål er halvmaraton i Oslo Maraton 26. september 2010.
Jeg håper å fullføre på under to timer.
Rangér dette innlegget

En liten oppdagering og logg uke 21.

Postet 29-05-10 kl 10:32 av Robyn
Oppdatert 30-05-10 kl 17:58 av Robyn

Jeg begynte aktivt med løping igjen i april 2009.
Da hadde jeg ikke løpt på noen år siden overvekt tok knekken på knær og legger.

Nå er ikke overvekt et problem lengre og kroppen fungerer så og si utmerket. På dette året har formen steget betraktelig og jeg har trent jevnt og trutt med unntak av et par måneder etter mageoperasjon i januar.

I april løp jeg min første ordentlige langtur noensinne. Jeg løp 19,6 km på 2.14 timer og er strålende fornøyd med det.
Har løpt en langtur til etterpå, siden jeg ikke har gps vet jeg ikke helt hvor langt det var men ca 2 mil på to timer.

Jeg prøver å legge opp til en intervall-økt, en tempo-økt (6,5 km) og en litt lengre (+/- 10km), roligere tur i uka.
Langturene (ca 2 mil) kjører jeg annenhver-tredjehver uke.

Treningslogg uke 21:
Onsdag: 9,7 km på 56 minutter.
Fredag: 6,5 km på 36 minutter. (Tunge ben og hold store deler av runden.)
Søndag: 22,0 km på 2t 27min

Kommentarer totalt 14

Kommentarer

Gammel
GeekyGirrrl sin avatar
:wow:

Du er sprek! Inspirerende.
Postet 29-05-10 kl 11:52 av GeekyGirrrl GeekyGirrrl er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Utrolig imponerende!
Postet 29-05-10 kl 11:57 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Agurke sin avatar
Wow!
Postet 29-05-10 kl 12:14 av Agurke Agurke er ikke aktiv
Gammel
Primrose sin avatar
Postet 29-05-10 kl 14:39 av Primrose Primrose er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Wow! Imponerende!
Postet 29-05-10 kl 19:31 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Dragen sin avatar


Har du lagt om kosten også?
Postet 29-05-10 kl 19:56 av Dragen Dragen er ikke aktiv
Gammel
Kumilla sin avatar
Oj. Det hadde ikke jeg orket. Sprek.
Postet 29-05-10 kl 20:35 av Kumilla Kumilla er ikke aktiv
Gammel
Bluen sin avatar
Her går det unna, Robyn! Jeg er spesielt imponert over langturene.

De tidene der likner ganske mye på mine bestenoteringer, som er 57:50 på 10 km og 37 minutter på 6,6 km. Denne uka har det gått litt tråere her. Noen vektnedgang kan jeg ikke påberope meg, da - kanskje 0,5 kg.
Postet 29-05-10 kl 21:25 av Bluen Bluen er ikke aktiv
Gammel
Robyn sin avatar
Takk, takk!
Det er en fantastisk følelse å ha en kropp som spiller på lag og faktisk kan utføre ting jeg aldri trodde jeg ville klare! På grensen til euforisk.

Dragen: Kosten ble lagt om for mange år tilbake, har brukt noen år på å gå ned i vekt (nærmere 50 kg faktisk ). For å gjøre en lang historie kort fant jeg for 2-3 år siden ut at jeg var insulinresistent og dermed fant jeg også ut hvorfor vekta ikke ville røre på seg. Så fort karbohydratene ble kuttet forsvant kiloene sakte men sikkert. Og når jeg begynte å løpe forsvant de siste overvektskiloene og nå er jeg nede i (under) matchvekt.

Nå må jeg derimot tenke litt motsatt for jeg burde absolutt ikke gå ned mer, noe som er en vanskelig prosess etter å ha slitt med overvekt i 10 år. Spiser karbohydrater igjen og har gjort det en stund og vekta er allikevel stabil og blodprøvene fine. (Insulinresistensen er en saga blott.)
Men selv om vekta står stille krymper kroppen, og nå som jeg smetter inn i 36/38 i klær er det virkelig nok. Jeg vil ikke ende opp som beinrangel heller.
Postet 29-05-10 kl 23:34 av Robyn Robyn er ikke aktiv
Gammel
Robyn sin avatar
Elinblu: I følge de fleste er denne type trening noe man blir mager av, så bare vent. Snart er vi noen skranglekasser begge to. (Men fra spøk til alvor, du trenger vel uansett ikke gå ned gjør du?)
Er sikker på at du hadde fikset langtur like fint, det er bare å passe på å ikke gå for hardt ut. Gjør jeg det føler jeg at jeg kan løpe nesten uendelig, men veggen kommer vel på et eller annet tidspunkt. Jeg har bare ikke løpt riktig så langt enda.
Postet 29-05-10 kl 23:36 av Robyn Robyn er ikke aktiv
Gammel
Robyn sin avatar
Langtur unnagjort i dag, (22 km på 2t 27min) og det gikk bra i drøyt halvannen mil. Så begynte jeg sakte men sikkert å stivne og bli sur i bena.
Første gang jeg har gått på en smell som jeg gjorde i dag og det var ikke spesielt behagelig.
Men det er en grei erfaring å ta med seg det og.
Postet 30-05-10 kl 18:01 av Robyn Robyn er ikke aktiv
Gammel
Bluen sin avatar
Ja, jeg venter bare på den smellen, jeg også, Robyn. Har heller ikke opplevd det ennå. Hvis jeg har en dårlig dag, merkes det helt fra begynnelsen av turen - det er lenge siden jeg har møtt veggen etter en lang stunds løping. Men det kommer nok! 22 km er uansett imponerende - om du måtte hentes eller ei.

Det blir ikke så lange turer på meg, både fordi jeg ikke tør pga tilløp til vonde legger og fordi det er sjelden jeg har så mye tid, rett og slett.

Og nei, jeg skal ikke betydelig ned i vekt - og det skal vel ikke du heller.
Postet 30-05-10 kl 21:26 av Bluen Bluen er ikke aktiv
Gammel
mosol sin avatar
Jeg er superimponert
Selv ønsker jeg å komme dit at jeg synes det er skikkelig digg å løpe... Egentlig synes jeg det er ganske kjedelig og slitsomt. Lurer på om jeg gjennomgående løper på litt for høy puls? Jeg hadde faktisk en tur forrige helg på litt over en time i veeeeldig rolig tempo som var ok. Vanligvis løper jeg ca 45 minutter uten å kose meg nevneverdig Opplegget ditt kan uansett være til inspirasjon. Utrolig bra det du har fått til!
Postet 30-05-10 kl 22:33 av mosol mosol er ikke aktiv
Gammel
Robyn sin avatar
Elinblu: Det er nok greit å være forsiktig med tanke på leggene. Jeg skal se om jeg klarer å finne en rute på halvannen mil som kan kjøres som faste innslag og ta de lange en sjelden gang. Merket det i knærne etter gårdagens tur, men heldigvis var det veldig forbigående. Og nei, her er all vekta som skulle av borte vekk.

mosol: Når jeg begynte med løping igjen holdt jeg et relativt lavt tempo sånn at det aldri ble ubehagelig. Og så er musikk alfa omega for meg, uten musikk fungerer jeg ikke. Turer på 45 minutter er jo uansett forholdsvis lange turer. På løpeturene hvor jeg ligger litt høyere i puls holder jeg på i drøye halvtimen.
Postet 31-05-10 kl 20:53 av Robyn Robyn er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Robyn

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no