Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 2



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 2

Postet 02-12-22 kl 07:43 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 15. årgang -

2


[1 Primrose] [2 Oslo78] [3 Teofelia] [4 Blånn] [5 ingling] [6 celebelen]
[7 Heilo] [8 Tallulah] [9 Luftslottet] [10 Maverick] [11 tink] [12 Stompa]
[13 Blå] [14 Tjorven] [15 star] [16 Albertine] [17 Dali] [18 Toffskij] [19 Mex]
[20 Syrinx] [21 Pøblis] [22 Nenne] [23 Timar] [24 Skilpadda]


Dette innlegget blir symptomatisk nok skrevet langt etter fristen, faktisk klokka elleve på kvelden. Dagen startet klokka kvart på syv og endte for ti minutter siden uten å ha vært hjemom. Den har vært nokså vanlig, med ingredienser som gåturer til og fra jobb, elevsamtaler, undervisningstimer, samarbeidsmøter, kjøring av barn hit og dit og danseøving på kvelden. Det har vært veldig lite tid til tenke på jul selv om jeg både har organisert kalender for elever og pyntet klasserommet innimellom slagene i dag.

Men så, midt i teammøtet, tikket det inn en melding fra tante. Bilde av smultringer. Hun stekte smultringer med en av brødrene sine. En annen bror enn den hun har stekt smultringer med i årevis. For den broren døde nå i år. Og siden den broren var pappaen min og jeg også pleide å være med å steke smultringer sammen med dem, var det nok til å få tårene til å trille midt i møtet.

For i fjor skrev jeg om pappa i denne kalenderen. Og nå er han borte. Og hvordan skal det bli jul i år uten ham? Det at han er borte gjør at jeg har langt færre plikter og oppgaver, men det føles ikke som en lettelse. I år blir alt en ny «for første gang». Første gang som eldste generasjon som er igjen.

Jeg har sett «Last: Jøder» de siste dagene. Gripende og hjerteskjærende selv om jeg kjenner nesten alle historiene fra før. Men på slutten av serien nevnes det jødiske ordtaket «Man dør to ganger. Den ene er når kroppen dør. Den andre er når navnet ditt nevnes for siste gang».

Vel, pappa skal ikke dø på den andre måten ennå. Jeg skal spise smultringer og tenke på ham. Jeg skal åpne gaver og tenke på ham. Jeg skal lage hans yndlingsdessert, som også er min, og tenke på ham. Også skal jeg nyte de herlige tenåringene mine og kose meg med at jeg i hvert fall ikke er yngste generasjon.

Nyt jula med alle du er glad i! Og nyt denne musikken oppi all julemusikken du sikkert hører på!

Kommentarer totalt 26

Kommentarer

Gammel
Mex sin avatar

Det er vondt å miste pappan sin. Det er nå 4 år siden min ble revet bort. Det føles på mange måter så kort tid siden, og samtidig så evigheter siden. Savnet er der. Sorgen er der. På kjøkkenet vårt har vi en Google Nest som står og snurrer bilder vi har tatt gjennom årene og her dukker det opp bilder av pappa og ungene i førjulstider. Hvor de kaster snøballer på hverandre, ser på tv sammen.. og disse minnene bringer frem både tårer og smil. Jeg kan glede meg over de gode minnene, de varmer litt ekstra godt, og så kjenner jeg litt på savnet og skulle så inderlig ønske at vi fikk flere minner sammen.
Ta vare på minnene og så håper jeg du får en flott julefeiring.
Postet 02-12-22 kl 07:52 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Jeg kjenner igjen den lammende følelsen av at veggen er borte, det var det faren min var for meg. En bærevegg. Nå, over tjue år siden han ble borte, er savnet og minnet der fremdeles. I dag har jeg på en av signaturplaggene hans, en strikket kofte.
Postet 02-12-22 kl 08:19 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
Så fint du skriver, og så gjenkjennelig. Det er åtte år siden pappa døde, og det er noen tider på året hvor savnet blir ekstra stort, julen er en av dem.
Postet 02-12-22 kl 08:47 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
Fintdethei! sin avatar
Å, denne traff meg . Det er stor sannsynlighet for at dette er siste julen jeg har min pappa. Ønsker deg en nydelig førjulstid med familien din .
Postet 02-12-22 kl 08:51 av Fintdethei! Fintdethei! er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar


For en fin og ettertenksom luke. Det er godt å tenke på at man tar med seg de som har forlatt oss, lenge etterpå. Kos deg med smultringene, det er jo skrekkelig godt!
Postet 02-12-22 kl 09:07 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Takk for en hjertevarm luke, og ord til ettertanke.
Postet 02-12-22 kl 09:19 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar

Takk for en fin luke.
Postet 02-12-22 kl 09:26 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar
Postet 02-12-22 kl 09:29 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
Selma sin avatar
Postet 02-12-22 kl 09:59 av Selma Selma er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar


Og så elsker jeg sangen. Har også spilt den i eget korps både med intern solist og med Ole Edvard som solist.
Postet 02-12-22 kl 10:34 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Kjenner igjen følelsen. Det er seks år siden min pappa døde og nå i høst døde min bonusfar også.

Håper julen blir fin og at du klarer å ta vare på de gode minnene.
Postet 02-12-22 kl 10:35 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
carmenzita sin avatar
Postet 02-12-22 kl 11:24 av carmenzita carmenzita er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Det ordtaket er veldig fint.
Postet 02-12-22 kl 11:44 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Det ordtaket peker på noe viktig for meg. Jeg tror jammen meg det er tid for å se litt på bilder når jeg kommer hjem og mimre litt.
Postet 02-12-22 kl 12:23 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Det er alltid mange minner og tradisjoner knyttet til jul. Og da blir det også veldig synlig med hvem det er vi mangler og savner. Vi skal snakke om dem og tenke på dem, ja - og fortelle om dem til ungene våre, så de også kan ha dem som en del av sine minner. Takk for luke til ettertanke!
Postet 02-12-22 kl 12:28 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Primrose sin avatar
Postet 02-12-22 kl 17:00 av Primrose Primrose er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar


Det er noe spesielt med «første jul ute …». Og da er det ekstra godt å ta vare på minnene.
Postet 02-12-22 kl 17:08 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Postet 02-12-22 kl 17:21 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Syrinx sin avatar
Så fint og så sårt på en varm måte.
Postet 02-12-22 kl 19:14 av Syrinx Syrinx er ikke aktiv
Oppdatert 02-12-22 kl 19:20 av Syrinx
Gammel
Luftslottet sin avatar
Postet 02-12-22 kl 19:22 av Luftslottet Luftslottet er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Postet 02-12-22 kl 20:21 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
Postet 02-12-22 kl 22:18 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Takk for fin luke.
Postet 02-12-22 kl 22:33 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Acino sin avatar
Takk for fin luke. Godt ordtak! Har selv mistet begge mine foreldre, ingen av de fikk bli gamle. Først mamma for 7 år siden og så pappa for 4 år siden. Så senest i går en episode i en tvserie med mannen min hvor jeg måtte pause for å si at den, den humoren der ville ha truffet pappa, han hadde nok ledd til tårene trilla! Ja, hele serien, musikken, hadde vært noe for mamma, de hadde begge likt den serien! Og ja, det er rart og leit, men prøver å minnes alt det gode, minnes og huske på. Håper det blir en fin jul på deg likevel!
Postet 03-12-22 kl 08:46 av Acino Acino er aktiv nå
Gammel
Dali sin avatar
Takk for fin luke.
Postet 03-12-22 kl 22:39 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
Tangerine sin avatar


Nydelig luke ...
Postet 05-12-22 kl 09:28 av Tangerine Tangerine er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no