Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Mens vi venter - 22



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Mens vi venter - 22

Postet 22-12-08 kl 08:00 av Kalenderpiken





Dette er virkelig å hoppe etter mange Wirkolaer, og masse flotte luker har blitt åpnet. Jeg må innrømme at selv om jeg har fundert og tenkt og grublet på hva luken min skulle inneholde, kom likevel denne dagen som selveste julekvelden på kjerringa.

Uansett. I dag er det vintersolhverv. Etter gammel folketro skulle man ikke arbeide på denne dagen. Man skulle ikke bake, for kakene ville ikke feste seg på takkene, ølet skulle være ferdig brygget ellers kom solhvervet i, og man skulle for guds skyld ikke sitte med føttene i peisen for da ble ølet dovent. Har du trøbbel med å fyre i peisen i dag, er det fordi det trekker dårlig når det er vintersolhverv. På primstaven finner vi en sol. Dette altså til tross for at dette er den korteste dagen i året - den lengste natten. Men nå snur det! Vi går lysere tider i møte.

Jeg har mange gode juleminner og tradisjonene har alltid vært sterke i mitt barndomshjem. En av dem er å pynte juletreet på lillejulaften. Da setter min far og jeg opp juletrelysene, hvorpå han får den ærefulle oppgave å sette seg i godstolen og ta et par puff av en god sigar. Den lukta får fart på julestemningen hos meg. (Etter at han ble bestefar har riktignok sigarrøykingen inne uteblitt.) Så pynter min søster og jeg treet, mens min mor svinser rundt og setter fram nisser og andre mer eller mindre dekorative juleeffekter. Da liker vi å høre på denne. Den gir så god stemning, og Dolly er så fin.



En liten smakebit:

(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)

I år skal vi ikke være hos min familie, men hos svigers. Så teksten på låta passer for så vidt godt.

Men! Lysere tider!

Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no