Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Vi teller ned til jul - 16



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Vi teller ned til jul - 16

Postet 16-12-12 kl 10:08 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
5. årgang

16
[1 Toffskij] [2 Malama] [3 Teofelia] [4 Kirsebær] [5 Lorien] [6 Pelle]
[7 pøbelsara] [8 noen] [9 Che] [10 Nenne] [11 Maverick] [12 Koma]
[13 Cuyahoga] [14 Tallulah] [15 Taien] 16 007 [17 LilleLeo] [18 Harriet Vane]
[19 Heiko] [20 torsk] [21 Matilda] [22 Kanina] [23 Røverdatter] [24 Tåtti]

Jeg var 15, nesten 16, og syntes livet var litt fint, litt dumt og veldig, veldig vanskelig. Jeg ville være tøff og kul og gav utad blaffen i det meste, men inni meg var jeg redd og liten og ofte usikker og lei meg. Det var kjipt å være 15.

Gjengen samlet seg på senteret, vi var sikkert 20 stykker. Ganske jevn fordeling ang. kjønn, og ganske mange av oss var i den ”kuleste” gjengen. Noen av oss var av den snille typen, de som ble godtatt av alle fordi de var så grei, og noen ble godtatt av alle fordi de var pene. Jeg var verken snill eller billedvakker, men stor i kjeften, lettere likegyldig og eplekjekk som få.
Mens vi stod der og hang ble det spilt julemusikk fra platebutikken. Dette var etter Band Aid og det var mye kul julepopmusikk fra høytalerne. Mye dårlig, mye bra og mye jeg husker bedre enn annet.

Spesielt en av sangene gjorde inntrykk på meg, jeg syntes den var vakker og jeg likte teksten. Jeg likte den raspende stemmen, det fengende refrenget og jeg likte artisten. Jeg husker at jeg ble rørt og fikk tårer i øynene, men i og med at det ikke passet helt til imaget mitt, reiste jeg meg og gikk vekk fra de andre et øyeblikk. Jeg gikk til nærmeste butikkvindu under påskudd av å skulle se på noen smykker, og der stod jeg helt alene for meg selv og kjente sangen fylle meg.

Det var da han plutselig stod der - han som alle likte fordi han var både kul og pen og veldig, veldig snill. Han som alle kunne prate med, han som hadde mange venner og enda flere venninner. Plutselig stod han der ved siden av meg og så både på og gjennom meg.
"Liker du sangen?", spurte han og jeg nikket og så ned og bort.
Han smilte et smil som fikk meg til å rødme og sa at han hadde noe til meg, en julegave.
Jeg ble helt nummen og rar. En julegave? Til meg? Og hvorfor det?

Han la gaven i hånden min og ba meg pakke det opp. Den var pakket inn i hvitt silkepapir, uten bånd, kun tapet sammen.

Gaven var et rødt glasshjerte til å henge på juletreet. Det stod noe på det, noe som fikk meg til å bli varm og kald om hverandre. Noe som fikk meg til å kjenne hvor fantastisk livet kan være når man er 15 og hodestups forelsket og plutselig forstår at den hjertet banker hardest for faktisk gjengjelder de følelsene en har kjempet så hardt for å skjule. For livet kan være fantastisk når en er 15 og møter kjærligheten for aller første gang en ettermiddag i desember og livet kan være grusomt når man mister den igjen en vakker sommerkveld et halvt år etter.

Jeg har glasshjertet ennå, det henger på juletreet hver jul. Jeg kan enda kjenne den berusede gleden, hjertebanken, jeg husker hvordan han luktet, hvordan han smakte. Hvor spesiell han fikk meg til å føle meg. Og jeg kan også enda kjenne fortvilelsen og tomheten han etterlot seg og den bunnløse, lammende kjærlighetssorgen.

Det finnes mye vakker julemusikk og etter jeg ble voksen har smaken forandret seg. Men en julesang er limt fast i minnet mitt og får meg til å bli 15 igjen.


(Kilde: youtube.com)

Kommentarer totalt 30

Kommentarer

Gammel
polarjenta sin avatar
Fin luke. Jeg hadde glemt den sangen litt, men den er nydelig.
Postet 16-12-12 kl 10:38 av polarjenta polarjenta er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Åh, for en fin luke.
Det du skrev fikk meg til å huske forunderlig godt hvordan det var å være 15 og det har jeg ikke tenkt på på veldig, veldig lenge.
Postet 16-12-12 kl 10:48 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
rine sin avatar
Fin luke! Og den sangen minner meg også veldig om tenåringsjuler. Men jeg ser ingenting her, bare hører?
Postet 16-12-12 kl 11:00 av rine rine er ikke aktiv
Gammel
007 sin avatar
Det er ingenting å se, rine. Det ble aldri laget musikkvideo til sangen.
Postet 16-12-12 kl 11:13 av 007 007 er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
For en nydelig og rørende førjulsfortelling! Sånt treffer meg litt ekstra, siden jeg ble kjent med mannen min i førjulstida selv. Jeg fikk ikke videoen til å starte, men jeg kom virkelig i julestemning likevel.
Postet 16-12-12 kl 11:18 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
Mandarin sin avatar
Fin fin historie!! Jeg er på mobil nå og får ikke spilt av- gleder meg til å høre. <3
Postet 16-12-12 kl 11:36 av Mandarin Mandarin er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Det var veldig fint skrevet, 007.
Postet 16-12-12 kl 11:37 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Nabojenta sin avatar
Nå fikk jeg lyst til å være der og holde rundt denne 15 år gamle agenten. Bare holde rundt og klemme varsomt og hardt.
Takk for en fin luke.
Postet 16-12-12 kl 11:49 av Nabojenta Nabojenta er ikke aktiv
Gammel
Cuyahoga sin avatar
Veldig fint!
Postet 16-12-12 kl 11:51 av Cuyahoga Cuyahoga er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Å
15 år og forelsket. Jeg liker også godt den julesangen.
Postet 16-12-12 kl 12:03 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Veldig fin historie.
Postet 16-12-12 kl 12:22 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Nasse sin avatar
Nydelig sang og nydlig luke.
Postet 16-12-12 kl 12:24 av Nasse Nasse er ikke aktiv
Gammel
Harriet Vane sin avatar
Å, de julepresangene man fikk den gangen!

herlig luke, du minte meg virkelig på noen sterke og følelsesladede fjortisjuler.
Postet 16-12-12 kl 12:58 av Harriet Vane Harriet Vane er ikke aktiv
Gammel
Patsy sin avatar
Nydelig luke.
Postet 16-12-12 kl 13:10 av Patsy Patsy er ikke aktiv
Gammel
Filifjonka sin avatar
Postet 16-12-12 kl 13:13 av Filifjonka Filifjonka er ikke aktiv
Gammel
noen sin avatar
/
Postet 16-12-12 kl 13:22 av noen noen er ikke aktiv
Gammel
Tussa sin avatar
Du skrive så fint, takk for nydelig luke!
Postet 16-12-12 kl 13:25 av Tussa Tussa er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Postet 16-12-12 kl 13:28 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar
Postet 16-12-12 kl 13:32 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
oslo78 sin avatar
Å, jeg kjente at jeg var 15 år igjen da jeg leste det her. Jeg var alt annet enn tøff - men forelskelsen, åååå den husker jeg.
Postet 16-12-12 kl 13:56 av oslo78 oslo78 er ikke aktiv
Gammel
Nessie sin avatar
Åh.
Postet 16-12-12 kl 14:34 av Nessie Nessie er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Så fin luke!
Postet 16-12-12 kl 14:38 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Addison sin avatar
Postet 16-12-12 kl 14:46 av Addison Addison er ikke aktiv
Gammel
Anne sin avatar
Nydelig
Postet 16-12-12 kl 18:37 av Anne Anne er ikke aktiv
Gammel
amylin sin avatar
Postet 16-12-12 kl 20:22 av amylin amylin er ikke aktiv
Gammel
jolie sin avatar
Nydelig luke.
Postet 16-12-12 kl 20:41 av jolie jolie er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Nydelig! Så flott du beskriver.
Postet 16-12-12 kl 22:50 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Schnuppa sin avatar
Nydelig luke som bringer frem minner.

Jeg gikk i 7 klasse og var dødelig forelsket. Han tok initiativ men jeg var altfor sjenert så sjansen gikk fra meg. Sangen dette minner meg om, og som jeg gråt og gråt og ... til i lang tid etterpå og flere juler etterpå er Last Christmas med Wham.
Postet 16-12-12 kl 23:32 av Schnuppa Schnuppa er ikke aktiv
Gammel
Selma sin avatar
Så fint du skriver!
Postet 16-12-12 kl 23:52 av Selma Selma er aktiv nå
Gammel
Røverdatter sin avatar
Så nydelig, 007.
Postet 17-12-12 kl 10:37 av Røverdatter Røverdatter er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no