Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 3



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 3

Postet 03-12-17 kl 08:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 10. årgang -

3

[1 Høst] [2 Palmen] 3 Tink [4 Heilo] [5 Candy Darling] [6 Pøblis]
[7 Harriet Vane] [8 Maverick] [9 Pappalille] [10 Skilpadda] [11 Koma] [12 Nessie]
[13 Ru] [14 Inagh] [15 LilleLeo] [16 Che] [17 Tallulah] [18 Matilda]
[19 Toffskij] [20 Svanen] [21 Kanina] [22 Tangerine] [23 Albertine] [24 Tåtti]

Å glede seg urimelig til jul.

Kari Bremnes får sagt det, igjen og igjen. Desemberbarn er ikke en klassisk julesang, men særlig i høst har jeg lengtet etter desember, og vært den der ungen som gleder seg urimelig til jul. Ikke nødvendigvis til den egentlige jula, men til hele desember, adventstiden der det endelig er lov å høre på julesanger – både de klissete og de festlige, de alvorlig høytidsstemte og de fullstendig tullete. Vi kan bytte ut påleggene i kjøleskapet og kjøre på med julepølse og rødkål til middag. Endelig kommer det lysende stjerner i vinduene, det kommer lys på trær og «juletrær» oppstår på diverse flaggstanger og etter å ha «hatet» amerikanske tilstander med nisse i stige, blinkende fargede lys langs verandaen og rutemønster i lys på taket. Men ærlig talt, det er jo så deilig å ha noen å hate. Dessuten, så lyser det opp. Kari Bremnes har uttalt at Desemberbarn handler om å bli voksen. Jeg har vært voksen og barnslig hele livet. Kanskje derfor gleder jeg meg over at jula og julestemningen endrer seg etter hvert som jeg blir eldre og de rundt meg blir flere/færre/andre folk. Kanskje er jeg bare latterlig heldig som aldri har opplevd noe skikkelig fælt, og definitivt ikke kriser mer eller mindre tilfeldig knyttet til juletida.

Min grunn til å glede seg til desember, er at vi får en pustepause midt i vinterhverdagen. I morgen skal vi tenne det første lyset i adventstaken. Da skal jeg tenne et lys for alle de som har det vondt, for familien min som jeg er glad i og litt for meg selv som kom meg helhjertet gjennom november og helt til desember i år også. Jeg oppfordrer alle til å tenne et lys, for seg selv og for andre. Lyset kan være bokstavelig: stearinlys eller 7-armet stake, men også det å unne seg og familien en smak av juleskum, kakemenn eller noen herlige mandariner.

Ønsker alle lesere en fin første søndag i advent. Tenn lys for glede og for de som gleder seg til jul.





Æ står og ser etter lys
æ står ved vinduet om morran
æ huske mora mi sto også sånn
og sa ho syns desember va så tung

Æ syns desember va lett
æ syns desember va ei lampe
æ gikk i skjæret fra en gyllen skjerm
og gledde mæ urimelig te jul.

Desemberbarn æ leite etter dæ.
E du tatt av våren som de andre
Skal æ ikkje juble når det sner
Skal æ ikkje rope på dæ mer

Det står ei stjerne i nord
det kan umulig vær den samme
som den vi hadde over huset da
æ gledde mæ urimelig te jul.

Kommentarer totalt 18

Kommentarer

Gammel
Pøblis sin avatar
God adventstid og takk en fin luke! Kari synger helt fantastisk.
Pøbelprinsessen og jeg har hengt opp lyslenker og stjerner, adventstaken er på plass og vi skal tenne lys for en gal verden og for oss selv som gar hatt et heftig år.
Postet 03-12-17 kl 08:33 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Åh, dette kjenner jeg meg igjen i! Jeg gleder meg til den gærne lysende engelen nede i gata, den spesielle kransen i vinduet borti veien, det lysende reinsdyret på boden til han gretne mannen. Det er litt som at verden blir et snillere sted i desember og mange er opptatt av de samme tingene. Vi tenner lys for de som ikke har den luksusen det er å kunne lulle rundt i sin egen boble. Takk, Tink!
Postet 03-12-17 kl 08:54 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Timar sin avatar
Tusen takk for fin luke! Jeg kjenner meg så igjen. Det sa bare poff det året vi bestemte oss for å endelig begynne å feire jul hjemme hos oss selv: instant julestemning!

Nå koser jeg med alt det julete gjennom hele desember. Pynting og musikk og en og annen pepperkake. Jeg må tilstå at jeg allerede har hørt julemusikk i et par uker.
Postet 03-12-17 kl 09:12 av Timar Timar er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
En til som har hørt julemusikk en stund melder seg.

Jeg har bestemt meg for å ta julegleden når den er der. Spise julemarmeladen som kom i posten fra England, høre på julemusikk og være glad når jeg kan. Ingen vet hvor mye julefres man har til å nyte det mellom julaften og nyttår, liksom.

Takk for en fin luke!
Postet 03-12-17 kl 10:12 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
Og der begynte jeg å sippe. Jeg sitter i "finstua" mi, ser på rimete, vakre trær og Oslofjorden i tåke, med sola over, adventslysene i vinduet, hører på Kim Rysstad og London Philarmonica Orchestra (på enhøyttaler, klarer ikke få begge på via blåtann). Jeg skal tenne dagens adventslys for pappa, som jeg savner så det gjør vondt fortsatt, for mamma som jeg sliter med kommunikasjonen med, for det ene barnet mitt som sliter selv, for det andre som gleder meg med Verdens Fineste selvlagede adventskalender hun har laget til oss, og for Andamannen som skal prioriteres høyere.

Takk.
Postet 03-12-17 kl 10:52 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
Gaia sin avatar
For en fin luke. Jeg måtte bli voksen før jeg begynte å glede meg urimelig til jul. Og det er egentlig ganske fint.
Postet 03-12-17 kl 11:23 av Gaia Gaia er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
Kari Bremnes...
Postet 03-12-17 kl 11:54 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
Divine sin avatar
Fin og gjenkjennelig luke. Jeg elsker den sangen, forresten. Tror den ble anbefalt av en FP-er for mange år siden, og jeg hører alltid mye på den før jul. Jeg et et julemenneske selv og får nesten panikk om en dag i desember føles «vanlig», for det skal den jo ikke. Den skal jo per def være magisk.
Postet 03-12-17 kl 12:10 av Divine Divine er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Desember er den beste måneden! Takk for flott luke.
Postet 03-12-17 kl 12:23 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Fin luke! Kari Bremnes er en av de vakreste stemmene vi har synes jeg.

Jeg er ambivalent til desember, men det kommer seg, det kommer seg.
Postet 03-12-17 kl 12:28 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Tusen takk! Jeg ble inspirert til å sette på Desemberbarn til frokostlagingen. Det er en plate jeg har lært av FP, men samtidig minner Kari Bremnes meg veldig om min egen nordnorske barndomsjul, så det er en god kombinasjon.
Postet 03-12-17 kl 12:33 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Høst sin avatar
Takk!
Postet 03-12-17 kl 13:12 av Høst Høst er ikke aktiv
Gammel
Trixie sin avatar
Takk for fin luke.
Postet 03-12-17 kl 16:02 av Trixie Trixie er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar
God adventstid
Kjempefin luke. Kari Bremnes er fantastisk
Postet 03-12-17 kl 22:55 av gnuri gnuri er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Jeg hørte nettopp på den platen, og så kom denne luken. Takk.
Postet 04-12-17 kl 00:05 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Det er en fin plate!
Postet 04-12-17 kl 00:06 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Så hyggelig å lese at dere likte luka. Det har jeg kost meg med gjennom søndagen. Jeg stresser ikke med julestemning, den kommer når den kommer.
Postet 04-12-17 kl 09:23 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Fin sang! Jeg hadde ikke hørt den før.
Postet 05-12-17 kl 09:33 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no