Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 11



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 11

Postet 11-12-21 kl 07:58 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 14. årgang -

11


[1 Heilo] [2 Nenne] [3 Mex] [4 Fersken] [5 Che] [6 Toffskij]
[7 Tjorven] [8 Blånn] [9 ingling] [10 oslo78] [11 Tallulah] [12 Skilpadda]
[13 Pøblis] [14 amo] [15 Floka] [16 Dali] [17 tink] [18 daffy] [19 vixen]
[20 Taien] [21 007] [22 annemede] [23 Maverick] [24 celebelen]


A Christmas rabbit hole

Det er søndag morgen, familien sover og jeg har fyr i peisen, drikker kaffe og scroller på Facebook. Tidligere i år kom jeg over en amerikansk dame som hadde kjøpt en kjole på Target som hun poserte rundt på gården i. Det var en ganske ukledelig sak i nybyggerstil, og dama var hilarious så jeg begynte å følge henne. Nå i desember la hun ut en sak om julesangen «Baby it’s Cold outside» som argumenterer for at dette egentlig var en feministisk sang, ikke en litt creepy overgrepssang, sik vi gjerne ser den nå.

Baby it’s cold outside
«Say what’s in this drink...?” handler ikke om at damen er I ferd med å bli partydopet («they didn’t have roofies back then...», men var en stående vits rundt hva man kan si når man er dame og må forklare hvorfor man overnattet i en tid det ikke var akseptabelt at kvinner sov over hos menn, og ENDA mindre akseptabelt at de hadde lyst på sex («Oj, jeg ble visst SÅÅ full at jeg bare sovnet! Ups.»). Så sangen handler om en dame som har lyst til å bli, men lever i en tid der det ikke er akseptabelt å si det. Så da må man lage seg forklaringer. Sangen ble skrevet av Frank Loesser som en sang han og kona kunne underholde med på julefester, før den ble en hit med Margaret Whiting og Johnny Mercer.



Mer om The war on Baby it’s cold outside.

Videre ned i kaninhullet: når startet vi med julemusikk, egentlig?
De fleste er visstnok enige om at musikk og sang knyttet direkte til jiulefeiring startet startet i Roma, i det 4. århundre. Den første julefeiringen vi vet om skjedde i år 336 og rundt da ble «Jesus refulsit omnium» skrevet av biskob Hilarius (knis) Pictaviensis (Fun fact: foreldrene hans beskrives som «Pagans of distinction»)



Under strenge-Cromwell i England ble julesanger forbudt, det var både syndig og paganistisk, nemlig. Faktisk gikk det så langt at den engelske kirken avskaffet jula, fordi de lagde en regel om at søndag var den eneste hellige dagen av året. Så her kan man snakke om den virkelige War on Christmas! Cromwell varte heldigvis bare i 11 år så i 1660 var det lov med både jul, julesang og juledans igjen.

Så når tok det av med julemusikk?
I eldre tid var nok det under dronning Victoria. Mange av de mest kjente julesangene stammer fra denne perioden, og de var både fine, lystige og religiøse. De første nissesangene oppsto da, faktisk. Altså, dette var gullalderen. Vi snakker Silent night, Jingle Bells (som ikke var skrevet som en julesang, men en vintersang), Go tell it on the mountain, O little town of Betlehem, Away in manger og en hel drøss mer.



Julemusikkens moderne storhetstid
Etterkrigstida fram til midten av sekstitallet er helt klart julemusikkens moderne storhetstid, og de aller fleste «julehitsene» kommer fra denne perioden. Noen var til og med protestsanger. «Do you hear what I hear?» ble skrevet som en bønn for å få slutt på den cubanske missilkrisen.



"Rockin around the Christmas Tree" ble spilt inn for førte gang i 1958 av Brenda Lee, bare 13 år gammel! Da låta hadde 50-årsjubileum i 2008 hadde den solgt over 25 millioner kopier, og var den 4. mest nedlastede låta i verden. For min generasjon er kanskje Kim Wilde og Mel Smith sin versjon fra åttitallet den vi har mest forhold til:



White Christmas
Faktisk er veldig mange julesanger skrevet av jødiske tekstforfattere og musikere. En av dem er White Christmas, skrevet av Irving Berlin.

Sitat:
When Irving Berlin wrote White Christmas in 1940 it was a sentimental, sad song. Berlin thought some of the other songs in the show had a better chance at becoming a hit. But, the song's more sad sentiment came from the death of his son, who died on Christmas day in 1928 at only three weeks old. Christmas Day to Irving Berlin, a Jewish immigrant from Russia, was visiting his son’s grave every year.
Den aller første offentlige framføringen av White Christmas er med Bing Crosby, som sang den på radio 25. desember 1941, 18 dager etter angrepet på Pearl Harbor. Han spilte den inn ett år senere, og den er fremdeles den mest innspilte julesingelen gjennom tidene.

Elvis spilte den også inn, og Irving Berlin mislikte Presley så mye at han prøvde å få låta stoppet. Her er en NPR-podcastepisode om White Christmas: https://www.npr.org/2000/12/25/11160...=1638952683648


Jeg avslutter med to ganske nye julesanger med Phoebe Bridgers: først en veldig trist, men det får dere bare holde ut for den er så nydelig:



Og en trist til med en tekst som dessverre passer i år også, selv om den ble skrevet av Merle Haggard for mange år siden, men den har et visst håp:



Om dette ble en veldig trist avslutning får dere scrolle opp igjen og høre på Mel og Kim, evt begynne å følge Meagan McGovern på Facebook for en god blanding gøy, hjertevarme og kampvilje. Her er bildet som fikk meg til å følge henne: https://www.facebook.com/photo?fbid=...=a.97612985901


God jul, let's make it through December.

Kommentarer totalt 18

Kommentarer

Gammel
Albertine sin avatar
Musikknerding! Beste luka ever!!!
Postet 11-12-21 kl 09:31 av Albertine Albertine er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Så kul luke!
Postet 11-12-21 kl 09:35 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Hondacrv sin avatar
Tusen takk for ei fantstisk flott luke. Herlig!
Postet 11-12-21 kl 09:43 av Hondacrv Hondacrv er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Super luke, Tallulah!
Postet 11-12-21 kl 11:02 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Takk for en flott og lærerik luke. Musikken skal lyttes til litt senere i dag.

(Jeg oppdaget Phoebe Brigders via radio, og bruker fortsatt Funeral som eksempel på den tristeste sangen ever!)
Postet 11-12-21 kl 12:08 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Åh, denne var fin! Takk!
Postet 11-12-21 kl 12:31 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Jeg elsker når folk nerder om ting de virkelig kan mye om.
Postet 11-12-21 kl 14:06 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Ååååh!

Fantastisk luke!
Postet 11-12-21 kl 14:54 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Takk for fantastisk luke, skal høre på sangene senere.
Postet 11-12-21 kl 15:00 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
oslo78 sin avatar
Så kul luke! Har hørt på alle sangene og kost meg!
Postet 11-12-21 kl 21:46 av oslo78 oslo78 er ikke aktiv
Oppdatert 11-12-21 kl 22:54 av oslo78
Gammel
Toffskij sin avatar
Nydelig nerdete luke! Takk!
Postet 11-12-21 kl 22:54 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Så bra dere likte den.
Postet 11-12-21 kl 23:13 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Takker.
Postet 12-12-21 kl 00:03 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar
Takk! Jeg tror jeg velger meg denne forklaringen på Baby its cold. It makes sense.
Postet 12-12-21 kl 11:07 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Takk! Så bra luke.
Postet 12-12-21 kl 16:24 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Ligger litt etter her i bloggen. Det er fint med både det gode morsomme og det mer ettertenksomme. Akkurat nå er jeg litt på å klare meg gjennom desember. Jeg vet det kommer til å gå bra, men noen ganger er det godt å ha lov til å være litt molefonken.
Postet 13-12-21 kl 09:14 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Klem til deg Tink!
Postet 13-12-21 kl 10:46 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar
En luke helt etter min smak- tusen takk
Postet 19-12-21 kl 08:03 av gnuri gnuri er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no