Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 23



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 23

Postet 23-12-21 kl 07:25 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 14. årgang -

23


[1 Heilo] [2 Nenne] [3 Mex] [4 Fersken] [5 Che] [6 Toffskij]
[7 Tjorven] [8 Blånn] [9 ingling] [10 oslo78] [11 Tallulah] [12 Skilpadda]
[13 Pøblis] [14 amo] [15 Floksa] [16 Dali] [17 tink] [18 daffy] [19 vixen]
[20 Taien] [21 007] [22 annemede] [23 Maverick] [24 celebelen]


Oh Christmas Tree O Tannenbaum

Da jeg var liten feiret jeg ikke jul, og det var egentlig helt greit. Savnet ikke gaver, savnet ikke julemat, savnet ikke konseptet - bortsett fra en ting! Åh, juletréet! Det var ikke få ganger jeg med glitrende øyne hang rundt juletrærne i min umiddelbare nærhet, (venners hjem, kjøpesenter, hvor nå enn), studerte kuler, fargevalg, lyssetting, toppynt, og drømte om å få lov til å pynte selv.

Etter at jula inntok livet har jeg testa ut en del konsepter, plastikk og tørre greiner og whatnot, og mine stakkars sønner har vært med på det meste, men det året jeg gikk for svart plastikktre med rosa pynt var nok etterhvert ungenes tålmodighet med sin mors kitchforkjærlighet oppbrukt.

... siden da har det vært ekte grantre som har blitt dratt i hus, og det er jo en bratt læringskurve å innse at de trærne som ser små og søte ut på markedet, viser seg å være MASSIVE når de blir dyttet inn i en liten leilighet, men hvem bryr seg, det er et JULETRE!

Den Ultimate Juletremagien er det gjerne Disney som har stått for, og lite har gitt mer julestemning enn den lille filmen om Pluto, juletreet og Snipp og Snapp. (Glitteret! Dramaet! Lykkelig slutt!)



En av de få juletradisjoner vi har i mitt hjem er i følge mine barn:

"Først pynter vi treet sammen, og så gjør mamma om på all pynten om natten så hun blir fornøyd."

Etter mange års utenifraobservasjon av juletrepynting har jeg ervervet meg noen tips for Vellykket Pynting:
  • Lysene må på først, så pynten kan henges strategisk for riktig lysspill i skinnende kuler og glitrende ornamenter
  • Skjønnhet kommer innenfra - heng pynt innover greinene også, og ikke bare på tuppen!
  • More is more. Alltid.
  • Svart plastikk er kun for spesielt interesserte
  • Etterstramming er god HMS, både når man skifter hjul på bilen og i juletrefoten

Slenger inn noen inspobilder for de som ennå ikke har pynta treet, palmen eller stolen, eller for de som nå følte for å hive ut alt og begynne på nytt:

Utendørsvarianten - veldig tree rights friendly, siden man slipper å drepe det:



For regnbuetonitonentusiastene, eller de som ikke klarer å velge en temafarge:



"More is more", opphøyd i hundreognitten



Og litt musikk til arbeidet, så klart:



God jul!

Kommentarer totalt 20

Kommentarer

Gammel
annemede sin avatar
Åh, takk for kul inspirasjon.
Postet 23-12-21 kl 08:10 av annemede annemede er aktiv nå
Gammel
Eia sin avatar
Herlig luke, tusen takk!

Ang. Vellykket Pynting ser jeg at vi kan forbedre oss på pkt. 2 (og muligens 5 - vi får se )
Postet 23-12-21 kl 08:23 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Fintdethei! sin avatar
Juletre
Postet 23-12-21 kl 08:24 av Fintdethei! Fintdethei! er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar
Lys først er en god regel. Og ikke minst sjekke at man setter dem slik at det er fysisk mulig å få støpselet i stikkontakten til slutt. (Vi har gått over til enkeltlys på batteri, det gjorde godt for blodtrykket under juletrepynting).

Takk for fin luke!
Postet 23-12-21 kl 08:56 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Talk for perfekt timet luke. Sitter og ser på et mørklagt tre som roper etter pynt. Type plastikk, grønt.
Postet 23-12-21 kl 09:16 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Takk, jeg ELSKER også juletrær! Og hvert år står jeg og humrer litt for meg selv over denne ganske snåle skikken.
Postet 23-12-21 kl 10:05 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Perfekt luke for lille julaften og den årlige baskingen med å få treet i foten.
Postet 23-12-21 kl 10:22 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Det er mannen min (og snuppa) som handler juletre hos oss. Hvert år ber jeg pent om at de skal velge et «slankt» tre, og hvert år overraskes de over «hvor stort det ble». Men jeg er enig. Juletre er veldig sjarmerende.

I år fulgte det med noen ikke så sjarmerende insekter, men heldigvis ingen ekorn.
Postet 23-12-21 kl 10:36 av Tjorven Tjorven er aktiv nå
Gammel
Treet ble satt opp i går, tatt inn fra garasjen, kunstig pga allergikeren. Når det er pyntet får jeg skikkelig julestemning.
Postet 23-12-21 kl 10:36 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
Frk_Fryd sin avatar
Lys før pynt er lurt. Det er også lurt å sjekke at lysene virker, ellers kan det hende man må klippe av lyslenken etterpå slik at man slipper å av-pynte hele juletreet.
Postet 23-12-21 kl 10:48 av Frk_Fryd Frk_Fryd er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Juletre!
Postet 23-12-21 kl 11:06 av nolo nolo er aktiv nå
Gammel
Blå sin avatar
Takk for fin luke.

Jeg er også veldig glad i juletre. Og gleder meg til pynting i dag.
Postet 23-12-21 kl 11:07 av Blå Blå er aktiv nå
Gammel
Skilpadda sin avatar
Sånn fin luke! Jeg liker også juletre og pynt veldig godt –*vi droppet tre i år, siden vi skal være borte hele julen til over nyttår, men jeg hadde kjøpt en hel del pynt i år, så jeg var og fant meg en stor gren og satte i en vase for å ha et sted å henge greiene. Det ble fint, det også.
Postet 23-12-21 kl 11:41 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Glad jeg leste kalenderen i dag, for der kjente jeg på et lite snev av julestemning, og den har vært ganske fraværende hittil i år. Takk!
Postet 23-12-21 kl 12:02 av Matilda Matilda er aktiv nå
Gammel
Toffskij sin avatar
Mye veldig nyttig livslærdom der! Vi har klart å kjøpe et juletre det er plass til i leiligheten i år, det er egentlig noe vi aldri har lært oss ordentlig, så det er bingo hvert år. Det er jo noe eget med å presse seg forbi juletreet for å komme fram til sofaen også.
Postet 23-12-21 kl 16:49 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Takk for herlig luke.
Juletreet er det som gir julemagien i huset. Her er det strengt pynteregime og det finnes ikke snev av demokrati. Sånn er det bare.
Ungene får delta, og de får henge opp det de får utdelt.
Postet 23-12-21 kl 16:58 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Fins det granduft på boks? Sitter og ser på et ganske fint tre nå, men det lukter plast.
Postet 23-12-21 kl 18:33 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Mine sønner kommenterte i år da jeg igjen sa «oi, det var såpass svært ja», at det var en logisk konsekvens av å bruke dem som målestokk hvert år. «Vi har også blitt høyere vet du.» Vi får håpe femtenåringen også snart har vokst fra seg, ellers blir det vanskelig å få trøkka plass til grana neste år.
Postet 23-12-21 kl 18:55 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
star sin avatar
Så fin luke
Postet 23-12-21 kl 19:40 av star star er aktiv nå
Gammel
Timar sin avatar
Tusen takk for fin luke. En ode til juletreet
Postet 24-12-21 kl 14:06 av Timar Timar er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no