Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 6



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 6

Postet 06-12-17 kl 08:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 10. årgang -

6

[1 Høst] [2 Palmen] [3 Tink] [4 Heilo] [5 Candy Darling] 6 Pøblis
[7 Harriet Vane] [8 Maverick] [9 Pappalille] [10 Skilpadda] [11 Koma] [12 Nessie]
[13 Ru] [14 Inagh] [15 LilleLeo] [16 Che] [17 Tallulah] [18 Matilda]
[19 Toffskij] [20 Svanen] [21 Kanina] [22 Tangerine] [23 Albertine] [24 Tåtti]

It takes a forum …
… to raise a child.

Sannere ord har ikke vært skrevet siden it takes a village to raise a child - men det begrepet hører jo hjemme i pre-digital tid.
Noen ganger lurer jeg på hva livet mitt de siste 14 årene ville vært uten forum – og de siste 7 uten foreldreportalen? Ville jeg vært venneløs? Hadde jeg lest flere bøker? Strikket mer? Gått på dressurkurs med hundene? Lært meg et nytt instrument? Lært meg å slå nupereller? Skrevet ferdig PhD-en min? Hvem vet.
Det har kanskje blitt mindre hjemmestrikka greier hos meg – men til gjengjeld har jeg funnet min helt egen, digitale landsby. Dere er bare best!

It takes a forum …
Mitt første møte med diskusjonsforum var dr. Phil’s discussion boards. Der fikk jeg luftet og bearbeidet et stort traume – jeg fikk venner for livet – og i 2007 fløy jeg av sted for å treffe fire helt ukjente damer fra USA – fra California, Conneticut, Maryland og NY state. Faren min var bekymret da jeg skulle dra og kunne fortelle at han hadde lest i avisen om unge jenter som var blitt lurt til å treffe fremmede på internett og blitt skjendet på det groveste. Jeg var godt inne i førtiårene, og syntes det var veldig søtt at pappaen min syntes at jeg fortsatt var en ung jente. Vennene derfra har jeg fortsatt.

It takes a forum to bake a cake.
Jeg pleier å lete på FP før jeg spør hele google når jeg skal bake. Ikke noe er som en god oppskrift anbefalt av en god forumvenn. Og «hva skal du ha til middag i dag?» er en tråd jeg ofte leser – hver gang de sære folka jeg bor sammen med, ikke ANER hva de har lyst på til middag. Det hjelper å klage over denne matleiheten og manglende evne til å komme med forslag til dagens varme måltid i «hva irriterer deg mest»-tråden. Eller å juble over at alle likte maten i «hva har gjort deg glad i dag?»-tråden. Dere er bare best!

It takes a forum to throw a party.
Menyforslag, bordplassering, bordekorering, invitasjoner, hvem må inviteres, hvem kan inviteres og kan jeg la være å invitere svigermor? Og et samlet forum kan selvsagt bidra med tilstrekkelig antall tøyservietter og riktig porselen, med kakeoppskrifter eller kakebaking, med vintips og det siste i skikk og bruk. Dere er bare best!

It takes a forum to raise a dog.
Valpetråden er fast innslag i mitt daglige forumregime. Ikke noe er som å dele gode hundehistorier, erfaringer, bekymringer og å akke og oie over hvor knuspesøte FP-hundene er. Og trenger man hundevakt når det skal arrangeres konfirmasjon, så stiller FPere opp. Etter litt forhandlinger fikk jeg hundene tilbake igjen når selskapet var slutt også. Dere er bare best!

It takes a forum to get dressed.
Når det er kleskrise – hva SKAL jeg ha på meg? Eller ser jeg tjukk ut i denne? Er utringningen OK? – Kan man egentlig ha rød kjole i bryllup? Hvem har gode bukser som ikke glir opp i eller ned fra? Hvilke vintersko passer for frosne forumdamer, og hvilke passer for ville forumunger som sliter ut flere par sko i sesongen? Hvilken bunad har du? Hvor får jeg kjøpt denne buksa/skjorta/munnspillet med fire toner i/ditt og datt? Dere er bare best!

It takes a forum to make you feel much better.
Hjertesorg, gråvær, oppoverbakker, livskriser og sykdom. Livet som butter imot og folk som er slemme eller dumme. Unger som gjør dumme ting, eller noen som gjør dumme ting mot ungene. Ellevill toårstrass som driver hele familien til vanvidd. Tenåringen drikker seg full eller isolerer seg på rommet. Som smeller i dører og brøler. Partnere som svikter litt eller veldig mye - som er fjerne og ikke tar ansvar for voksenoppgavene i familien. Noen ganger er det lettere å åpne hjertet sitt og legge frem fortvilelse overfor noen man IKKE er ansikt til ansikt med. Og når man har et helt laug med kloke kloke kvinner (og et kvart laug med kloke menn), som muntrer opp, klemmer digitalt, som deler av sin visdom og sin empati - så er det forbausende hvor bra – og hvor fort det virker. Dere er bare best!

It takes a forum to make you laugh out loud.
Forumvås, folkens. Det er jo best av alt. Jeg gir dere herved mensen-tråden hvis dere ikke skjønner hva jeg mener. Best, ja. Ingen tvil om det! http://www.foreldreportalen.no/forum...ensen%2C+ibsen

It takes a forum to be a nissemann (ok – dame, da.)
Hemmelig nissing er veldig stas! Å sende en pakke med greier i til en FPer man ikke ville kjent igjen på gaten – det er bare SÅ stas. (Jeg har nemlig akkurat pakket ferdig hemmelignissepakken min. Og fått en i posten selv. Jeg ble bare SÅÅÅ glad!) Dere er bare best!

It takes a forum to widen your horizons.
Kloke folk som mener noe annet - viser hvordan ting ser ut fra et annet ståsted, forklarer hvorfor og hvordan de har kommet frem til en sannhet som er en annen en din – de får meg til å bli klokere, mer ydmyk, til å ønske å vite mer, lære mer, dele mer. Hvis det er noe jeg er helt sikker på, så er det at FP-livet har gjort meg klokere og smartere. Og gladere. Dere ER bare best.

Så det jeg egentlig ville si, FP er at jeg bare elsker dere! Dere er så bra! Jeg håper dere får en helt fantastisk jul og et forumaktivt og bra nytt år. Dere er best!
:slengkyss all around:

PS: Nå kan dere være glade for at jeg ble så overveldet av kjærlighet til dere alle sammen – da slapp dere nemlig at luke 6 i år ble et langt innlegg om kristen julemusikk fra middelalderen og renessansen. Men hvis noen har lyst til å høre julemusikk fra middelalderen og renessansen, så send meg en PM, så skal jeg fortelle nøyaktig hvor og når koret mitt og jeg og proffe musikere på renessanseinstrumenter kan sees og høres denne helgen.
Sånn som dette blir å høre der:

Kommentarer totalt 57  

Kommentarer

Gammel
Fintdethei! sin avatar
Postet 06-12-17 kl 21:12 av Fintdethei! Fintdethei! er ikke aktiv
Gammel
Koma sin avatar
Takk for fin luke!
Postet 06-12-17 kl 23:24 av Koma Koma er ikke aktiv
Gammel
Mirasol sin avatar
For en sannhet! Jeg har vært på forum i over 16 år nå, det er ufattelig! Føler at jeg kjenner mange jeg aldri har sett, har møtt flere, og noen har blitt mine beste venner! Vet ikke hvordan livet hadde vært uten!
Postet 06-12-17 kl 23:32 av Mirasol Mirasol er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Så fint, Pøblis! Godt å bli minnet på dette, jeg har nok vært mindre fastsydd i forumet det siste året, men det er jo fortsatt - og har vært - veldig viktig for meg. Tusen takk for alle de fine ordene!
Postet 07-12-17 kl 00:17 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Miss Norway sin avatar
Fine fine påminnelsen! Du har rett i alt, veldig gjenkjennbart!

(Og du glemte å si at hundeforhandlingene ble løst pga mottilbud av obskøne mengde konfirmasjonskakerester som sikkert hadde delvis FP-opprinnelse. )
Postet 07-12-17 kl 01:38 av Miss Norway Miss Norway er ikke aktiv
Gammel
Divine sin avatar
Selv om jeg tidvis er sur/irritert/illsint/fornærmet på FP, så er dere de nære og kjære. Jeg mener bestemt at FP har gjort meg til et bedre menneske.
Postet 07-12-17 kl 09:08 av Divine Divine er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar
Postet 08-12-17 kl 12:37 av gnuri gnuri er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no