Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 19



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 19

Postet 19-12-21 kl 08:54 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 14. årgang -

19


[1 Heilo] [2 Nenne] [3 Mex] [4 Fersken] [5 Che] [6 Toffskij]
[7 Tjorven] [8 Blånn] [9 ingling] [10 oslo78] [11 Tallulah] [12 Skilpadda]
[13 Pøblis] [14 amo] [15 Floksa] [16 Dali] [17 tink] [18 daffy] [19 vixen]
[20 Taien] [21 007] [22 annemede] [23 Maverick] [24 celebelen]


Jeg er en juleperson og setter stor pris på førjulstid med julesanger, røkelse, baking og kos. Allikevel så har jeg bestemt meg for å lage en luke uten spesiell julestemning. Den handler mer om en drøm. En drøm om at verden åpner opp igjen, en drøm om å få skrapt sammen nok cash og muligheter for lang juleferie til neste år.

Helt siden jeg fikk barn så har jeg tenkt at jeg en gang skal ta de med til New Zealand på ferie. Jeg studerte to år i Auckland og hadde sett for meg å dele dette flotte landet med dem. Jeg møtte mannen det året jeg kom tilbake og vi reiste dit på ferie jula 2006. Han fridde der på nyttårsaften og vi hadde en fantastisk ferie. Det er en forferdelig lang flytur på ca tretti timer en vei og tolv timers tidsforskjell. Det er også egentlig bare aktuelt å dra dit på sommeren for juli er jo litt som Bergen på høsten med regn. På grunn av korona så holder tiden litt på å gå fra oss og eldste går på ungdomsskolen. Vi er avhengig av å ta ungene noe ut fra skolen og det går ikke når han er ferdig på grunnskolen. Så vi har bestemt oss for å prøve å få dette til neste jul. Mye må klaffe, men målet er satt! Krysser alt jeg har for at verden åpnes. Det blir familiens store ferietur sammen og nok siste gang jeg også besøker dette fine landet. Og jeg har fremdeles noen gode venner der som gleder seg stort.

Så nå drømmer jeg meg bort og ser på fine bilder på instagram og i album og legger planer for hva som må høyt opp på prioriteringslista. Jeg har allerede noen helt klare kandidater på lista, men fire uker går jo fort tross alt. Tar dere litt med på neste års feriedrøm fra det pålagte hjemmekontoret.



Planen er å bruke ganske mye tid i Auckland. Henge med gode venner, drikke kaffe på campus sammen med en god studiekompis som nå underviser på vårt gamle fakultet, spise indisk på restauranten med verdens beste Butter Chicken (ufattelig at den finnes tyve år senere), henge i kjente parker/strender og vise frem området der jeg bodde. Vi har ca lik gamle barn som en god venninne så planen er å være mest mulig sammen med dem. Hun er fra Memphis og vi kom dit samtidig, men hun kom seg liksom aldri hjem igjen.



Det blir en tur til Coromandel. Der har jeg vært mange ganger og det er fantastisk fint og perfekt sted å være når man tenker på at det er kaldt hjemme i januar.



Bay of Island skal også besøkes. Spise fishn chips på brygga/piren og kanskje bli med på fisketur.



En annen favoritt er Napier. Det er en liten by som ligger i Hawkes Bay og som er mest kjent for sin vinproduksjon. Jeg og mannen var der en dag i romjula i 2006. Syklet til vingård og spiste god lunsj og smakte oss igjennom sortimentet på vin ute i sola. Plutselig ramlet det inn en hel bataljon i bunad av alle ting. I 24 varmegrader på andre siden av kloden uti gokk. De skulle på bryllup og hadde drasset med seg x- antall bunader ned. Selve byen ble ødelagt i 1931 og ble bygd opp igjen i løpet av to år. Derfor veldig mange bygninger i Art Deco- stil der og det er skikkelig stilig.



Noe som jeg er helt sikker på at guttene hadde syntes var stas er Waitomo glowworm caves. Det var helt magisk å flyte nedover underjordisk elv under "stjernehimmelen" som altså er selvlysende ormer.



Det er mye vulkansk aktivitet og vi må en tur innom både Hot water Beach og ikke minst Rotorua. Boblende leire, geysir og lukta av råtne egg.



Vi tenker at vi også må se Ringenes Herre med dem og innom noen lokasjoner. Det er jo gøy å besøke Hobbiton selv om det er veldig turist.

Som sagt så tror jeg fire uker kommer til å føles for kort, men mest av alt er jeg redd for at pandemi gjør at det blir umulig. Allikevel så koser jeg meg med å drømme og planlegge så får jeg heller ta skuffelsen når den kommer. Jeg trenger noe å se frem i mot nå når så mye har blitt avlyst og det ser litt mørkt ut.

Dette er min drøm for 2022 og er en dyr, miljøfiendtlig drøm som ikke handler om helse,fred på jord andre virkelig viktige ting. Men en liten egoistisk drøm som hadde betydd mye meg og min lille familie.

Kanskje er det noen flere her som drømmer om reiser/opplevelser som virker utopisk akkurat nå i et forholdsvis nedstengt samfunn?

Siden jeg tross alt er et julemenneske så må jeg ta med en liten julesang. Min favorittkonsert i året er altså den lokale julekonserten i en liten grend i kommunen. Det er en stor kirke som har utrolig god akustikk. Jeg har en venninne som er operasanger og hun tar med seg venner og har julekonsert. Da er det gløgg ved inngangen og når tre operasangere avslutter med O helga natt så veggene rister omtrent så kommer ståpelsen og tårer i øynene. Dessverre ble den avlyst i siste liten som så mange arrangement innen kultur de siste to årene.Legger ved en liten smakebit jeg fant på youtube. Her er hun alene da, men vakkert læll.



Ønsker alle en riktig god jul og håper at 2022 blir et bedre år for å realisere drømmer og ønsker!

Kommentarer totalt 21

Kommentarer

Gammel
Fintdethei! sin avatar
Det høres ut som en nydelig drømmeferie! EN vakker dag.... Takk for fine drømmer og nydelige bilder!
Postet 19-12-21 kl 09:22 av Fintdethei! Fintdethei! er ikke aktiv
Gammel
NZ ser så flott ut! Vi har flere store kunder der. Jeg håper drømmen blir til virkelighet
Postet 19-12-21 kl 09:40 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
Pappalille sin avatar
Åh! Jeg og datteren min satt og drømte om fire uker i NZ senest på fredag, vi så på bilder, blant annet fra Waitomo og tenkte at dit MÅ vi. Vi viste bilder til mann og sønn (far og bror) og de er skjønt enige. Det er vår drømmereise og!
Postet 19-12-21 kl 10:08 av Pappalille Pappalille er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Det ser helt fantastisk ut. Nå fikk jeg også lyst til å reise.

Jeg tenker at målet ikke må bli at man slutter å reise, men at vi reiser mindre og heller nyter virkelig de turene vi tar. Og det ser det jo ut som om dere vil gjøre her.
Postet 19-12-21 kl 10:20 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
For en drømmeferie! Jeg bruker også mye tid på å planlegge reiser nå.
Postet 19-12-21 kl 10:29 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Åh!
Postet 19-12-21 kl 10:45 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Jeg har også en drøm om å reise til NZ. Da jeg var på utveksling på videregående fikk jeg en venninne fra NZ. Hun har besøkt meg i Norge, og planen er at jeg skal besøke henne. Sosiale medier har jo gjort enklere å ha litt kontakt.

Vi ble invitert i bryllupet hennes i 2008, men da hadde vi to bittesmå barn, så det utgikk.

Men hun bor på Sør-Øya, så det blir en litt annen reise enn du drømmer om. Og enda litt lenger.
Postet 19-12-21 kl 10:56 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Jeg håper veldig at dere får tatt denne turen neste jul.
Nydelige bilder!
Postet 19-12-21 kl 10:58 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
vixen sin avatar
Tjorven, NZ er ikke så stort så når man først er der tar det ikke så lang tid å kjøre altså. Det er mange fine steder i sør,men jeg liker meg best nord. Jeg har reist rundt i sør noen ganger og tror ikke det blir prioritert denne gangen. Selv om Marlborough sound, Christchurch, Tekapo, Wanaka for eksempel er fantastiske. Jeg bor i Møre og Romsdal så Fjordland utgår (har vært der og da følte jeg meg hjemme)
Postet 19-12-21 kl 11:23 av vixen vixen er aktiv nå
Gammel
Timar sin avatar
Fine, fine luken! Jeg har vært en kort tur på Nordøya i NZ, kort, men lang nok til at jeg bestemte meg for at hit vil jeg tilbake!

Familien min hadde en stor tur i min barndom. Den gikk til Australia da jeg var 10. Vi brukte 4 måneder på turen. Fordelen med lærerforeldre En slik tur gir minner for livet! Og særlig når landet er så annerledes enn vårt eget, så eksotisk!

Kos dere med planleggingen, og så krysser jeg fingre for at det blir tur neste jul!
Postet 19-12-21 kl 12:46 av Timar Timar er aktiv nå
Gammel
Eia sin avatar
Åh! Reisefeberluke!

Jeg ønsker virkelig at dere får til denne turen neste jul! Til da, kos dere med planleggingen, forventningene er ofte nesten like moro som selve turen.
Postet 19-12-21 kl 14:33 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Jeg krysser fingre og tær for at dere får denturen! Jeg håper alle kan få oppleve noe positivt og givende i 2022. NZ er flott! Jeg har vært der i en litenukeog vil gjerne tilbake.
Postet 19-12-21 kl 18:37 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Takk for fin luke og fine bilder fra et land jeg aldri har besøkt.
Postet 19-12-21 kl 21:10 av Dali Dali er aktiv nå
Gammel
Charlie sin avatar
Takk for en fin luke, og en fantastisk tolkning av sang. Fin avslutning av dagen!
Postet 19-12-21 kl 22:48 av Charlie Charlie er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Så flott luke med nydelige bilder.
Postet 20-12-21 kl 08:40 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Så nydelig reiseluke! Jeg har feiret flere juler i syden. Det er også julestemning, men litt annerledes enn her hjemme. Krysser fingrene for at dere får reise om et år.
Postet 20-12-21 kl 08:41 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Åh, takk for en fin luke.
Postet 20-12-21 kl 22:22 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar
Åh for en nydelig drømmeferie. Håper dere får det til
Postet 26-12-21 kl 10:41 av gnuri gnuri er ikke aktiv
Gammel
vixen sin avatar
Må nesten bare kommentere her I dag hoppet vi i det og booket billetter!! Herreminhatt!
Postet 10-03-22 kl 19:03 av vixen vixen er aktiv nå
Gammel
Å, så spennende det blir!
Postet 10-03-22 kl 20:18 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
Timar sin avatar
Åååh, så fantastisk!

Jeg har vært et par dager på Nordøya og lengter tilbake.
Postet 10-03-22 kl 21:09 av Timar Timar er aktiv nå
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no