Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

FPs adventskalenderblogg 2009 - luke 5



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

FPs adventskalenderblogg 2009 - luke 5

Postet 05-12-09 kl 06:00 av Kalenderpiken
Oppdatert 21-10-10 kl 09:52 av Kalenderpiken (glemte kategorien)

5

[1 Skilpadda...] [2 Albertine.] [3 Koma......] [4 Hønni.....]
[5 Tjorven.....] [6 Kif.......] [7 apan......] [8 torsk.....]
[9 glitterchick] [10 LilleLeo.] [11 Gaia.....] [12 Amidriel.]
[13 Madam Mim..] [14 Martis...] [15 tink.....] [16 Pamina...]
[17 Bauche.....] [18 Ole Brumm] [19 Teofelia.] [20 Pia......]
[21 kokosbolle.] [22 Blondie..] [23 Flubby...] [24 Tåtti....]


Jeg er ingen "julete" person. I mange år synes jeg at jula var langt mer strevsom enn den var koselig. Det har heldigvis endret seg nå som jeg kan ta kontrollen selv.

MEN; det har vært et par ting som jeg alltid har satt pris på med jula. Jeg husker ikke helt når jeg første gang laget karameller til jul, men jeg tror ikke jeg var mer enn 10-12 år. Å lage karameller er en langtekkelig prosess, så jeg satt parkert ved komfyren med en bok i en liten evighet mens det luktet ordentlig jul. Her er oppskriften på skikkelig gode karameller:

Sjokoladekarameller

50 g smør
450 g sukker
3 dl fløte
1,5 dl melk
3 ss vann eller væske med smak (jeg brukte kaffe)
100 g mørk kokesjokolade
evt. hakkede nøtter

Ha alle ingrediensene unntatt kokesjokoladen i en tykkbunnet kasserolle og kok opp. Rør av og til. La massen koke på middels varme til den kan formes til en kule i kaldt vann. (Dette tar en god stund, men ikke bruk altfor lav temperatur for da tar det en evighet.) Trekk kasserollen av platen og ha i sjokolade. Tilsett eventuelt også nøtter. Rør godt. Hell massen i en ikke for stor ildfast form som er dekket med bakepair. Sett karamellene kjølig. Del konfekten i passe biter med en skarp kniv.

Og så er det en ting til som gjør julen for meg. Det er riktignok en stund til julaften, men den er så søt og har definitivt tålt tidens tann. Siden jeg kommer fra grensetraktene, så skal denne vises på svensk:
(advarsel: den er lang, nesten 7 minutter)

(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)

Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no