[K9] Hus
Vi skal flytte i hus igjen. Fortsatt mangler det vegger og isolasjon, det er knapt innlagt vann og satt inn inngangsdør. Det er ikke bare til et hus vi skal flytte, vi skal flytte til Huset. På Øya. Vi skal røske ungene ut av skole og barnehage, lage en ny hverdag med grå og fargerike dager, i et nytt lite mikrosamfunn. Det er på godt og vondt, aller mest godt.
Forrige lørdag inviterte vi til fest - i rustikke omgivelser, der rørleggeren akkurat fikk koblet opp vannet i toalettet i første etasje en time før gjestene ankom. Maten ble tilberedt av Tjøme kolonial, og grillet av to av gjestene - som ikke visste om det på forhånd.
Mange takket for å bli invitert inn, uten at alt er på stell og det er hvit duk på bordet. Det ble en terrassefest uten like, de siste gjestene tuslet hjem da det begynte å regne i 3-tiden på natta.
Og det er vel etter dette jeg både gleder meg og gruer meg på samme tid. Alle disse hyggelige menneskene rundt oss, som bryr seg, som hilser og heier og ønsker oss velkommen.
Det varmer og er skummelt samtidig, ønskene om å leve opp til forventinger og om jeg egnetlig er den jeg gir uttrykk for å være.
Jeg gleder meg uansett til å ha sommeren der. Til å puste litt ut etter et travelt år, til å sitte litt i sola, spille kort i regnet og å være på stranda hvis det blir vær til det.
Så tar jeg høsten når den kommer, og vinteren når den banker på. Og innen den tid skal det i alle fall være varme på kjøkkenet, husets hjerte.
Kommentarer
![]() |
Blitt skikkelige bønder?
![]() Tjøme kolonial har jeg hørt om, det hender visst de har oppdrag på Senja. Blir spennende med ny tilværelse. Er det pendleravstand til jobben din? |
Postet 30-06-16 kl 20:16 av -ea-
![]() |
![]() |
Det høres vidunderlig ut!
|
Postet 30-06-16 kl 20:18 av Kanina
![]() |
![]() |
Jeg tror det kommer til å bli skikkelig bra
![]() Men prøv å husk at du gjør dette for deg (dere), ikke for noen andre. Ikke føl presset med forvetningene fra andre, pust med magen og gjør det i deres tempo, på deres måte ![]() Da blir det bra, uansett. ![]() Jeg gleder meg veldig til å komme på besøk! |
Postet 30-06-16 kl 20:39 av Nessie
![]() |
![]() |
For et paradis det er! Jeg tror det blir skikkelig bra.
![]() |
Postet 30-06-16 kl 20:42 av Blondie
![]() |
![]() |
Lykke til.
![]() |
Postet 30-06-16 kl 21:18 av Røverdatter
![]() |
![]() |
Gratulerer, stort steg! Hva tenker ungene? Jeg håper jeg kan svinge forbi en gang.
![]() |
Postet 30-06-16 kl 21:58 av Tallulah
![]() |
![]() |
Lykke til, så spennende! Slik jeg leser det skal dere bo der fast fremover, ikke sant?
|
Postet 30-06-16 kl 23:13 av millact
![]() |
![]() |
Jeg syner dere er beintøffe som lever ut drømmen. Det kommer til å bli bra, det er jeg ganske så sikker på.
|
Postet 01-07-16 kl 02:50 av 007
![]() |
![]() |
Gratulerer! Det høres ut som et stort steg, ja. Lykke til!
|
Postet 01-07-16 kl 09:32 av Eia
![]() |
![]() |
Åh! Det både ser og høres fantastisk ut.
|
Postet 01-07-16 kl 09:46 av rajraj
![]() |
![]() |
Jeg synes jo det er litt galskap å flytte på landet, men du kjenner jo meg. Jeg er ikke helt der dere er. For jeg synes samtidig at dette høres ut som drømmen for dere.
Er det fremdeles skole på øya eller er den lagt ned? |
Postet 01-07-16 kl 09:49 av Tjorven
![]() |
![]() |
![]() |
Postet 01-07-16 kl 09:50 av Luftslottet
![]() |
![]() |
Får dere lang vei til jobben?
Det ser jo kjempeidyllisk ut da. ![]() Å flytte til mindre steder, på landet, kan fungere helt supert det. Vi gjorde det for 7 år siden, og jeg har ikke angret på det. |
Postet 01-07-16 kl 09:51 av Mex
![]() |
![]() |
Det er litt crazybananas, det blir fergetur til skolen&barnehagen hver morgen siden skolen ble lagt ned for ett år siden og det ikke er nok barn til park/barnehage.
Reiseveien blir ikke så veldig lang, ca 1 times tid hver vei dersom alt klaffer. Det blir imidlertid bare jeg som skal på jobb hver dag, mannen er nå pensjonist og skal bare holde på med prosjekter - hva det egentlig betyr vet jeg ikke helt, ikke han heller. ![]() Felleskjøpet er vår venn! Fikk i presang, bukse og jakke i FK-style. Kombinert med Panama-hatt sier det noe om blandingen... Vi har sagt ett år i første omgang. Et "pause"-år eller prøveår, som muligens kan utvides til 2 før vi bestemmer oss helt. I 2018 begynner minstemann på skolen og eldste på ungdomsskolen, og da må vi ha 3 sammenhengende år enten på Øya eller i Oslo. Vi får se hvor det blir, det avhenger av interesser og aktiviteter og egentlig hva barna foretrekker. Det er en fantastisk idyll, og vi har det veldig fint der. I sommer har jeg lovet eldstemann at vi skal ta en dag fri for hver "arbeidsdag" vi har med huset. Det skal bli litt strandliv og båtturer, kanskje en svipptur til et badeland - det er hans ønsker for sommeren. Ikke så vanskelig å få til håper jeg. |
Postet 01-07-16 kl 10:10 av Observatøren
![]() |
![]() |
Har dere familie eller andre bånd til Øya, eller er det en drømmeøy som har dukket opp? Jeg kjenner at jeg undrer meg litt over at du snakker om forventninger til dere, det er derfor jeg spør.
Heia dere! ![]() |
Postet 01-07-16 kl 10:11 av Palmen
![]() |
![]() |
Vi har ingen familie eller andre bånd, det er mer at vi har satt igang en del prosjekter som vi gjerne vil fullføre, blant annet et lite andelslandbruk og en sommerkino. Og innerst inne har jeg en liten drøm om å drive en kafe eller pensjonat, med afternoon tea eller god kaffe. Men det får komme om det kommer.
![]() |
Postet 01-07-16 kl 10:14 av Observatøren
![]() |
![]() |
Spennende! Ønsker dere lykke til.
|
Postet 01-07-16 kl 10:37 av Bluen
![]() |
![]() |
Kjempespennende! 1 time går jo greit når mannen er hjemme.
|
Postet 01-07-16 kl 11:03 av Pelen
![]() |
![]() |
Fader så tøffe dere er som lever ut drømmen. Jeg har ikke sett dette innlegget før nå. Og jeg er stum av beundring.
Jeg var på en gård i Telemark for 2 uker siden, på en plass der en skulle tru at ingen kunne bu. Hun dro fra en høy stilling, på en trygg arbeidsplass, solgte leiligheten i Oslo og fulgte drømmen sin. Nå driver hun et spinneri i Telemark, jeg blir helt rørt når jeg treffer/opplever/hører om sånne knalltøffe mennesker som bare gjør det. Jeg er milevis unna, jeg tørr rett og slett ikke. Lykke til - gleder meg til å følge deg videre. |
Postet 31-08-16 kl 02:04 av Fløyel
![]() |
- Å elske seg selv (12-01-22)
- Øyliv (24-10-16)
- Øyliv (29-08-16)
- [K9] Hus (30-06-16)
- Tillit (13-06-16)