Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 23



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 23

Postet 23-12-23 kl 07:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 16. årgang -

23


[1 Kirsebær] [2 Svanen] [3 Palmen] [4 Tjorven] [5 Dali] [6 Stompa]
[7 Kanina] [8 Skilpadda] [9 Luftslottet][10 Pøblis] [11 Heilo] [12 Syrinx]
[13 Toffskij] [14 Mex] [15 celebelen] [16 Eia] [17 Elise] [18 Maverick]
[19 Nenne] [20 Blånn] [21 amo] [22 Teofelia] [23 007] [24 Tallulah]

Jeg har alltid elsket julen, jeg tror jeg må være en av de mest julete jeg kjenner. Aller best liker jeg adventstiden, da pynter jeg jeg med mange(!) lys, hører på julemusikk når jeg kjører bil (og synger med av full hals), ser dårlige julefilmer på TV og kan fint begynne å gråte av introen til Jul i Skomakergata.

Jeg har utrolig mange gode minner om min barndoms adventstid, men få av dem innbefatter familien. Jeg husker at jeg fikk pynte mitt eget tre på rommet mitt, at jeg så på julebarne-TV alene, at vi hadde koselige juleaktiviteter på skolen og at jeg kjøpte og pakket inn julegaver. Og jeg gledet meg til jul, selv om julen aldri ble slik jeg drømte at den skulle bli.

I mitt barndomshjem var adventstiden preget av kaos, kjeft og sinte stemmer. Det var alltid en full vaskebøtte fremme, og alltid noe som skulle gjøres. Min mor var av den gamle skolen: Alle rom skulle vaskes ned inkludert tak og vegger, det skulle ryddes og vaskes i alle skuffer og skap, sylte og lammerull skulle lages fra bunnen av, det skulle være 7 sorter i boksene og messingen og sølvet skulle skinne. I tillegg var begge foreldrene mine i full jobb, så alt skulle gjøres om ettermiddagen/kvelder/netter og i helgene.

Når jeg tenker tilbake på førjulestiden i barndommen, er dette lukter jeg husker:




Og dette er et bilde som illustrerer min mor ganske godt:



Aller verst var det lille julaften. Da skulle det tørkes støv, støvsuges og vaskes gulv. Alle juledukene skulle strykes og legges på rett plass og pynten skulle frem og stå akkurat der den stod i fjor. Maten skulle handles inn og plasseres i to kjøleskap, alle vinduer i hele huset skulle vaskes både innvendig og utvendig, sylten skulle ut av pressformene, lammerullen skulle prøvesmakes og juletreet skulle hugges og seinere pyntes. Å pynte treet fikk ikke vi barna være med på, for vi skulle våkne julaften morgen til et magisk julehus der alt skulle være perfekt. Noe det aldri var fordi vi var så preget av 4 uker med kjefting og en utslitt, sur mor.

Heldigvis blir man voksen og kan lage sine egne tradisjoner. Og jeg har tatt med meg svært få tradisjoner fra julen i barndomshjemmet.

Det hender jeg vasker ned et rom, men det skjer i så fall om våren. Rydding i skuffer og skap skjer sånn dann og vann, men aldri i desember. Sølvtøyet vi fikk til bryllupet har lagt i en skuff i over 30 år, jeg kan ikke fordra lukten av sølvpuss. Om vi baker er det 2-3 sorter, i år blir det kun bakt rundstykker. Ingen av oss liker sylte eller lammerull, men skal vi ha duger Gilde mer enn godt nok. Og messing finnes ikke i vårt hus.
Da barna var små så vi alltid årets julebarne-TV sammen, og julevasken hjemme hos oss er en litt ekstra helgevask. Jeg stryker juledukene klar lenge før de skal legges på, og vi julepynter huset siste helgen før jul. Juletreet blir kjøpt inn i god tid, og alle som vil får være med å pynte. Selv om det oftest blir jeg som står igjen alene med pynten til slutt.

Lillejulaften hos meg er hellig. Da bør det meste være ferdig, ingen skal stresse, ingen skal kjefte og vi skal ha fokus på å kose oss. Vi trykker oss sammen i sofaen og ser Polarekspressen , spiser en god kvelds, ler av Grevinnen og Hovmesteren, pakker inn de siste gavene og har dunkel belysning slik at ingen ser at vinduene ikke ble vasket i år heller.

God lille julaften i alle FP-hjem.

Kommentarer totalt 11

Kommentarer

Gammel
Nenne sin avatar
Takk for at du delte.

Jeg er også oppvokst med en del mas, så jeg bestemte meg tidlig for å få unna alt som kunne gjøres tidlig, lenge før desember og advent, sånn at det som må gjøres i desember og adventstiden blir kos og noe vi gjør sammen, i stedet for mas og kjas.

Nå er vel desember sånn at noe mas og kjas blir det alltid, ofte på grunn av ekstra kos man legger opp til eller inviteres til, men stort sett har jeg greid å holde det koselig.

Lille julaften blir travel i dag, men ikke verre enn at vi både rekker lunsj hos broren min og Grevinnen og hovmesteren når den tid kommer.

Riktig god lille julaften til deg og dine, 007!
Postet 23-12-23 kl 08:02 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Jeg er også veldig julete, og er, som deg, glad for å lage egne juletradisjoner uten stress og høye ambisjoner. Riktig god jul til deg og dine, 007.
Postet 23-12-23 kl 08:56 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Takk for fin luke. Min mor fortalte ofte om sin mor, som sendte familien i kirka på julaften, så hun kunne gråte av utmattelse i fred. Så selv hadde mamma et noe mer laid back forhold til juleforberedelser. Noe jeg har videreført. Jeg liker rent hus til jul, men vanlig rent holder i massevis. Og hvis vi ikke rekker å vaske gangen, så er det ikke der vi feirer jula uansett, så da kan det vente til romjula. I år har jeg bare bakt ett slag innser jeg nå. Hadde planer om to. Kanskje jeg rekker det i formiddag. Hvis ikke kan det fint droppes. Ja takk til jul og juleforberedelser som gir glede.
Postet 23-12-23 kl 09:00 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
En til lille 007, som ikke hadde en god førjulstid.

Jeg husker bare vaskingen som kos. Heldigvis.

Førjulen er min yndlingstid på året og i dag skal bli strålende
Postet 23-12-23 kl 09:47 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
God jul! Jeg er også juleentusiast, og har brukt litt tid på å finne hva som er mine og våre tradisjoner. Noen har kommet lett til oss, noen må jeg ta en fot i bakken og revurdere innimellom. "Må det være sånn? Hvorfor gjør vi det?"
Postet 23-12-23 kl 10:59 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
amylin sin avatar
God jul! Juleentuasiast her også! Har laget en haug med nye tradisjoner. Sånn må det nesten være når norske og nederlandske tradisjoner skal blandes.
Postet 23-12-23 kl 11:34 av amylin amylin er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
God jul! Det er fint med de juletradisjonene man nøye har bygd opp selv gjennom årene, sånn at de funker akkurat for ens egen familie!
Postet 23-12-23 kl 12:33 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Ine sin avatar
Takk for at du delte!
Postet 23-12-23 kl 13:55 av Ine Ine er ikke aktiv
Gammel
Syrinx sin avatar
Eg kjenner igjen så mykje av det du fortel her. Dette unødvendige kaoset og den negative energien, om enn i litt mindre dosar enn det du skildrar. Det er så lett å unngå. Skuldrane ned, stemninga opp.
Postet 23-12-23 kl 17:02 av Syrinx Syrinx er aktiv nå
Gammel
vixen sin avatar
Jeg bestemte meg tidlig for at når jeg fikk barn så skulle det bli mye bedre med førjulstid enn jeg var vant til. Og det har jeg klart! Husker jeg vasket bokhyllen i stedet for å se Disneys jul liksom. Herrefred. Elsker egen jul!
Postet 23-12-23 kl 19:15 av vixen vixen er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Herlig luke. Jeg har heldigvis aldri opplevd særlig mye stress i forbindelse med julen. Hele poenget er jo at man skal kose seg! Jeg blir alltid glad når jeg ser folk som primært fokuserer på det.
Postet 23-12-23 kl 20:32 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no