Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 19



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 19

Postet 19-12-18 kl 07:03 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 11. årgang -

19

[1 Tink] [2 Albertine] [3 Maverick] [4 Enhjørning] [5 Timar] [6 Taien]
[7 Stompa] [8 Darth] [9 Blånn] [10 Eia] [11 Pamina] [12 Inagh] [13 007] [14 Toffskij]
[15 Che] [16 Elise] [17 Polyanna] [18 ingling] [19 Fersken] [20 Dali]
[21 Pappalille] [22 Acino] [23 polarjenta] [24 Tallulah]


Det har vært så mange fine luker i år. Personlige luker, luker til ettertanke og luker for både tårer og latter. Dette er en litt samleluke, ideer var det mange av, men ingen av de ga spesielt mye å skrive hjem om. Derfor blir det litt av hvert.

Det er 5 dager igjen til jul og på tide å tenke på de siste gavene. Som regel er det de vanskeligste som er igjen. Gavene til de som har alt de ønsker seg og mer enn det. Til de som kjøper det de har lyst på NÅ uten å legge det på ønskelista. Til de som ikke kommer på hva de ønsker seg før uti februar og tenker at det er så lenge til jul og utsetter å skrive ønskelista til de har glemt hva de ønsker seg.

En leke som har kommet igjen er Tamagotchi. For de som ikke hadde en selv på slutten av 90-tallet har nå muligheten til å få oppleve eventyret igjen. De er i salg i de fleste nettbutikker som selger små duppedingser og kan se f.eks slik ut.



Om den du skal gi gaven til har det veldig travelt om morgenen, så må denne stekepannen være en super gave. Her er det store muligheter for en variert frokost.



Eldste kom hjem fra en klassekveld med en super gave synes jeg. Man samler nesten alle ingredienser i en fin krukke, pynter den litt, skriver oppskriften på en lapp (litt stor til og fra lapp) og mottakeren får jobben med å lage godsakene.



Versjonen av denne kjente historien har jeg egenhendig kopiert fra en feed på facebook:

Juleevangeliet for fjortiser!

«Det skjedde for dritlenge siden at det gikk ut en befaling fra keiser Augustus om at hele verden skulle joine en gruppe: «Vi som vil skrives inn i manntall». Dette skjedde mens Kvirinius var helt sjef i Syria, og gruppa fikk drøyt mange likes.

Josef traska fra byen Nasaret i Galilea, opp til Judea, til Davids by Betlehem, for å signe manntallet sammen med Maria, dama hans, som hadde boller i ommen. Og mens de var der, hevet bollene, for å si det sånn, og Maria leverte varene. Hu pakka kiden inn i noe tøy, og la’n i ei krybbe, for det var ikke plass til dem i herberget.

Det var noen gjetere som var ute i natta og passa på sheepsa sine. Med ett var Herrens engler F2F, og Herrens diggbarhet lyste. Gjeterne bare: «OMG! FTW», og engelen bare: «Slapp av, noobs! Jeg kommer med en tweet om glede, en glede for hele folket: #Frelser #Kristus #jomfrufødsel … og dette skal dere ha til tegn: Dere skal finne en kid som er innpakka i noe tøy og ligger i ei krybbe.»

Så kom engelens followers, en himmelsk hærskare, som ga masse kudos til Gud og retweeta: #Frelser #Kristus, og #ffnor Gud og fred på Jorden blant mennesker som har Guds velbehag»

Da englene hadde tatt kvelden, sa gjeterne til hverandre: «La oss stikke inn til Betlehem for å sjekke trøkket.» Og der fant de Maria og Josef og den lille kiden som læxan i krybba. Da oppretta de en ny gruppe: «Vi som har sett Jesus Kristus, Guds sønn». Folk bare: «Saklig, LOL». Gruppa fikk ikke så mange likes, for å si det sånn, men det var bare i starten, for seinere i livet fikk Jesus sinnssykt mange followers.

Og Maria bare: «#DenFølelsen»
Og gjeterne bare: «Serr? Konge, ass!»

Kommentarer totalt 12

Kommentarer

Gammel
annemede sin avatar
Kult.
Postet 19-12-18 kl 09:01 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
Candy Darling sin avatar


Den fikk jeg lyst å sende til fjortisen. Det hadde blitt serr cringe.
Postet 19-12-18 kl 09:19 av Candy Darling Candy Darling er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
Postet 19-12-18 kl 09:22 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar


Det evangeliet skal jeg lese opp ved frokosten på søndag.
Postet 19-12-18 kl 09:26 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Hondacrv sin avatar
Fin luke!! Eg las det i norsktimen i går og så det ordentlige fra Lukas etterpå, og snakka om litterære kvaliteter og sånt
Postet 19-12-18 kl 09:27 av Hondacrv Hondacrv er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar


Herlige tips og juleevagelie. Jeg må huske å kjøpe en ekstra gave til mannen, eller egentlig mange små, for han furtert så fælt over at han ikke kommer til å få særlig mange gaver i år.
Postet 19-12-18 kl 09:42 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Kul luke. God jul, Fersken!
Postet 19-12-18 kl 10:21 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Ru sin avatar
Jeg elsker den versjonen av juleevangeliet.

Jeg ligger langt etter med alt mulig rart, så det er stor fare for at det blir Tamagotchi til alle.
Postet 19-12-18 kl 10:27 av Ru Ru er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Herlig, kanskje det blir tamagodtchi til alle til jul. Orker ikke tenke på flere julegaver...

Juleevangeliet for fjortiser er morsomt, men jeg føler meg litt gammel som ikke husker F2F og FTW. Bruker det vel kanskje ikke nok i hverdagen.
Postet 19-12-18 kl 11:56 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
F2F - Face to face
FTW - For the win/Fuck the world
Postet 19-12-18 kl 12:01 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Jeg satt i heisen i Tryvann nylig med en liten gjeng 05'ere. Både jeg og minstemann (07'er) merket oss at det tydeligvis var fullstendig obligatorisk å legge ordet "jævlig" inn i hver eneste setning minst en gang ... og gjerne flere.

Det er historien din fullstendig ut til å mangle.
Postet 19-12-18 kl 13:01 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Postet 19-12-18 kl 22:45 av Dali Dali er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no