Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 10



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 10

Postet 10-12-18 kl 07:06 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 11. årgang -

10

[1 Tink] [2 Albertine] [3 Maverick] [4 Enhjørning] [5 Timar] [6 Taien]
[7 Stompa] [8 Darth] [9 Blånn] [10 Eia] [11 Pamina] [12 Inagh] [13 007] [14 Toffskij]
[15 Che] [16 Elise] [17 Polyanna] [18 ingling] [19 Fersken] [20 Dali]
[21 Pappalille] [22 Acino] [23 polarjenta] [24 Tallulah]


De flyktige tingene

I julen opplever jeg ofte – mye oftere enn ellers – korte øyeblikk av gode fornemmelser. Det er for meg den beste årstiden der minner for alle sanser dukker opp i flyktige øyeblikk.

Disse korte, deilige øyeblikkene kan komme når jeg åpner en pepperkakeboks, med den første snøen, en fin juledekorasjon, en fin julesang eller noe annet, udefinerbart, som får meg i juleminnemodus.

Noen av disse minnene vil jeg gjerne dele med dere – minner som sitter godt fast i meg, og som kommer frem i lyset disse førjulsdagene:

- Jeg sitter på gulvet foran vifteovnen i leiligheten sammen med storebroren min. Vi er ca. 6 og 8, mener jeg, og fortsatt i pysjen. Det er grytidlig morgen på selveste julaften, og vi sitter med hver vår julestrømpe med godterier i, og hvert vårt julehefte. Lykke!

- Jeg får lekegitar til jul! Tror det er samme jula som over. Oh, lykke! (Det hører med til historien at jeg bittelitt senere gråt sårt pga. vannblemmer jeg hadde fått av nevnte gitar. )

- Fortsatt i leiligheten, så det må ha vært før 1976, og første julen jeg så Karl Bertil Jonssons julafton, fornemmelsen av urettferdighet.



- Lille julaften 1997. Mannen og jeg i sofaen, nyforlovet med nysolgt leilighet og fulle av forventninger til vårt første eventyr. (Vi pakket vår Granada (sein 76) full og reiste på lykke og fromme til Spania. Seks måneder senere reiste vi hjem igjen, og hadde bestemt oss for at det var i hjembyen vår vi skulle slå røtter.)

- Førjulstid 1999. Igjen fulle av forventninger om neste eventyr, men også småkranglende i planleggingen. (Sommeren 2000 reiste vi på motorsykkeltur fra New York til Ushuaia på ett år.)

- Jula da eldste var to og et halvt år, med julenissen som merkelig nok hadde samme klokke som bestefar.

- Jula før yngste flyttet inn. Eldste ønsket seg en tidsmaskin for da kunne vi reise til innflyttingsdagen med en gang. :hjerte:

- Første julen med yngste, som ikke ville pynte treet for det hadde han aldri gjort før. Han lærte det det året.

Her er et dikt av Hans Børli som jeg synes passer inn.

De flyktige tingene

Det er de flyktige tingene
som blir i deg:
Skyggen av en fuglevinge
over stien foran din fot,
lukten av rim og frosne rognebær
en høstmorgen for lenge siden, et ord
sagt i skodda og vinden
ved en skremt kvistvarme
inni elgmarkene …

Det er de flyktige tingene
som lever i deg
og holder fast et bilde av deg selv
og livet – flimrende,
som strender speilt
i riflet elvestrøm.
Hans Børli

Hva får deg til å stoppe og nyte julen, om så bare for et lite øyeblikk?

Kommentarer totalt 17

Kommentarer

Gammel
Timar sin avatar
Det var en nydelig luke!

Jeg skal tenke litt videre på hva som får meg til å stoppe opp. Akkurat nå føler jeg meg på en karusell uten pauseknapp.
Postet 10-12-18 kl 08:02 av Timar Timar er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Å, for en nydelig luke! Sånne små lykkeglimt er så utrolig verdifulle. Takk for at du ville dele dem med oss.
Postet 10-12-18 kl 08:19 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
Postet 10-12-18 kl 08:22 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
For en nydelig luke.
Det er de flyktige minnene, som gir en varm følelse, som bringer frem julefølelsen.
Postet 10-12-18 kl 08:54 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar


De øyeblikkene er gull verdt, de kan få grå dager til å glitre.
Postet 10-12-18 kl 09:02 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Takk for en fin luke!

Jeg elsker hus eller verandaer som er overpyntet med lys i alle farger, så for hver gang jeg ser noe som ikke har vært pyntet før eller nye lys som jeg ikke har lagt merke til i nabolaget kommer julefølelsen litt og litt.
Postet 10-12-18 kl 09:17 av Fersken Fersken er aktiv nå
Gammel
Toffskij sin avatar
Det er sånn lykke er.
Postet 10-12-18 kl 09:56 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
polarjenta sin avatar
Takk for fin luke.
Postet 10-12-18 kl 10:22 av polarjenta polarjenta er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Å, så fint!

Jeg blir litt lykkelig på klarværsmorgener, som i dag, når jeg ser desemberlyset gradvis komme til syne på himmelen, bak adventsstjernene vi har i vinduet.
Postet 10-12-18 kl 11:23 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Så fin luke, det er akkurat sånn det er. ��
Postet 10-12-18 kl 13:26 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Nessie sin avatar
Herlig

Jeg vil alltid ha med meg lukten av streik når jeg står opp julaften. Det er jul for meg, den har stått i hele natta, og lukta brer seg i hele huset.
Postet 10-12-18 kl 16:52 av Nessie Nessie er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Sitat:
Jeg vil alltid ha med meg lukten av streik når jeg står opp julaften. Det er jul for meg, den har stått i hele natta, og lukta brer seg i hele huset
Veldig imponert over både luktesans og utholdenhet her altså.
Postet 10-12-18 kl 17:06 av Fersken Fersken er aktiv nå
Gammel
nolo sin avatar
Takk for nydelig luke.
Postet 10-12-18 kl 20:35 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Nå kom jeg på jula da jeg fikk et ekte dukkehus av gammelonkel. O Lykke! 5 minutt etter kakket lillebror hull i taket med lekegravemaskina han fikl av samme gammelonkel. Gammelonkel døde for en måned siden.
Postet 10-12-18 kl 22:08 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
Darth sin avatar
Så fint.
Postet 10-12-18 kl 22:55 av Darth Darth er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Så fine minner.
Postet 10-12-18 kl 23:19 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Tusen takk! For deling og for dikt.

Det jeg forbinder aller mest med barndommens jul er å komme hjem fra kirken og kirkegården der vi hadde satt opp lys og så var julekaos i stue og kjøkken forandret til julekos med fint dekket bord og mat som luktet godt. Den følelsen av å komme småkald og frossen inn i varmen og den gode lukta sitter som støpt uten at jeg kan putte et årstall på den. Det var egentlig hvert år.
Postet 11-12-18 kl 10:31 av Nenne Nenne er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no