Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Snart er det jul igjen - 14



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Snart er det jul igjen - 14

Postet 14-12-10 kl 07:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
3. årgang

14
[1 Toffskij] [2 Kirsebær] [3 Gaia] [4 Lorien] [5 Kasia] [6 Teofelia]
[7 apan] [8 Interference] [9 Tallulah] [10 Bobbelur] [11 Lille Ru] [12 tink]
[13 Divine] 14 Saint [15 kokosbolle] [16 Flubby] [17 smilefjes] [18 007]
[19 Nessie] [20 Harriet Vane] [21 nolo] [22 Koma] [23 Kanina] [24 Skilpadda]

Kommentarer totalt 24

Kommentarer

Gammel
Observatøren sin avatar
Musikk i julehøytiden

Selv om de av dere som kjenner meg vet at jeg ikke kan kalles kristen, eller religiøst engasjert, er det en ting jeg er virkelig svak for. Det er julemusikk, sunget i kirken i høytidsdagen i julen.

Der jeg vokste opp var vi så heldige at vi hadde en fantastisk kantor. Hun var vakker, spedbygd og knappe 153 cm. Det var flere ganger intetanende kirkegjengere tok henne for å være en av korjentene -inntil hun tok plass bak orgelet og tok styringen. Hun håndterte spinett, klaver og orgel på en like fantastisk måte, og ikke minst fant hun flott musikk for vårt lille kor.

Vi var sjelden flere enn 5, men aldri færre enn 3, og noen ganger fikk vi tilskudd fra hjemvendte studenter som fikk notebladene tilsendt i posten i forkant. Uansett hadde vi alltid to eller flere stemmer i sangene - det gikk på æren løs. Selv jeg, en litt usikker alt, fikk være solist, på en sang som virkelig var tilpasset meg.

I juletiden handlet det å om å synge i de kirkene i området som hadde gudstjeneste, selv om prestegjeldet var skilt av en fjord og veiene var rasfarlige og til tider veldig glatte. Det var ikke få ganger vi kom heseblesende inn i sakristiet der kirketjeneren ventet på oss, såvidt rakk å trekke på oss draktene og geleide oss opp på galleriet. Igjen, klare for en ny runde. På julaften handlet alt om familiegudstjenestene, med den kjente liturgien og de vanlige sangene. Vi på galleriet hadde veddemål om hvem i menigheten som kom til å reise seg for tidlig (og for sent...), og hvem som fant riktig eller gal salmebok.

I ungdomstiden meldte jeg meg ut av kirken (skjønt jeg vel aldri var innmeldt, udøpt som jeg er), konfirmerte meg borgerlig og tok et standpunkt om å ikke tro. Det hele er for irrasjonelt. Men koret kunne jeg ikke gi slipp på. Det var alltid hjem til jul, og det var alltid noter tilsendt i posten, noen timers øving på lille julaften og så bar det løs igjen.

De beste juleminnene jeg har fra både julaften og romjulen, var de gangene alt stemte og vi fikk gleden av å fylle kirkeskipet med musikk. Virkelig høytidsmusikk, grandiost og storslått, vakkert og givende. Det bruste - og man kunne begynne å tro på engler. Men også kveldskonsertene våre, med temaer som:

"Stille aftenkontemplasjon i Fartein Valens ånd" (atonal musikk, Ave Maria er flott)
"Gregoriansk folkemusikk" (Flotte bøker, ingen noter, flerstemt!)
"Rop av fryd for Herren!" (Som alltid ble rop av fryd for hæren, helt til kantoren ble fryktelig oppgitt)

Min oppfordring til dere er en forlengelse av Divines oppfordring:

Finn julefreden.

For min del skjer det i en kirke. Gjerne på kveldstid, og helst uten andre mennesker, bare meg og koret. Jeg kommer aldri til tro før jeg ser griser som flyr, men i kirken vil jeg. Håper dere har en mulighet til å finne en konsert som også gir dere julefred.

I mellomtiden deler jeg litt musikk med dere:


(Kilde: youtube.com)



(Kilde: youtube.com)



(Kilde: youtube.com)
[/quote]
Postet 14-12-10 kl 08:37 av Observatøren Observatøren er ikke aktiv
Gammel
Tåtti sin avatar
Fin luke, Saint. Man trenger ikke å tro for å like fin musikk.
Postet 14-12-10 kl 09:31 av Tåtti Tåtti er ikke aktiv
Gammel
Ole Brumm sin avatar
Postet 14-12-10 kl 09:39 av Ole Brumm Ole Brumm er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Det var ei fin luke.

Jeg finner også julefred i kirka, uten at jeg regner meg som kristen av den grunn.
Postet 14-12-10 kl 09:48 av Matilda Matilda er ikke aktiv
Gammel
Nessie sin avatar
Julekonsert i kirka i jula er litt magisk synes jeg.

Fin luke snuppa.
Postet 14-12-10 kl 09:49 av Nessie Nessie er ikke aktiv
Gammel
Nessie sin avatar
Åh, nå så jeg at Tåtti (ja, men) avataren blinker!
Postet 14-12-10 kl 09:50 av Nessie Nessie er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Ingenting er som kirkemusikk til jul. Det synes jeg vi vantro også skal unne oss.
Postet 14-12-10 kl 09:52 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Tåtti sin avatar
Nessie: Nå blir du sittende der og stirre og får ikke gjort annet, tenker jeg.
Postet 14-12-10 kl 09:57 av Tåtti Tåtti er ikke aktiv
Gammel
Karamell sin avatar
Fine luken!

Saint: Jeg har alltid lurt på hvor du har gjemt bygdadialekten din?
Postet 14-12-10 kl 10:19 av Karamell Karamell er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
For en vakker måte å begynne dagen på.
Postet 14-12-10 kl 10:32 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Salt sin avatar
Fin luke!
Postet 14-12-10 kl 10:33 av Salt Salt er ikke aktiv
Gammel
Observatøren sin avatar
@Matilda & Toffskij:

Jeg ble inspirert til denne luken etter at noen begynte å krangle om julen på Facebookveggen min. Det er som dere sier, ikke nødvendig å være kristen for å glede seg over vakker musikk. Jeg er ikke med på tanken om at religiøs musikk automatisk er tilbedelse, men det er det visst mange som er uenig med meg i.

Karamell:
Ingen dialekt her i gården. Ferdig snakkende som 4-åring, og jeg har holdt på den siden. (Men eg kan jo, eg hadde nynorsk som hovudmål på skulen…)
Postet 14-12-10 kl 10:43 av Observatøren Observatøren er ikke aktiv
Gammel
Ine sin avatar
Fin luke ja! Hva er spinett?
Postet 14-12-10 kl 11:19 av Ine Ine er aktiv nå
Gammel
Schnuppa sin avatar
Nydelig sang og flott luke.
Jeg søker også kirker for steming, spesielt katolske.
Postet 14-12-10 kl 11:22 av Schnuppa Schnuppa er ikke aktiv
Gammel
Observatøren sin avatar
Spinett:


(Kilde: youtube.com)
Postet 14-12-10 kl 11:54 av Observatøren Observatøren er ikke aktiv
Gammel
Harriet Vane sin avatar
Jeg er ikke kristen, men gleder meg over guddommelig vakker musikk og har alltid foretrukket gode kirkekor fremfor muntre og joviale blandakor som synger potpurrier. Gi meg en motett, en messe eller et requiem any day. For oss som er virkelig glad i å synge er det jo også slik at krikekorene holder høyere standard og gir større utfordringer for en sanger.
Postet 14-12-10 kl 13:57 av Harriet Vane Harriet Vane er ikke aktiv
Gammel
Kitty Bastard sin avatar
Jeg er svak for kirker og kirkemusikk i det hele tatt. Trenger ikke tro på gud for det. Det sa prosten til meg, så da får det være greit.
Postet 14-12-10 kl 14:00 av Kitty Bastard Kitty Bastard er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar
Nydelig luke, Saint

Man trenger definitivt ikke være kristen for å nyte flott musikk
Postet 14-12-10 kl 14:05 av gnuri gnuri er ikke aktiv
Gammel
Ru sin avatar
Fin luke!
Det blir ikke jul for meg uten "Det hev ei rose sprunge" og "Mitt hjerte alltid vanker".
Postet 14-12-10 kl 15:22 av Ru Ru er ikke aktiv
Gammel
Hondacrv sin avatar
Å så nydelig. Jeg er kristen, men liker den kristtne julemusikken likevel
Postet 14-12-10 kl 21:26 av Hondacrv Hondacrv er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Vakkert! Tusen takk for minner og stemning og musikk.
Postet 14-12-10 kl 21:52 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
jolie sin avatar
Takk for ei fin luke.

Jeg var så heldig å bli invitert til en kirkekonsert forrige søndag. Ellers hadde jeg sikkert ikke kommet på å dra. To unge mennesker (ene går i klassen min), tostemt sang, piano og orgel. Veldig vakkert.
Postet 14-12-10 kl 23:33 av jolie jolie er ikke aktiv
Gammel
Nina sin avatar
Takk for fin luke! Kirkekonsert er en av min førjulstradisjoner, og det blir ikke noe julestemning før jeg har hørt Ceciliaforeningen synge juleoratoriet.
Postet 15-12-10 kl 08:47 av Nina Nina er ikke aktiv
Gammel
LilleLeo sin avatar
Nydelig musikk! Jeg håper at jeg en gang er med i et kor og får synge julesanger i kirken.
Postet 16-12-10 kl 14:01 av LilleLeo LilleLeo er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no