Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 10



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 10

Postet 10-12-22 kl 09:38 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 15. årgang -

10


[1 Primrose] [2 Oslo78] [3 Teofelia] [4 Blånn] [5 ingling] [6 celebelen]
[7 Heilo] [8 Tallulah] [9 Luftslottet] [10 Maverick] [11 tink] [12 Stompa]
[13 Blå] [14 Tjorven] [15 star] [16 Albertine] [17 Dali] [18 Toffskij] [19 Mex]
[20 Syrinx] [21 Pøblis] [22 Nenne] [23 Timar] [24 Skilpadda]


Lavterskel & lavbudsjetts julestemning



For å følge opp Luftslottets utmerkede kalenderluke i går - la meg bidra med julestemningstiltak som ikke krever hverken innsats eller budsjett!

- Slå av lyset! Ingenting gir julestemning som vintermørke kun lyssatt av noen lyslenker og blafrende stearinlys! Og så sparer man strøm også. Win-win. Legg til "pakk dere inn i ulltepper" for ekstra koseeffekt, og mulighet for å slå av panelovnene også.





- Stå i kø! Noen ganger må man innom et kjøpesenter også for å handle fiskekaker og grønnsaker. I desember kan man få julestemning selv av disse traurige hverdagspliktene, bare ved å stå i kø inn til parkeringshuset, inni parkeringshuset og ut av parkeringshuset. Nyt stemningen ekstra mens du observerer fortvilte butikkansatte som pakker inn gave etter gave etter gave, med stadig voksende køer til kassen fylt av stressede gavehandlere og skrikende babyer i altfor varme klær.



- Dypp en klut i grønnsåpevann og legg den under sofaen. Når dette kombineres med å slå av lysene, får du umiddelbart opplevelsen av nyvaskede gulv helt uten å vaske først! I tillegg sparer du strømmen det koster å varme vann. Genialt enkelt - ganske enkelt genialt!



- Involver deg i en diskusjon om julegudstjenester i skolen. Det blir altså ikke jul uten, og det koster hverken penger eller krefter å kverulere på internett!




... og så kan man la seg inspirere av at det går an å få et hint av jul selv om forholdene på ingen måte ligger til rette for det hverken før eller etter, her illustrert av britiske og tyske soldater som spilte fotball i ingenmannsland mellom skyttergravene under det som er kjent som "Christmas Truce" under første verdenskrig i 1914:




Med ønske om en god jul og et hint av fred til dere alle.

Kommentarer totalt 17

Kommentarer

Gammel
nolo sin avatar
Fiin luke.
Postet 10-12-22 kl 10:59 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
God og fredelig jul!
Postet 10-12-22 kl 10:59 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Herlig!
Kø i parkeringshus :svett:
Mange folk og kø i butikker :svett:

Jau.. det er vel elementer som hører med til førjulstida
Postet 10-12-22 kl 12:09 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Jeg elsker luker som tar ned terskelen for førjulstiden! Tusen takk!

Tanken på Christmas Truce er jo både absurd og hjertevarm på samme tid. Men vel verdt å vite om.
Postet 10-12-22 kl 12:36 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Luftslottet sin avatar
Orker ikke å gå på kjøpesenter, men kanskje jeg kan kle på meg selv og ungene boblejakker og gi dem en liter cola hver før de må stå tett inntil meg mens jeg pakker inn alle julegavene jeg har netthandlet så fort jeg kan?
Postet 10-12-22 kl 12:39 av Luftslottet Luftslottet er ikke aktiv
Gammel
Syrinx sin avatar
Du altså. Førjula i eit nøtteskall, servert med god snert og godt glimt. Takk.
Postet 10-12-22 kl 12:47 av Syrinx Syrinx er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Leke kjøpesenter, Luftslottet? The mere thought of it.
Postet 10-12-22 kl 12:53 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Jeg skal på opptil flere kjøpesenter i dag og skal passe på å nyte julestemningen til det fulle.
Postet 10-12-22 kl 13:13 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
nokon sin avatar
Stearinlysforslaget fekk meg til å tenke på denne: En gammeldags julevise av Jon Niklas Rønning:
https://fb.watch/hkaJED6QWg/
Postet 10-12-22 kl 13:42 av nokon nokon er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Postet 10-12-22 kl 13:45 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Jeg ser at flere av bildene ikke gikk gjennom, dere får se får dere telys i mørke rom og strenge predikanter helt på egen hånd.
Postet 10-12-22 kl 13:45 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Kjøpesenterkøer i desember. Det er ekte juleromantikk!
Postet 10-12-22 kl 14:47 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Så mange gode tips! Tusen takk, Maverick, da blir det omsider førjulsstemning i år også.
Postet 10-12-22 kl 15:06 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Dette er julestemning jeg skal greie å oppdrive!
Postet 10-12-22 kl 16:22 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Elise sin avatar
Jeg har gått og tenkt på julegudstjeneste hele dagen pga dette. Finner ikke tilbake til hvor informasjonen kom, så jeg husker ikke formuleringen, men den er definitivt i strid med udirs retningslinjer.
Postet 10-12-22 kl 18:01 av Elise Elise er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Snuppa har fått butikkjobb på et kjøpesenter. Jeg var innom henne på jobb i dag, for å si hei. Det var fullstendig kaos og hun var mørkerød i kinnene. Jeg er vokst opp i butikken til besteforeldrene mine, og kjente plutselig på litt julestemning jeg også.
Postet 10-12-22 kl 18:04 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
LilleT sin avatar
Postet 13-12-22 kl 16:26 av LilleT LilleT er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no