Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 18



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 18

Postet 18-12-22 kl 09:11 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 15. årgang -

18


[1 Primrose] [2 Oslo78] [3 Teofelia] [4 Blånn] [5 ingling] [6 celebelen]
[7 Heilo] [8 Tallulah] [9 Luftslottet] [10 Maverick] [11 Stompa] [12 tink]
[13 Blå] [14 Tjorven] [15 star] [16 Albertine] [17 Dali] [18 Toffskij] [19 Mex]
[20 Syrinx] [21 Pøblis] [22 Nenne] [23 Timar] [24 Skilpadda]

Nå som vi har kommet så langt med kunstig intelligens og slikt, er det da ingen grunn til å skrive kalenderlukene sine selv lenger! Jeg bestemte meg derfor for å følge strømmen, og matet ChatGPT med følgende forespørsel:

Sitat:
Opprinnelig lagt inn av Toffen
Skriv en julefortelling som nevner Anne Grete Preus, smultringer, sjokoladesmelter, korsang, Bergen, pepperkakehus, mince pies, Ganesh, Olav H. Hauge, grønnsåpevann, mandarinvarmere, juleasket, sirupskake, Lucia, Wirkola, covid og lefser
Dette burde gi oss den perfekte syntesen av alt som har foregått i FPs julekalender så langt i år, ikke sant? Ikke sant?!

Vel, dere får se hva dere syns:

Sitat:
Opprinnelig lagt inn av ChatGPT
Det var en gang en lille jente som het Anne Grete Preus, og hun gledet seg stort til jul. Hun hadde hørt at det skulle være massevis av smultringer, sjokoladesmelter og korsang i Bergen denne julen. Anne Grete hadde også hørt at det skulle være et stort pepperkakehus i sentrum, og at det skulle være mulig å få smake på deilige mince pies.

Men Anne Grete visste ikke at det skulle bli en veldig spesiell jul denne gangen. For i år var det covid-19, og mange ting måtte gjøres annerledes enn vanlig. Likevel bestemte Anne Grete seg for å gjøre det beste ut av situasjonen, og begynte å planlegge hva hun skulle gjøre på julaften.

Anne Grete hadde alltid elsket å pynte hjemmet sitt med massevis av lys og fargerike dekorasjoner. I år bestemte hun seg for å lage sin egen julepynt, og begynte å lage grønnsåpevann for å få det til å skinne. Hun hentet også frem sin gamle mandarinvarmere, som hun hadde fått av sin bestemor for mange år siden.

Anne Grete gledet seg også til å lage sin egen juleasket. Hun hadde hørt at denne tradisjonelle norske kaken var veldig god, og bestemte seg for å prøve å lage den selv. Hun fikk tak i alle de nødvendige ingrediensene, og begynte å bake. Mens kaken stod i ovnen, begynte Anne Grete å tenke på alle de fine julefortellingene hun hadde hørt. Hun husket spesielt en historie om Ganesh, den indisk guden med elefantenes hode, og Olav H. Hauge, den kjente norske dikteren.

Etter hvert ble kaken ferdig, og den så utrolig god ut. Anne Grete bestemte seg for å dele den med sine nærmeste, og begynte å invitere venner og familie til julefeiring. Hun gledet seg til å synge Lucia-sanger og se på Wirkola-filmer sammen med dem.

Men så kom covid-19 og ødela alt. Anne Grete måtte istedenfor feire jul alene, og kunne kun dele sin deilige sirupskake med sin familie via videokonferanse. Hun gledet seg likevel til å spise lefser og se på julefilmer sammen med dem på skjer[men.]
Dette er jo fantastisk, men noen ting ble tydeligvis litt mye for stakkars OpenAI. Både Wirkola og norsk grammatikk var litt kinkig, men juleasketen[1] var tydeligvis helt ugjennomtrengelig. Jeg bestemte meg derfor for å se om en annen AI kunne hjelpe, og det ... kunne den jo på en måte?







(Dere vil ikke se bildene jeg genererte av jule-Ganesh. )

Sitat:
Opprinnelig lagt inn av Toffen
Skriv en kort julehilsen som uttrykker skepsis til kunstig intelligens
Sitat:
Opprinnelig lagt inn av ChatGPT
Hei!

Jeg håper du har hatt en fin julefeiring så langt. Selv om teknologien og kunstig intelligens kan være imponerende og nyttig, er det viktig å huske på at den ikke er et erstatning for menneskelig interaksjon og empati. La oss fortsette å verdsette og feire menneskelig forbindelse i jula og gjennom resten av året.

Mvh,
[Ditt navn]
[1] Her rettet autocorrect til «sjuleasketen».

Kommentarer totalt 30

Kommentarer

Gammel
Mex sin avatar
AI kalenderluke!!!
Så utrolig gøy! Utviklingen har kommet utrolig langt på språkfronten, og det er utrolig kult, men det er litt skremmende også. Blir etterhvert umulig å skille mellom hva som er menneskeskap og hva som er generert av noen algoritmer.
Postet 18-12-22 kl 09:27 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Stompa sin avatar
For meg som norsklærer i vgs, som faktisk må forholde meg til at tekstene elevene skriver kanskje ikke er skrevet av dem likevel, er det en viss trøst i at denne julefortellinga ble såpass - ehm, original - som den ble.
Postet 18-12-22 kl 09:51 av Stompa Stompa er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Kul luke.
Postet 18-12-22 kl 10:05 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
nokon sin avatar
Nydeleg! Hadde det slutta med eit "estarynlys" og ein eksplosjon, ville eg mistenkt ein tiåring eg kjenner for å stå bak.
Postet 18-12-22 kl 10:09 av nokon nokon er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Enig med Stompa.
Postet 18-12-22 kl 10:12 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Ahhhaha, fantastisk! Litt ubehagelig å lese at en robot sier «la oss fortsette å sette pris på menneskelig forbindelse», egentlig.
Postet 18-12-22 kl 11:05 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Ine sin avatar
Kult!
Postet 18-12-22 kl 11:11 av Ine Ine er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Samme her, Stompa. Men veldig fin luke, Toffskij, bildene er ubetalelige, og så hjalp hilsenen til sist litt på AI-stresset!
Postet 18-12-22 kl 11:21 av Matilda Matilda er ikke aktiv
Gammel
Syrinx sin avatar
Underhaldning til ettertanke. Takk for ei artig og, på sin måte, interessant luke.
Postet 18-12-22 kl 11:26 av Syrinx Syrinx er aktiv nå
Gammel
Toffskij sin avatar
Jeg har matet AI-en med noen av mine vanlige essayspørsmål og er ikke bekymret foreløpig. Den engelske språkmodellen er veldig mye bedre enn den norske, men innholdet er fortsatt overflatisk, ofte misforstått og mangler referanser fullstendig. Som leketøy er den derimot fantastisk.

Eldstearvingen har brukt det siste døgnet på å lage rapdueller med AI-en, og jeg må bare glede dere (særlig norsklærerne) med denne rapduellen mellom Wergeland og Welhaven.

Sitat:
Sitat:
Opprinnelig lagt inn av Prima
Skriv en rappeduell mellom Welhaven og Wergeland.
Welhaven:
Jeg er Welhaven, en dikter av rang
Min pen er skarp, min rytme er sang
Jeg skriver om kjærlighet, liv og sannhet
Og viser at poesi kan være forløsning

Wergeland:
Jeg er Wergeland, en dikter med styrke
Min pen er ild, min rytme er tyrke
Jeg skriver om frihet, likhet og brorskap
Og viser at poesi kan være en kraft

Welhaven:
Du måtte være blind for ikke å se
At min poesi har mer dybde og mening
Enn din, Wergeland, med dine skrik og tårer
Jeg er den sanne mesteren av diktet

Wergeland:
Du tar feil, Welhaven, du har ingen sjel
Din poesi er flate og meningsløse
Min poesi har dybde og livskraft
Jeg er den sanne mesteren av diktet

Welhaven:
Vi kan ikke begge være mestere
Men jeg vil ikke skjære ned deg
La oss bare nyte hverandres poesi
Og la våre ord få tale for seg selv

Wergeland:
Enig, Welhaven, vi er begge store diktere
La oss respektere hverandres verk
Og la poesien være en kilde til fred
For vi er alle brødre i diktets sverd
Som dere kan se, vet ikke AI-en særlig mye om noen av dem, men den er veldig glad i god moral og forsoning, og finner dessuten gladelig opp nye ord for å få rimene til å gå opp.
Postet 18-12-22 kl 11:33 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Oppdatert 18-12-22 kl 11:42 av Toffskij
Gammel
Blånn sin avatar
Herlig!
Postet 18-12-22 kl 12:41 av Blånn Blånn er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Fabelaktig! Og å finne opp nye ord midt i en rapduell er vel en del av sjangeren, er det ikke? (Nå kom jeg på at vi jo burde prøvd å la den komponere en konfektoppskrift til oss!)
Postet 18-12-22 kl 12:53 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
"Min rytme er tyrke"
Postet 18-12-22 kl 12:55 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
fantastisk luke.
Postet 18-12-22 kl 17:07 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
nokon sin avatar
Wergeland ville finne fornærmelser nok til eit heilt perlekjede i det der!
Postet 18-12-22 kl 17:07 av nokon nokon er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Jeg liker Wergelands skrik og tårer.
Postet 18-12-22 kl 17:25 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
ChatGPT fremstår som et skikkelig kaninhull.

Og det ble en skikkelig morsom luke.
Postet 18-12-22 kl 18:07 av Tjorven Tjorven er aktiv nå
Gammel
Tallulah sin avatar
Hahaha! Fantastisk! Litt skuffa overvåke ikke få høre disse juleeventyrene om Ganesh og av Hauge.
Postet 18-12-22 kl 20:27 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
nokon sin avatar
Han skriker «Jeg, i slett lune? Langtderifra»
Postet 18-12-22 kl 20:45 av nokon nokon er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar


Sitat:
Sitat:
Skriv en julefortelling om Ganesh
En gang i tiden, da julen nærmet seg, var det en liten gutt ved navn Ganesh som gledet seg veldig til å feire denne spesielle høytiden med sin familie og venner. Han hadde hørt mange historier om hvordan julen ble feiret i Vesten, med juletre, gaver og julekaker, og han gledet seg veldig til å oppleve alt dette selv.

Ganesh bodde i et lite landsbyen i India, og her feiret de julen på en litt annen måte enn i Vesten. De pyntet husene sine med lys og kranser, og de sang julesanger og spiste god mat sammen. Ganesh elsket å være en del av disse feiringene, og han gledet seg alltid til å se hva slags overraskelser hans familie hadde planlagt for å gjøre julen ekstra spesiell.

I år hadde Ganesh fått høre at hans onkel skulle besøke dem på julaften. Onkelen var en dyktig kunstner som lagde de vakreste skulpturer, og Ganesh hadde hørt at han hadde med seg en spesielt vakker skulptur av gudinnen Lakshmi til jul. Ganesh gledet seg veldig til å se denne skulpturen, og han håpet inderlig at han kanskje til og med kunne få lov til å hjelpe onkelen med å lage den.

Julaften kom endelig, og Ganesh var så spent at han nesten ikke klarte å vente til det var klart for julefeiring. Familien hans hadde laget en stor julemiddag, og alle var kledd i sine fineste klær. Ganesh så seg rundt i rommet, og han kunne ikke vente med å se den vakre skulpturen til onkelen.

Men da onkelen kom inn i rommet, hadde han ingen skulptur med seg. Ganesh ble veldig skuffet, og han spurte onkelen hvorfor han ikke hadde med seg skulpturen som han hadde sagt. Onkelen smilte og fortalte at han hadde laget en spesiell overraskelse til Ganesh i stedet. Han hadde laget en skulptur av guden Ganesh, som var Ganeshs navngud.

Ganesh ble så glad da han så skulpturen at han nesten ikke klarte å si noe. Onkelen hadde laget en vakker skulptur av guden, med et vennlig ansikt og en stor elefanthode. Ganesh takket onkelen så mye for denne vakre gaven, og han lovte å ta godt vare på den og vise den frem til alle sine venner.

Ganesh kunne ikke tro at onkelen hadde laget denne skulpturen til ham, og han gledet seg veldig til å vise den frem til sine venner. Han visste at guden Ganesh var en gud som ble tilbedt for sin visdom og sin evne til å hjelpe mennesker med å løse problemer. Ganesh håpet inderlig at guden ville hjelpe ham med å løse alle de små problemene han stod overfor i hverdagen.

Julen ble en veldig spesiell dag for Ganesh, og han takket onkelen sin igjen og igjen for den vakre skulpturen. Han visste at han alltid ville huske denne julaften, og han håpet inderlig at han kunne feire mange flere juler med sin kjære familie og venner.
Postet 18-12-22 kl 21:47 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Fortellingen om Olav H. Hauge er minst like sentimental, og dessuten blir han nødt til å spise ribbe to dager på rad.

Sitat:
Sitat:
Skriv en fin julefortelling om Olav H. Hauge
En kald vinterdag i Hardanger, kunne man se en liten, gammel mann komme gående langs veien med sin stokk i hånden. Det var Olav H. Hauge, en kjent dikter fra området. Han hadde vært ute og samlet inn bær og urter i skogen, slik han gjorde hver dag.

Da han kom hjem til sitt lille hus, satte han seg ved peisen og begynte å skrive dikt mens han nøt varmen fra ilden. Han skrev om vinterens skjønnhet, om de klare, stjernekledte nettene og om den snøkledde naturen.

Plutselig hørte han noen banke på døren. Han åpnet og så en liten, forsiktig gutt stå der ute i snøen. "Kan du hjelpe meg, herr Hauge?", spurte gutten. "Jeg er på vei hjem til mamma og pappa, men jeg har gått meg vill i skogen."

Olav H. Hauge var en godhjertet mann, og han inviterte gutten inn i huset for å varme seg. Sammen lagde de en kopp varm sjokolade og satte seg foran peisen for å prate. Gutten fortalte at han hette Per, og at han bodde i et lite hus like ved.

Olav H. Hauge lovet å følge gutten hjem, så Per kunne komme seg trygt hjem til mamma og pappa igjen. Sammen gikk de ut i snøen og fulgte stien gjennom skogen. Da de nærmet seg huset til Per, kunne de høre sang og musikk fra innsiden.

"Det er julekveld!", utbrøt Per lykkelig. Olav H. Hauge smilte og klappet gutten på skulderen. Han visste at denne kvelden ville bli en minneverdig julekveld for både Per og hans familie.

Da de kom inn i huset, ble de møtt av en varm og hyggelig atmosfære. Familien hadde dekket opp til julemiddag, og det luktet nydelig av ribbe og julekaker. Olav H. Hauge ble invitert til å bli med på middag, og han takket ja med glede.

Sammen satt de rundt bordet og nøt julemiddagen, mens de sang julesanger og fortalte historier om julen. Olav H. Hauge bidro med sine dikt, og Per lyttet begeistret.

Da kvelden var over, takket Olav H. Hauge familien for en fantastisk julekveld og la seg til å sove i gjesterommet. Han lå våken en stund og nøt stillheten og følelsen av å være omringet av kjærlighet og glede.

Dagen etter våknet han til en strålende solskinnsdag. Han gikk ut for å se på naturen, og så at alt var dekket av en tykk, hvit snødekke. Han pustet inn den kalde, friske luften og følte seg mer levende enn noen gang.

Da han kom tilbake til huset, var Per og familien allerede i gang med å forberede juledagens middag. Olav H. Hauge hjalp til med å skjære opp grønnsaker og sette på ribbe til middag.

Da middagen var ferdig, satte de seg rundt bordet igjen og nøt en herlig julemiddag. Etterpå pakket de opp gaver og ønsket hverandre god jul. Olav H. Hauge fikk en fin genser av Per og familien, og han takket dem med et dikt han hadde skrevet til anledningen.

Da kvelden kom, takket Olav H. Hauge familien for gjestfriheten og la seg til å sove igjen. Han sov dyp og godt denne natten, og våknet opp til en ny dag full av muligheter og gleder.

Olav H. Hauge husket denne julen som en av de fineste han hadde hatt. Han visste at han alltid kunne se tilbake på denne tiden med glede og varme minner.
Postet 18-12-22 kl 21:54 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Det var mye morsommere å mate den med Det er den draumen ... og be den skrive et juledikt i samme stil. En ganske billig løsning, vil jeg si.

Sitat:
Julefreden senker seg
over hvert et hjem
vi venter spent på mirakler
som kun julen kan bringe.

I våre hjerter bærer vi
en drøm om at noe vidunderlig skal skje,
at det må skje -
at tiden skal åpne seg
at hjertet skal åpne seg
at dørene skal åpne seg
at fjellene skal åpne seg
at kildene skal springe -
at drømmen skal åpne seg,
at en morgenstund skal gli inn
på en vei vi ikke har visst om.

La oss håpe på julens under
og la håpet vårt vokse
kanskje vil våre drømmer gå i oppfyllelse
og julen bli enda mer herlig og morsom.
Postet 18-12-22 kl 22:07 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Og oversatt til bokmål!
Postet 18-12-22 kl 22:07 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Hahahahaha!
Postet 18-12-22 kl 22:18 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
ChatGPT er et skummelt kaninhull. Jeg har en kamerat som har gitt den de mest fantastiske prompts og fått timevis med underholdning via chat.
Postet 18-12-22 kl 22:57 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Så pussig! Vi hadde en lang diskusjon rundt middagsbordet i dag om sånne autogenererte historier. På julebordet Storesøster var på hadde en AI skrevet teksten til en julesang, en annen hadde laget melodien og en tredje hadde laget illustrasjonsbilder. Drt hadde blitt et, mildt sagt, pussig resultat.
Postet 18-12-22 kl 23:01 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Fascinerende!
Postet 18-12-22 kl 23:38 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Input sin avatar
Når jeg leser dette blir jeg nok en gang betrygget på at dette ikke er noen stor trussel for skolen akkurat nå.

Imponert over foreldrene til Per som hadde en passende genser liggende i tilfelle sønnen deres skulle gå seg bort og bli reddet av Olav.
Postet 18-12-22 kl 23:43 av Input Input er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Jeg får følelsen av at AI skriver oppgavene sine på dolokket i friminuttet før de skal leveres inn. «Om jeg bare putter inn det og det og limer sammen med bullshitfraser så blir det sikkert bra nok! «
Postet 19-12-22 kl 07:23 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Veldig enig, dette er dolokkskriving.
Postet 19-12-22 kl 09:34 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no