Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 22



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 22

Postet 22-12-22 kl 09:39 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 15. årgang -

22


[1 Primrose] [2 Oslo78] [3 Teofelia] [4 Blånn] [5 ingling] [6 celebelen]
[7 Heilo] [8 Tallulah] [9 Luftslottet] [10 Maverick] [11 Stompa] [12 tink]
[13 Blå] [14 Tjorven] [15 star] [16 Albertine] [17 Dali] [18 Toffskij] [19 Mex]
[20 Syrinx] [21 Pøblis] [22 Nenne] [23 Timar] [24 Skilpadda]


Solsnu og vinterlys

Solsnu, eller vintersolverv om du vil, var jo allerede i går, og det er det vanligste at solverv faller på den 21. men litt varierer det, så den 22. er også av og til datoen for dette fenomenet.

Fra Wikipedia: «Solverv er betegnelsen for de to tidspunktene på året når sola har størst deklinasjon, nordlig i juni (for tida 21. eller 20. juni norsk tid) og sørlig i desember (for tida 21. eller 22. desember norsk tid). I dagligtale sier man ofte at «sola snur» på hvert av disse tidspunktene. Det er feil, det er jordas rotasjon rundt sola og jordas helning som skaper perspektivet om vintersolverv og sommersolverv.»

Jeg er en av dem som reagerer på lite dagslys vinterstid og jeg bruker dagslyslampe for å regulere døgnrytmen i den mørkeste tida. Jeg teller ned til solsnu og nynner litt på Rundsnu-sangen fra Blåfjell mens jeg venter. Så nå som det har snudd kjenner jeg på at jammen greide vi det i år igjen. Nå går det mot lysere tider. Nå skal vi kose oss med julefeiring og nyttårsfeiring. Streve oss gjennom januar med sine ca. 74 dager, men så kommer februar og man begynner å merke at lyset kommer tilbake for alvor.

Jeg er optimisten, som alltid har tenkt på vintersolvervet som viktigst, for å si det sånn. Det positive i at herfra blir det bare bedre. Morfar var mer av det pessimistiske slaget, han synes sommersolvervet var trist og sukket omkring St.Hans om at det gikk mot mørkere tider. Jeg så aldri det poenget, vi hadde jo hele sommeren foran oss, men i disse solsnutider tenker jeg alltid litt ekstra på ham.

Nå er det jo ikke bare elende med denne mørketida da. Vinterlyset er noe eget det også. Jeg bor ved en fjord og utsikten der er flott året rundt, men aller flottest på vinteren. Enten det er frostrøyken som står opp og farges rød av sola som står opp eller det er klar himmel som har fargespill fra gult i horisonten via oransje til mørkeblått eller det er fargesprakende skyer i rosatoner ved solnedgang eller som jeg så for noen dager siden lysrefleksjon i skyene fra den lave vintersola. Vakkert er det uansett og jeg fryder meg over utsikten og lyset. Jeg legger ved noen bilder jeg har tatt hjemmefra så får dere et inntrykk.

En riktig god jul med vakkert lys, både ute og inne, ønskes alle gode venner på FP.











Kommentarer totalt 16

Kommentarer

Gammel
Eia sin avatar
Takk for fin luke og fine bilder!

(Jeg er også av de som synes solsnu er en meget viktig periode. Her på jobben har vi telt ned som en del av adventsritualet. I januar og februar leses det daglig høyt fra sol og måne-siden i lunsjen. )
Postet 22-12-22 kl 09:45 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Fantastiske bilder.
Postet 22-12-22 kl 09:56 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar
Så herlig utsikt du har! Jeg klarer meg som regel fint med mørke (det er jo ikke så ille sørpå), men synes det er deilig å tenke på at vi går mot lysere kvelder og morgener.
Postet 22-12-22 kl 10:02 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Desembersol er så fint!
Postet 22-12-22 kl 10:56 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Så fantastiske bilder. Jeg gleder meg veldig over at sola snur nå. Denne høsten har vært både bratt og mørk.
Postet 22-12-22 kl 11:14 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Så fine bilder! Desembersol er fint, ja, og mørketidslys også - jeg er i Tromsø nå, og akkurat nå er det en stripe med veldig lys himmel bak fjellene i sør, det er nydelig.
Postet 22-12-22 kl 11:28 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Addison sin avatar
Så nydelige bilder og gode refleksjoner! Ligner litt på området der jeg er vokst opp, ser stadig nydelige bilder derfra nå om dagen med det vakre lyset.
Postet 22-12-22 kl 13:05 av Addison Addison er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Nydelige bilder. Takk
Postet 22-12-22 kl 16:01 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Ine sin avatar
Flotte bilder!
Postet 22-12-22 kl 18:04 av Ine Ine er ikke aktiv
Gammel
amo sin avatar
Hos meg var det 6 venninner på kveldsmat og prosecco i går kveld. Vi har tradisjon for solsnufest hos meg den 21. desember. Vi bytter oss fri, tar hjemmekontor dagen derpå og feirer til langt på natt vi som har anledning. Siste gjest gikk hjem 01.15 i natt, og daten er fastsatt i kalenderene våre for 2023. Fb- gruppen vår åpner (vi skifter overskrift Solsnufest 2023) 1. oktober.
Postet 22-12-22 kl 18:46 av amo amo er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Flott tradisjon, amo!
Postet 22-12-22 kl 19:23 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
For en utsikt, Nenne!

Takk for nydelig luke med fine refleksjoner.
Postet 22-12-22 kl 21:15 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Timar sin avatar
Solsnu!
Desember kan være nydelig med sol og snø, men før og etter jobb er det fort bare mørke og is som venter. Jeg kjenner en fysisk lettelse i kroppen når vi kommer til vintersolverv. Endelig så begynner det å bli lettere og lysere! Og så blir det kickstart på lysere tider med juleferie og mer fritid. Plutselig er det januar og lysere dager kan merkes.
Postet 22-12-22 kl 21:23 av Timar Timar er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Vintersolverv!
Jeg syns vi kunne flyttet julefeiringen 3 dager og feiret solsnudag istedenfor kristen jul.

Nydelige bilder!
Postet 22-12-22 kl 21:44 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Vakre bilder! Jeg elsker vinterlys.
Postet 22-12-22 kl 21:44 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Takk for fine solbilder.
Postet 24-12-22 kl 15:08 av Dali Dali er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no