Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 23



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 23

Postet 23-12-22 kl 08:26 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 15. årgang -

23


[1 Primrose] [2 Oslo78] [3 Teofelia] [4 Blånn] [5 ingling] [6 celebelen]
[7 Heilo] [8 Tallulah] [9 Luftslottet] [10 Maverick] [11 Stompa] [12 tink]
[13 Blå] [14 Tjorven] [15 star] [16 Albertine] [17 Dali] [18 Toffskij] [19 Mex]
[20 Syrinx] [21 Pøblis] [22 Nenne] [23 Timar] [24 Skilpadda]


Da er det snart jul igjen!



Dette året kjennes det ut som om det er første julen min som ordentlig voksen. Voksen som i at det er meg, og bare meg, som må fikse jul for mine og for meg selv. Som mange kanskje har fått med seg så har jeg vært gjennom et samlivsbrudd det siste året. "Samlivsbrudd". Det høres så klinisk ut. Det det faktisk er, er en livskrise. Livet blir snudd helt opp ned og på veldig mange områder så må man begynne helt på nytt igjen. Fikse et sted å bo, skape et hjem ut av bostedet, finne måter å være oss på i det nye hjemmet. Måter å være oss på i det nye livet der A4-familien ikke lenger utgjør en forutsigbar ramme. Jeg har tidligere både lest og hørt at "Skilsmisse er sorgen det ikke sendes blomster til". Og nå har jeg erfart det selv. Hvor redd folk er for å nærme seg. Hvor mye enklere det er å sende blomster og varme tanker til en nabo eller slektning med brukket bein enn til en som har fått livet revet opp.

Jeg har blitt overrasket over folk. Overrasket både i positiv og negativ forstand. Mennesker jeg kanskje ikke har tenkt på som spesielt nære har tatt steget frem og støttet og heiet. Andre som jeg trodde var nære, har vært helt usynlige og tause. Og så er det heldigvis mange av dem jeg håpet skulle være der som også har vært der for meg gjennom dette bruddet. Uten Fine Folk (flere av dere her inne ) så hadde dette vært så utrolig mye tøffere!

Jeg skjønner at det er vanskelig å vite hva man skal si eller gjøre når det kommer nyheter om skilsmisse. Bruddet kommer ofte brått på, de involverte har kanskje nok med sitt en periode og blir litt borte, og så vet man ikke helt om man skal kondolere eller gratulere. Men bare husk at selv der et par har blitt enige om et brudd så er ikke skilsmisse noe man ønsker seg. Det er bare det beste alternativet slik livet ble.Og jeg tror aldri det blir feil å vise interesse og nysgjerrighet for hva som har skjedd og hvorfor det endte som det gjorde, så lenge det gjøres med respekt for valget som er tatt.

Alle kommer vi til å være i situasjoner der vi gjerne vil hjelpe, men ikke vet helt hvordan. Jeg erfarte også at det var vanskelig å skulle motta hjelp.. Det var så mange som tilbød seg å hjelpe, men jeg klarte ikke helt å planlegge, ta initiativ, eller komme forbi bøygen med å skulle spørre rundt om det var noen som både kunne og ville akkurat når jeg trengte hjelp. Men så var det likevel noen som skjønte hva som skulle til. Og det tenkte jeg å dele med dere. Det er så enkle grep, men med en utrolig effekt for den som trenger det!

* Bedre enn å fortelle hvor mye du har tenkt på vennen når du møter ham fysisk:
-> Send en melding! Ring, gi et lite pip, si i fra når du tenker på ham eller henne. Det trenger ikke å være mer enn det. "Jeg tenkte på deg. Håper du har det greit."

* Bedre enn å si/skrive "Si fra hvis du trenger hjelp!"
-> Si fra hva du kan og har lyst til å bidra med! "Jeg blir med deg og skrur møbler, når kommer de?" "Skal du male noe? Jeg vil være med!" "Trenger du hjelp til å bære/fikse noe? Jeg blir gjerne med deg denne helga"

* Bedre enn å si/skrive "Si fra når du er klar for besøk!"
-> Si at du har lyst til å komme på besøk og foreslå et eller flere tidspunkt som passer. "Passer det at jeg stikker innom etter jobb på onsdag? Eventuelt søndag kveld?"



For dere som ønsker å gjøre noe for venner i vonde situasjoner, men ikke vet helt hva dere skal si eller gjøre. Å vise omtanke holder i massevis.

Jeg har heldigvis kommet litt lenger enn det Maria Mena beskriver, men jeg sender likevel avgårde denne luka akkompagnert av Home for Christmas.



Jeg ønsker dere alle en nydelig julefeiring helt etter egne ønsker og behov!

God jul fra Timar

Kommentarer totalt 16

Kommentarer

Gammel
Blondie sin avatar
Godt skrevet! De fleste lander jo på beina, men det er Vgelfig mye lettere å gjøre det med støtte fra nettverket.
Postet 23-12-22 kl 08:32 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Takk for tankevekkende luke. Det må ha vært et ganske livsomveltende år for deg og dine. Håper denne julen blir en fin høytid, og noe som kan være starten på en ny tradisjon!
Postet 23-12-22 kl 08:49 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Takk for at du deler.
Jeg har ikke noe problem med å forstå at et samlivsbrudd er beintøft, og jeg tenker at selvsagt er det en sorgprosess man skal igjennom, selv om den man har mistet ikke er død.
Håper du får en fin jul.
Postet 23-12-22 kl 09:50 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Håper du får en fin jul.
Postet 23-12-22 kl 09:54 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Ine sin avatar
Så fin luke.
Postet 23-12-22 kl 11:01 av Ine Ine er aktiv nå
Gammel
Pøblis sin avatar
Dette var en fin luke og fine påminnelser, Timar. Det er ikke alltid så lett å vite hva man skal gjøre når noen går gjennom noen vanskelig - så jeg skal huske på hva du har skrevet når jeg står en en situasjon hvor jeg vil være til hjelp og ikke helt vet.

Stor juleklem til deg - håper det neste året og det nye livet blir bra.
Postet 23-12-22 kl 11:44 av Pøblis Pøblis er aktiv nå
Gammel
ingling sin avatar
Fin luke, fine Timar.
Postet 23-12-22 kl 12:00 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
For en fin luke. It takes a village, både for store og små!
Postet 23-12-22 kl 12:30 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
m^2 sin avatar

Nå fikk jeg en rørt tåre i øyekroken, og de pleier å sitte hardt, så denne traff. Så godt skrevet!
Postet 23-12-22 kl 13:52 av m^2 m^2 er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Fine påminnelser.
Postet 23-12-22 kl 14:16 av annemede annemede er aktiv nå
Gammel
isola sin avatar
Postet 23-12-22 kl 18:03 av isola isola er ikke aktiv
Gammel
Primrose sin avatar
Takk for en fin luke. God jul!
Postet 23-12-22 kl 18:54 av Primrose Primrose er ikke aktiv
Gammel
Syrinx sin avatar
Postet 23-12-22 kl 19:38 av Syrinx Syrinx er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar


Takk for gode påminninger
Postet 23-12-22 kl 19:58 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Takk for at du deler. Riktig god jul til deg og dine!
Postet 24-12-22 kl 00:18 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Takk for fin luke med gode råd som jeg tar med meg. God jul
Postet 24-12-22 kl 15:07 av Dali Dali er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no