Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Livet med et ørkenbarn

Avskjeden

En åpen blogg, hvor alle som vil kan lese og kommentere. Handler, stort sett, om det å være forelder til et barn med CDKL5 - en genfeil som gir store utfordringer.

"Sometimes at the end of the day, as you gaze up at the endless sky, you wonder, "What would Paris have been like?" But then you realize that the desert has become your home- and you wouldn't give it up for the world." (Ukjent forfatter)
Rangér dette innlegget

Avskjeden

Postet 09-04-15 kl 18:36 av Inagh
Oppdatert 09-04-15 kl 18:58 av Inagh

Vi visste den dagen ville komme. En dag ville vi ikke lenger ha Vegard blant oss. En dag ville vi miste ham. Vi visste det. Vi har visst det i mange år.

Vi ville ikke vite det, så,vi la planer. Vi la planer om ferieturer, hytteturer, skolegang på Frydenhaug og seinere St Halvard, og planer for tilrettelagt bolig når Vegard ble 18 og skulle flytte hjemmefra som andre ungdommer gjør.

Vi la planer, for vi ville ikke vite det, men ga likevel noen ekstra kyss og hvisket "elsker deg," når han var lagt i seng for natta og skulle sove. Vi kunne ikke være sikre på om han våknet neste morgen. Vi visste det.

Men vi la planer, for vi ville ikke vite. Og når Vegard så ble lagt inn på sykehuset for aller siste gang, og han var så syk så syk, ja så ville vi ikke vite da heller... Men denne gangen måtte vi vite.

Og så kom dagen. En vakker dag, var det, med vårsol og grønnskjær i gresset. En vakker og grusom lørdag - 21.mars hvor vi ikke lenger kunne late som vi ikke visste...

I går tok vi farvel med Vegard. Vi sendte ham ut på hans aller siste reise. Han forlot oss i en brannbilrød kiste - han fortjente det, rufsegutten. Kista var pynta med kosebamsene han brukte ha rundt seg. (Med seg i kista har han og tre bamser han fikk da han lå på det siste, fra gode venner, og en bamse vi fikk i minnestunden på skolen hans.) Vi tok farvel i et rom fylt av ballonger, bamser, blomster og levende lys.

Rommet var fylt av sorg - rommet var fyllt av kjærlighet. Vi kunne telle 150 signaturer i kondollanseboka etterpå. Minst 150 mennesker - familie, venner, naboer og bekjente hadde kommet for å være med oss og ta avskjed med gutten vår. Gutten som bare rakk å fylle 10 år, men som likevel satte så dype, dype spor etter seg.

Og det ble en vakker avskjed, akkurat slik vi hadde håpet og ønsket det skulle bli. Det var gode ord, ord som feiret gutten vår. Ord fra avlastningsboligen, ord fra skolen, ord fra oss. Det var dikt fra ei tante og fra Vegard sin storebror. En kjær venn av oss spilte saxofon. Det ble vist bilder av en livsglad Vegard.

Det var gråt, men det var og latter - hånd i hånd. Og det var kjærlighet. Vi satt på første rad og kjente varmen fra 150 mennesker som omga oss og løftet oss gjennom dagen.

Og når Vegard var sendt avsted, og ballongene sluppet mot himmelen, så samlet vi oss igjen inne og delte mat og drikke, kaffe og kaker og gode minner. Rommet løftet seg av over 100 mennesker som pratet og lo og hygget seg sammen...

Vi er rike. Vi er så uendelig rike. Vi har fått være foreldre i 10 år til et barn som ikke bare var elsket av oss, men av en lang rekke mennesker som var med ham på veien.

Og vi er omgitt av en familie som helt og holdent slår ring om oss og hjelper oss gjennom dette. Og vi er omgitt av venner og bekjente som holder oss beina, og får oss til å skjønne at vi skal klare dette. Vi skal komme gjennom dette - alle tre, jeg, Vegards pappa og Vegard sin storebror på 12. Vi skal lære å bli en familie på 3 som har det godt sammen og vet å nyte livet.

Og det klarer vi, for vi er rike - rike på kjærlighet, og bedre kan man ikke ha det.

Til alle dere som har vist oss omtanke, gitt oss gode ord og trøst - til alle som har vist oss denne kjærligheten: takk.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg image.jpg (153,1 KB, 363 visninger)
Kommentarer totalt 79  

Kommentarer

Gammel
Røverdatter sin avatar
Takk for at du deler så vakkert, Inagh. Det har du alltid gjort og det har vært en ydmyk ære å få del i Vegards liv via din herlige penn.
Postet 10-04-15 kl 09:27 av Røverdatter Røverdatter er ikke aktiv
Oppdatert 10-04-15 kl 09:32 av Røverdatter
Gammel
Addison sin avatar
Takk! Så inderlig vakker og trist avskjed du beskriver, så nydelig og sterkt bilde! Fløy høyt, Lillemann!
Postet 10-04-15 kl 09:44 av Addison Addison er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Postet 10-04-15 kl 10:01 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Fløyel sin avatar
Så vakkert det var, så riktig og så utrolig vondt. Og Inagh - din styrke og dine ord - Tusen takk for at du deler og er så åpen.
Postet 10-04-15 kl 10:40 av Fløyel Fløyel er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Dere er virkelig helt enestående mennesker. For en nydelig seremoni dere fikk til!
Postet 10-04-15 kl 10:46 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Appelsin sin avatar
Så utrolig sterkt, trist og vakkert, Inagh.
Postet 10-04-15 kl 11:29 av Appelsin Appelsin er ikke aktiv
Gammel
Minerva sin avatar
Så vakkert.
Postet 10-04-15 kl 11:35 av Minerva Minerva er ikke aktiv
Gammel
Storm sin avatar
Postet 10-04-15 kl 11:55 av Storm Storm er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Så vondt, så trist.
Takk for at du har delt Vegard med oss her inne også.
Postet 10-04-15 kl 12:22 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Bergensis sin avatar
Postet 10-04-15 kl 12:29 av Bergensis Bergensis er ikke aktiv
Gammel
noen sin avatar
Jeg må innom å klemme litt på deg i dag også jeg.
Postet 10-04-15 kl 12:48 av noen noen er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Nydelig beskrevet og hjerteskjærende bilde.
Postet 10-04-15 kl 13:14 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
Esme sin avatar
Lille rufsegutten med de pene øynene.
Postet 10-04-15 kl 13:52 av Esme Esme er ikke aktiv
Gammel
Millen sin avatar
Postet 10-04-15 kl 13:54 av Millen Millen er ikke aktiv
Gammel
Observatøren sin avatar
Kjære Inagh og familien! Tusen takk for at dere har latt oss ta del i livet deres og livet til Lillemann. Brannbilrød kiste og egen seremoni, nydelig.

Dette er spesielt og hører kanskje ikke hjemme her, men 21.3 ble det født en liten jente i nær familie. Hun ble født med en stor hjertefeil og det som foreløpig omtales som et ukjent syndrom. Selv om det er en stor omveltning ser jeg allerede konturene av den samme løvinnen som du er, og en løvepappa som står trygt rett bak, klar til å vokte over og passe på.
Postet 10-04-15 kl 14:18 av Observatøren Observatøren er ikke aktiv
Gammel
Optimist sin avatar
Så trist, så vondt, så vakkert. Dette er følelsene jeg har når jeg leser det du skriver.
Postet 10-04-15 kl 15:03 av Optimist Optimist er ikke aktiv
Gammel
Magnolia sin avatar
Så fint du skriver om noe av det vondeste som finnes. :leiseg: Det høres ut som om dere hadde en vakker og minneverdig seremoni.
Postet 10-04-15 kl 15:47 av Magnolia Magnolia er ikke aktiv
Gammel
Muskat sin avatar
Dette er så uendelig trist, og du skriver så vakkert om Vegard, Inagh.
Postet 10-04-15 kl 19:35 av Muskat Muskat er ikke aktiv
Gammel
Frk_Fryd sin avatar
Postet 10-04-15 kl 20:50 av Frk_Fryd Frk_Fryd er ikke aktiv
Gammel
Nextlife sin avatar
Nå har jeg lest både dette og det som ligge ute i forumet. Jeg gråter, ler og får frysninger her, det høres så uendelig fint, trist og krevende ut det dere har ordnet når Vegard nå flyr videre.

Siden du la ut posten om at Vegard ikke var her lenger har jeg tenkt på dere som sitter tilbake, på Vegard, hentet frem noen av historiene du har fortalt, og jeg måtte også lete frem bildet der han er utkledd og sitter i bilen på tur til utkledningsdag.
Dere er virkelig blitt noen som har rørt noe inne i meg, på en måte jeg nesten ikke trodde gikk an med mennesker fra internettet, mennesker man aldri har sett eller snakket ansikt til ansikt med.
Jeg sender gode tanker med håp og styrke til dere, og jeg tror aldri jeg kommer til å se hagl igjen uten å tenke på den fine fyren.
Postet 10-04-15 kl 21:04 av Nextlife Nextlife er ikke aktiv
Oppdatert 10-04-15 kl 21:16 av Nextlife
Gammel
ingling sin avatar
Kjære deg, du og dere er altså så utrolig fine. Jeg har vært i begravelse i dag, og leste blogginnlegget ditt i går kveld, så dere har vært i tankene mine i dag også. Du hjelper meg til å bli sterkere, tusen takk for det.

Alle gode tanker til dere tre som nå skal videre sammen.
Postet 10-04-15 kl 22:28 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
Anikka sin avatar
Takk for at du deler med oss, Inagh. Du skriver så vakkert og godt at det gjør vondt langt inn i hjerterota hos meg også. Føler veldig med dere. Håper og tror dere tre får det bra og bærer med dere Vegard videre i alt dere gjør. Han vil bli husket av mange.

Postet 10-04-15 kl 22:42 av Anikka Anikka er ikke aktiv
Gammel
Odelia sin avatar
Leste dette i går, men fikk ikke skrevet noe da.

Høres ut som en verdig og flott seremoni. Satt igjen med en gladtrist følelse etter å ha lest det, for dere kunne ikke ha laget det bedre. Samtidig er det hele så vondt å lese om. Stor til dere alle, og takk for at du deler.
Postet 11-04-15 kl 03:27 av Odelia Odelia er ikke aktiv
Gammel
Wix sin avatar
Jeg har lært masse av det du har delt i innleggene dine, og vil også huske Vegard. Og så utrolig fint dere hadde gjort det med kisten og dekorasjonene i begravelsen hans.
Postet 11-04-15 kl 09:22 av Wix Wix er ikke aktiv
Gammel
livit sin avatar
Postet 11-04-15 kl 10:59 av livit livit er ikke aktiv
Gammel
Daisy sin avatar
Postet 12-04-15 kl 12:07 av Daisy Daisy er ikke aktiv
Gammel
Jinx sin avatar
Ord blir fattige Inagh. Dere har gitt Vegard en verdig og vakker avslutning. Han med sine utfordringer valgte virkelig rette foreldre.
Du skriver så vakkert og jeg håper du kanskje en dag kan tenke tanken om å skrive bok.
Postet 15-04-15 kl 17:47 av Jinx Jinx er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Der var du, ja. Måtte inn her igjen for å klemme litt sånn på den "gode, gamle" måten.
Postet 16-04-15 kl 16:16 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
For et vakkert bilde og for en en flott kiste Så passende for nettopp gogutten Vegard
Jeg er så imponert over hvordan du klarer å formulere deg midt i den store sorgen.
Vegard vil alltid være med dere, og han vil ikke bli glemt.
Tenker på dere herlige fine familien
Postet 16-04-15 kl 20:48 av Michelle Michelle er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Inagh

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no