Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Alexas bokhylle

Få ting gjort!

Bokhylla mi er full av bøker av ymse slag, og jeg prøver å bruke dem som inspirasjon til trening. Jeg kan dessverre ikke skryte av å ha lest alle enda...
Rangér dette innlegget

Få ting gjort!

Postet 03-01-09 kl 20:31 av Alexa
Oppdatert 31-07-10 kl 22:59 av Alexa

"Få ting gjort!" av David Allen , 2001
(Eng: "Getting things done")


Antall dager inn i året: 3
Antall treningsøkter: 0





Denne boka er umulig å ikke få øye på i bokhylla. Den er nemlig knall oransje og lover følgende på forsiden:
  • Bli effektiv uten stress
  • Overvinn angst, forvirring og følelsen av overveldende arbeidspress
  • Føl deg vel med det du ikke gjør
What's not to love?

Boken var en gave fra meg til mannen min for noen år siden, men jeg er ganske sikker på ingen i dette huset har lest den ferdig enda. Jeg er faktisk rimelig sikker på at det kun er jeg som har forsøkt. Det har jeg imidlertid gjort opptil flere ganger. Omtrent hver januar, når jeg tenker meg om. Og en gang i en sommerferie. For det er jo da jeg har tid til å FÅ TING GJORT!
(Jeg har tro på metoden, det skal sies. Jeg tror til og med at jeg gjør som han sier helt av meg selv. Det har iallefall noe med lapper og lister og slikt å gjøre. Jeg er veldig flink til å skrive slike. )

I dag har jeg fått en ting gjort. Jeg har tegnet medlemsskap på Elixia. Det er noen år siden sist jeg var støttemedlem i lignende foretak, så jeg har igjen fått tilstrekkelig tro på at jeg skal klare det denne gangen.
Mitt mål for 2009 er 100 treningsøkter. Det blir omtrent 98 flere enn i fjor. Er det rart jeg trenger en blogg for å holde styr på disse?

Nå var det en sånn angreklausul i dette tilbudet fra Elixia, så dersom jeg ikke har klart tilstrekkelig antall treningsøkter innen 31.1 kan jeg melde meg ut uten å måtte betale mer enn de 198.- for januar og februar. God deal for slike som meg, og jeg må bare sørge for å ikke være mitt vanlige distrè meg rundt månedsskiftet.




Tilbake til dagens inspirasjon. I 2009 skal jeg:
  • Lese hele boken, og deretter gi den til en venn - fordi den var så bra.
  • Lese hele boken, og deretter kaste den - fordi den var ubrukelig.
  • Ikke lese boken i det hele tatt.
Jeg skal iallefall ikke lese de samme få kapitlene om igjen uten å få noe ut av det. Da vil jeg heller (andre) ting gjort!

Postet under Trening
Kommentarer 20 E-post blogginnlegg
Kommentarer totalt 20

Kommentarer

Gammel
Dragen sin avatar


Elixia lever av distre støttemedlemmer, men du skal vel selvsagt ikke bli ett av dem.
Postet 03-01-09 kl 20:33 av Dragen Dragen er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Etterhvert som du leser boka kan du ta en kapitelloppsummering i bloggen.
Postet 03-01-09 kl 20:50 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Høres ut som en god plan Alexa
Postet 03-01-09 kl 21:08 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Vi har samme antall treninger som mål, Alexa, og jeg leder med én.
Postet 03-01-09 kl 21:12 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Benzo sin avatar
Planer er bra! Jeg leder med 2 treninger.
Postet 03-01-09 kl 21:36 av Benzo Benzo er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Jeg var støttemedlem i 15 måneder før jeg evnet å melde meg ut i fjor høst... Mulig jeg burde skaffe meg denne boken?
Postet 03-01-09 kl 21:52 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Mei sin avatar
Ser frem til å følge bloggen din, og
Postet 03-01-09 kl 22:54 av Mei Mei er ikke aktiv
Gammel
Balanse sin avatar
Haha, jeg var på biblioteket med 2 bæreposer i dag. Jeg betalte 360 kr i gebyrer. To bøker er fremdeles ikke levert. "Få ting gjort" var den ene, og bibliotekaren fniste helt klart bak skranken da hun sa det.

Jeg har lest boka. Jeg synes ikke du skal gjøre det.

Gratulerer med blogg! Jeg skal heie på deg.
Postet 03-01-09 kl 23:50 av Balanse Balanse er ikke aktiv
Gammel
mumrik sin avatar
Herlig, Balanse.

Egentlig bør man bare droppe sånne bøker og få ting gjort heller.
Postet 03-01-09 kl 23:53 av mumrik mumrik er ikke aktiv
Gammel
mumrik sin avatar
Sa jeg gratulerer med blogg? Enkelte av oss får nemlig ikke ting gjort, for vi har en tendens til å prate oss bort. :kremt:
Postet 03-01-09 kl 23:53 av mumrik mumrik er ikke aktiv
Gammel
Balanse sin avatar
Jeg burde helt klart lese mindre og gjøre mer, ja. Litt som at jeg leser interiørblader, men ingen ville trodd det når de ser huset mitt. Jeg er nemlig mettet på estetiske inntrykk samt full av vidløftige planer etter 1-3 leste blad, og i tillegg er det jo blitt tid for å legge seg, ikke sant?

Mumrik, du skriver så godt om det du gjør, jeg synes ikke du skal endre deg.
Postet 04-01-09 kl 00:02 av Balanse Balanse er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Gratulerer med blogg! Og du må gjerne blogge i stedet for å få ting gjort, eller blogge om at du har fått ting gjort, eller blogge om at du ikke har fått ting gjort. Vi er ganske romslige sånn sett.
Postet 04-01-09 kl 00:04 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Jeg har én eneste selvhjelpsbok; Sloth av Wendy Wasserstein. Introduksjonen konkluderer med følgende:
Sitat:
Read this book and you will say good-bye to all those naggy desires to better yourself. (…) If you embrace sloth, it's the last thing you'll have ever have to do again.
Jeg vil sterkt anbefale den i stedet for nevnte Få ting gjort.
Postet 04-01-09 kl 00:05 av Benmurphy Benmurphy er ikke aktiv
Gammel
mumrik sin avatar
Er ikke sloth en av de sju dødssyndene? Så hvis man hiver seg på den så er man uansett fordømt og kan slenge seg på de seks andre også?
Postet 04-01-09 kl 00:08 av mumrik mumrik er ikke aktiv
Gammel
Joda, boken er en del av en serie om dødssyndene, men jeg har ikke lest de andre, så jeg vet ikke helt om de er selvhjelpsbøker også, men jeg mistenker uansett at iallefall Lust og Anger kanskje blir for slitsomt.
Postet 04-01-09 kl 00:14 av Benmurphy Benmurphy er ikke aktiv
Gammel
mumrik sin avatar
Kanskje vi skal hive oss på gluttony, og jobbe oss oppover?
Postet 04-01-09 kl 00:16 av mumrik mumrik er ikke aktiv
Gammel
Ami sin avatar
Ser den samme oransje bokryggen i hylla her, gitt.
Postet 04-01-09 kl 00:24 av Ami Ami er ikke aktiv
Gammel
:heia:
Klart du klarer det! Støttemedlemsskap er oppskrytt.
Postet 04-01-09 den 11:17 av
Gammel
Miss Norway sin avatar
Aj aj. Jeg har noen slektninger av denne boken i min hylle også. En av dem lanserte et konsept av kartotek-kort og fargekoder og størrelser på arkene og faner og skillevegger og dittogdatt; jeg bare leste med store øyne og tenkte at "Dette MÅ jo være enklere å organisere på en PC, vel?" Og dermed ble jeg jo inspirert til å gå på FP istedet. Vips lissom. Assosiasjoner.
Postet 04-01-09 kl 21:59 av Miss Norway Miss Norway er ikke aktiv
Gammel
Mandarin sin avatar
Hmm. Kanskje jeg rett og slett skal kjøpe samme bok. Dog har jeg en annen som jeg blir inspirert av på nattbordet. Husker selvsagt ikke forfatter eller tittel i farten. Men cluet er : BEGEISTRING + god planlegging. Så skal alt gå bra. Så jeg er så begeistret som jeg bare kan .
Postet 04-01-09 kl 22:04 av Mandarin Mandarin er ikke aktiv
 

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no