Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Mens vi venter - 14



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Mens vi venter - 14

Postet 14-12-16 kl 08:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
9. årgang

14

[1 Taien] [2 Albertine] [3 Adrienne] [4 Najade] [5 Prima] [6 Nenne]
[7 Che] [8 Tallulah] [9 Tjorven] [10 Java] [11 Skilpadda] [12 Miley]
[13 Hjertensfryd] 14 pøbelsara [15 Ru] [16 noen] [17 LilleLeo] [18 Nextlife]
[19 Tangerine] [20 Teofelia] [21 Lorien] [22 Toffskij] [23 007] [24 Tåtti]

På sangens vinger – julemusikk for sjelens lise – eller hva ønsker jeg meg til jul?
Førjulen og adventstiden på FP er en herlig blanding av opphetede diskusjoner om temaer som skolegudstjeneste eller ikke skolegudstjeneste, hvor gale folk er som starter forberedelsene tidlig, og hvor gale folk er som starter forberedelsene sent, hvem skal få hva av hvem – hva ønsker man seg og hva skal man ha på, og alle er enige om at Sarah Bernard er den aller beste julekaken. Og hvor religiøse symboler kan man ha når man ikke er kristen?
Jeg er jo en sånn som elsker julen –og som synes engler og julekrybber er topp og innafor, og at nisser er ganske utafor. På tross av at jeg ikke er bekjennende kristen, så elsker jeg religiøs kunst – og det må gjerne være overdådig. Glitter, glorie og strutsefjær er helt innafor. Mer nedtonet også, egentlig. Men altså engler, ikke nisser.
Jeg innser at når det gjelder julemusikk, så har jeg noen like bestemte liker og ikke-liker –som jeg gjerne vil dele med dere. Jeg tror egentlig jeg har samme preferanse når det gjelder musikk som jeg har når det gjelder julepynt. Ja til engler og gloria og nei til nisseskjegg og rottedans rundt grøtgryta.
Den første er en komposisjon av den spanske renessansekomponisten – på denne teksten som mange kompinister har tonsatt gjennom århundrene. Det er en tekst som hører til den religiøse feiringen av de tolv julemorgenene – som går slik.

O magnum mysterium,
et admirabile sacramentum,
ut animalia viderent Dominum natum,
jacentem in praesepio!
Beata Virgo, cujus viscera
meruerunt portare
Dominum Jesum Christum.
Alleluia!
Oversatt til engelsk
O great mystery,
and wonderful sacrament,
that animals should see the new-born Lord,
lying in a manger!
Blessed is the Virgin whose womb
was worthy to bear
our Saviour, Jesus Christ.
Alleluia!
Jeg sang denne med koret mitt til fjorårets julekonsert – det er magisk vakkert og denne innspillingen med unge, franske sangere er bare helt utsøkt vakker og helt fantastisk. Skru opp lyden, pust dypt – og nyt.


(Kilde: youtube.com)


Den julelåta som har irritert meg mest gjennom tidene, er nok Mariah Carey’s All I want for christmas. Joda. Hun kan jo synge. Men MÅ hun drive å utbrodere hver eneste tone gjennom hele sangen så til de grader? Melismer heter det på fagspråk - flere toner sunget på en stavelser -(Altså sånn som all I wa-a-a-a-a-a-a-a-ant for christmas is You-ou-ou-ou – osv. You get the picture! ) - Å synge melismer er teknisk vanskelig å få til og krever veldig god sangteknikk. Men like fullt finner jeg det altså utrolig irriterende når Mariah kjører ignag – uvisst hvorfor. Fordi dama i videoen under – Mahalia Jackson, jo også bruker melismer i utstrakt grad – og jeg bare digger det! I hine hårde dager som nyutdannet sykepleier på en spesialavdeling for pasienter med demenssykdom, fikk jeg en CD med Mahalia Jackson som synger julesanger med sin praktfulle altstemme – med utstrakt mellismebruk, - av en pårørende. Jeg hadde aldri hørt på henne før, men jeg har spilt den platen masse. Av en eller annen grunn irritererer ikke melismene til Mahalia meg i det hele tatt. Det er bare fantastisk å høre på.

(Kilde: youtube.com)

Jeg har et helt spesielt forhold til Joni Mitchell. Hennes Both sides now har vært min signatursang gjennom livet. Jeg elsker den. Og så kult med en singer-songwriter-dame på det veldig, veldig mannsdominerte 60- og 70-tallet. Hennes River en av de fineste julesangene jeg vet om. Vakkert. Sårt. Og denne filmen er så skjønn – beklager at kvaliteten ikke er bedre.

(Kilde: youtube.com)


En julesang jeg var helt overbevist om at jeg nå var ferdig med for evig og alltid, er O Helga Natt – eller O Holy Night eller Cantique Noel. Jussi Bjørlings versjon er viden kjent. Alle sangere med en julekonsert på samvittigheten har vel også sunget den – fra Hanne Krogh til Carola til Kurt Nilsen til Helene Bøksle til Mariah Carey til Celine Dion til Pavarotti. Hvor man snur og vender seg i juletiden, skal noen synge denne – gjerne med stort volum. SÅ jeg var litt lei, faktisk. Men så kom denne fantastiske nedtonede uendelig sarte varianten her – selvsagt fra Skam. Wow, sier jeg bare. Dette er uendelig vakkert. Og lavmælt – hører dere, Celine og Mariah – det går an å VÆRE LAVMÆLT NÅR MAN SYNGER!

(Kilde: youtube.com)


Og nest sist vil jeg dele denne. Den er så bra! Jeg griner når jeg ser den. Og for en korsanger som meg, så er dette fantastisk, altså – så gøy å synge!

(Kilde: youtube.com)



Men jeg vil avslutte med denne. Skrevet til julefeiringen i Leipzig 1743 av Johan Sebastian Bach - Dette sang jeg med koret mitt i helgen. Det er utfordrende – men å, så vakkert, da. Bach, ass.

Vi synger in terra pax i over tre minutter i denne satsen. Det tenker jeg er det vakreste og viktigste budskapet som hører denne høytiden til – uansett hva man tror eller ikke tror på.
In terra pax. Fred på jorden. Det hadde vært noe. Det ønsker jeg meg!


(Kilde: youtube.com)

Kommentarer totalt 24

Kommentarer

Gammel
nolo sin avatar
Dette skal jeg høre på senere i dag. Nå må jeg dessverre ha pc på lydløs.

Takk skal du ha, Pøbelsara.
Postet 14-12-16 kl 09:14 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Jeg skjønte at denne luka var di før jeg sjekket ved å lese bidragsyter øverst.

Tusen takk.

Jeg sitter i landskap, men foreløpig er jeg helt alene, så jeg hører på musikk. Jeg startet med O helga natt, for den var så nydelig da jeg hørte på den på Skam.
Postet 14-12-16 kl 09:22 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
Tusen takk, pøbelsara. Jeg gråter så mye i denne førjulstiden at jeg har bestemt meg for å sette meg ned med Bose'ene mine i kveld, tenne stearinlys og la det stå til.

Sist jeg gråt til musikk var forresten på fredag på konsert med koret til skolen, der Knøtto er. De er sjarmerende lite gode, men selv Andungen ble med frivillig.

Mariah er jo bare skremmende irriterende på mange plan.
Postet 14-12-16 kl 09:35 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Det hadde vært noe. Takk!
Postet 14-12-16 kl 09:51 av Matilda Matilda er aktiv nå
Gammel
tink sin avatar
Jeg har satt på headsett og får noen minutter med toner til arbeidet nå.

Det er som å vaske hodet. For ikke å snakke om Hallelujakoret som jeg også har vært så heldig å få være med å synge.
Postet 14-12-16 kl 10:04 av tink tink er ikke aktiv
Oppdatert 14-12-16 kl 10:15 av tink
Gammel
Pamina sin avatar
Så mye fint, jeg fikser ikke Mahilia Jackson (jeg får neller av melismene og det sinnsyke selvdiggende tempoet, for meg skal den sangen være dempet og ydmyk og ikke totalt over the top osm hun gjør den, smak og behag...), men alt det andre er vidundelig vakkert.

Bach ruler!
Postet 14-12-16 kl 10:05 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Så fin luke, med så fin musikk! Tusen takk!

Mahalia er min barndoms jul, den mørke, mørke stemmen hennes på full guffe. Wow! (Også syns jeg det er verdt å si at O helga natt-versjonen, er med Nils Bech, ikke bare "fra Skam". Siden du nevner alle de andre ved navn. ) Nils Bech er en veldig fin musiker som har gjort utrolig mange kunst-pop-prosjekter som er verdt å lytte til. Se gjerne intervjuet med ham fra Dagsrevyen i går også.
Postet 14-12-16 kl 10:13 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Det har du rett i Tally - jeg valgte jo bevisst IKKE skam-videoen, så jeg burde virkelig ha nevnt sangeren.

Jeg har lastet ham ned på Tidal (Echo) og hører på ham akkurat nå. Helt fantastisk! En helt unik og sart stemme.
Postet 14-12-16 kl 10:22 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Det står i tittelarket på videoen, så han er ikke helt unevnt, altså.
Postet 14-12-16 kl 10:27 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Ru sin avatar


For en som er i melisme-hardtrening (vel, hardtrening og hardtrening, det er ikke så mange av dem) for øyeblikket, så tror jeg kanskje jeg ville legge inn protest på at det er det Mariah Carey driver med. Jeg vet om andre måter å omtale det på.
Postet 14-12-16 kl 10:33 av Ru Ru er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Jeg vet det, Ru. men siden det snart er jul så valgte jeg å bare være litt snillere.
Postet 14-12-16 kl 10:35 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Enig med deg, Ru!

Takk for luke jeg skal kose meg med når jeg kommer hjem.

Jeg nekter for øvrig å høre på O, helga natt med andre sangere enn Jussi Björling. Han synger den så fantastisk at jeg får gåsehud og tårer i øynene hver gang! Jeg skal gi den versjonen her en sjanse da. Én.
Postet 14-12-16 kl 10:44 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Ru sin avatar
Kan jeg reklamere litt?
Fredag sendes Haydns Skapelsen, på engelsk, med Harmonien på digitaltkonserthus;
http://www.digitaltkonserthus.no/vid...dns-skapelsen/
Postet 14-12-16 kl 10:53 av Ru Ru er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Åh! Så gøy, Ru! det skal jeg få med meg!
Postet 14-12-16 kl 10:55 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Ru sin avatar
Nå kunne jeg fortalt hvor du skulle se etter meg, men det kan bli en gjettekonkurranse. Fredagens kalenderluke, kanskje?
Postet 14-12-16 kl 11:08 av Ru Ru er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Nils Bech hadde jeg på en festival for noen år siden, veldig fin opplevelse. Og veldig underlig teknisk rider.

Fin luke!
Postet 14-12-16 kl 11:10 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Tusen takk for dagens luke. Den skal jeg kose meg med i ettermiddag!
Postet 14-12-16 kl 11:22 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Addison sin avatar
Tusen takk! Mahalia Jacksons Silent Night var min mormors absolutte yndlingsjulesang, dernest Jussi Björling med O Helga natt, så her var det mat for gåsehuden og tårene. Nydelig luke!
Postet 14-12-16 kl 12:32 av Addison Addison er ikke aktiv
Gammel
Najade sin avatar
Tusen takk!
Postet 14-12-16 kl 13:36 av Najade Najade er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
haha, Mave - vet du hva som sto på rideren til barokkanerne? pepperkaker, kaffe, klementiner. Og lyspærer. Til notestativene. De er liksom ikke rockestjerner, disse barokkmusikerne.
Postet 14-12-16 kl 21:04 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Java sin avatar
Tusen takk for en vakker luke. I dag satte jeg på meg hodetelefonene og spilte musikk på full guffe på jobb. Så deilig! Det gikk fint å lese samtidig.
Postet 14-12-16 kl 21:59 av Java Java er ikke aktiv
Gammel
Adrienne sin avatar
Jeg følger ikke med på Skam, så jeg hadde ikke fått med meg den versjonen av O helga natt. Så vakkert, så vakkert!
Postet 14-12-16 kl 22:24 av Adrienne Adrienne er ikke aktiv
Gammel
Hondacrv sin avatar
Takk for ei nydeleg luke, pøbelsara!
Postet 14-12-16 kl 22:39 av Hondacrv Hondacrv er ikke aktiv
Gammel
m^2 sin avatar
Postet 14-12-16 kl 23:31 av m^2 m^2 er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no