Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

I den søte førjulstid - 9



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

I den søte førjulstid - 9

Postet 09-12-13 kl 07:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
6. årgang

9

[1 Tåtti] [2 Røverdatter] [3 Acsa] [4 007] [5 Fersken] [6 Koma]
[7 Vixen] [8 Heiko] 9 Blå [10 Inagh] [11 Eia] [12 Heilo]
[13 Kirsebær] [14 Éowyn] [15 LilleLeo] [16 Nextlife] [17 Che] [18 pøbelsara]
[19 Mex] [20 Skilpadda] [21 Input] [22 Ru] [23 Taien] [24 Kanina]

Acsa laget en nydelig luke med alternative julekaker. Jeg vil supplere den med noen av de tradisjonelle.

Jeg er en selverklært dårlig husmor, og alle som noensinne har vært hjemme hos meg skjønner nok hvorfor. Jeg lar skamløst oppvasken stå mens jeg drikker kaffe (eller vin) med mannen. Og velger spillkveld med jentene fremfor ryddig yttergang, når som helst. Og nei, jeg har ikke overskudd til å klare alt, i hvert fall ikke alltid.

Men, det er en huslig syssel jeg gjerne bruker tid og krefter på og det er matlaging og baking. Vi har syv sorter til jul, ikke fordi vi må, men fordi vi liker det. Og kakene blir spist. Vi må rasjonere oss selv i adventen for å ha noe igjen av alle sortene til julaften.

For noen år siden kjøpte jeg bakeboken 7x7 slag, med 49 oppskrifter på julekaker. Og den er godt brukt. For noen år siden prøvde jeg noe jeg trodde kom til å bli en ny oppskrift derfra og oppdaget til min store overraskelse at jeg hadde "gjenoppdaget" en kake som min mormor pleide å bake, men som jeg ikke hadde smakt etter at hun sluttet å bake en gang på 90-tallet. Jeg vil derfor begynne med å dele oppskriften på

Smørspekulasjer

2 egg
150 gram sukker
150 gram meiersmør
300 gram mel
revet skall av 1 sitron
1 ts hornsalt

* Visp sukker og egg til eggedosis. Bland hornsalt og revet sitronskall i melet og arbeid det i eggedosisen vekselvis med smøret som er rørt mykt på forhånd. La deigen hvile kaldt.
* Kjevle deigen ut. Stikk ut kakene med et glass. Stek dem ved ca 180 grader på midterste ribbe i 8-10 minutter.

Selv om det er mange oppskrifter i boken så er den likevel full av lapper som er lagt inn på ulike tidspunkt med andre oppskrifter. En av dem er rablet raskt ned mens jeg satt i telefonen med min kusine. Det er en nedarvet oppskrift på pepperkaker. De er lette å kjevle og smaker nydelig. Oppskriften er beregnet på en stor familie. Men jeg baker hele oppskriften minst en gang i adventen. I år blir det dobbelt.

Pepperkaker

500 gram smør
1/3 l sirup
1 egg
500 g sukker
3 dl fløte
2 ss kanel
2 ss ingefær
1 ss nellik
1 ss natron
1,35 kg hvetemel

* smør og sirup smeltes sammen og krydderet tilsettes i blandingen.

Det er alle instruksjonene jeg har, ellers blandes det, kjevles og stekes som vanlige pepperkaker. Jeg steker det på 225 grader. Deigen blir ganske klissete når den er nylaget og trenger å stå kaldt over natten.

I boken min ligger det også oppskrifter fra ukeblader. Jeg innrømmer det. I førjulstiden kjøper og leser jeg ukeblader. De gir meg julestemning. Ofte har de oppskriftshefter festet på seg og for mange år siden sto den aller beste oppskriften på honningkake der. Honningkake er noe av det beste jeg vet.

Annys honningkake


250 g honning
250 g sukker
4 store eggeplommer, eller 5 små
350 g hvetemel
1 1/2 ts nellik
1 ts ingefær
1 ts kanel
3 ts bakepulver
4 eggehviter

* Smelt honning og sukker i en kjele på svak varme. Ta kjelen av varmen og avkjøl blandingen litt. Pisk eggeplommene og vend dem i blandingen.
* Bland krydder og bakepulver i melet og rør det i.
* Stivpisk eggehvitene og vend dem inn tilslutt
* Hell røren i to godt smurte former a 1 liter, eller i en stor form og stek i nedre del av ovnen ved 160 grader i 45 til 60 minutter.

God førjulstid, med masse gode lukter i huset.

Kommentarer totalt 17

Kommentarer

Gammel
Taien sin avatar
Åh for en fin luke!
Den honningkaken må jeg prøve, den så snadder ut!
Tusen takk for at du deler så gode oppskrifter.
Postet 09-12-13 kl 07:07 av Taien Taien er ikke aktiv
Gammel
Heiko sin avatar
Takk for en fin luke, jeg tror jeg må prøve de honnngkakene.
Postet 09-12-13 kl 07:23 av Heiko Heiko er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Nam, nam!
Postet 09-12-13 kl 07:45 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Kaker!
Postet 09-12-13 kl 08:23 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Tåtti sin avatar
Spekulasjer! Tror jeg må prøve den oppskriften.
Postet 09-12-13 kl 08:29 av Tåtti Tåtti er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Den boken har vi også, og jeg er veldig glad i pepperkakeoppskriften derfra som ikke skal stå kaldt over natten. Det har nok noe med planleggingsevnene i familien å gjøre... ;-)
Postet 09-12-13 kl 08:54 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Så koselig luke!
Postet 09-12-13 kl 09:21 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Jeg elsker gangen din og huset ditt. Det er virkelig hjemmekoselig. Vi har det ganske likt selv, men dessverre uten den gode selvfølgelige tonen om at "sånn er det bare".

Kanskje jeg skal gi pepperkakebaking med egen deig et nytt forsøk etter at det skar seg mellom meg og Shakenda for et år siden.
Postet 09-12-13 kl 09:24 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Koselig luke. Jeg skal bake mer i år enn i fjor, jeg liker det jo jeg også.
Postet 09-12-13 kl 09:32 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Pingis sin avatar
Baking til jul er det beste! Vi har adventskaffe med julekaker hver dag gjennom hele advent, det er et høydepunkt.
Postet 09-12-13 kl 09:35 av Pingis Pingis er ikke aktiv
Gammel
LilleT sin avatar
Koselig luke! Tror jeg må prøve meg på den første der!
Postet 09-12-13 kl 10:00 av LilleT LilleT er ikke aktiv
Gammel
LilleLeo sin avatar
Herlig luke!
Postet 09-12-13 kl 10:00 av LilleLeo LilleLeo er ikke aktiv
Gammel
Harriet Vane sin avatar
Å, så fine oppskrifter!

Honningkake er påskekake i min familie, bestemor bakte alltid dirge honninglangpannekaker. Namnam! Oppskriften ser veldig lik ut som din, så den er god!
Postet 09-12-13 kl 10:07 av Harriet Vane Harriet Vane er ikke aktiv
Gammel
Nasse sin avatar
TUsen takk for oppskrifter. Honningkaken hørtes god ut.
Postet 09-12-13 kl 18:12 av Nasse Nasse er ikke aktiv
Gammel
Ole Brumm sin avatar
Fine oppskrifter, koselig luke!
Postet 09-12-13 kl 19:13 av Ole Brumm Ole Brumm er ikke aktiv
Gammel
Røverdatter sin avatar
Takk for koselig luke og fine oppskrifter, Blå. Smørspekulasjer fikk jeg lyst til å prøve om bare for det herlig nostalgiske navnet.
Postet 10-12-13 kl 07:40 av Røverdatter Røverdatter er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar
Takk for koselig luke
Postet 10-12-13 kl 08:08 av gnuri gnuri er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no