Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Vi teller ned til jul - 13



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Vi teller ned til jul - 13

Postet 13-12-12 kl 08:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
5. årgang


[1 Toffskij] [2 Malama] [3 Teofelia] [4 Kirsebær] [5 Lorien] [6 Pelle]
[7 pøbelsara] [8 noen] [9 Che] [10 Nenne] [11 Maverick] [12 Koma]
13 Cuyahoga [14 Tallulah] [15 Flubby] [16 007] [17 LilleLeo] [18 Harriet Vane]
[19 Heiko] [20 torsk] [21 Matilda] [22 Kanina] [23 Røverdatter] [24 Tåtti]

Det er ikke alle barn som har et bæssmorfang og krype opp i i jula, eller alle fireåringer som har den trygge følelsen av at hæle væla er et hus med fire vegger. Alle verdens barn har ikke hus med fire vegger en gang. Alle små guttebarn ligger ikke i krubber så fresk og rein og go mens far hass sto og lo. Alle barn klapper ikke i hendene, synger og ler og er så glad hver julekveld.

Selvfølgelig skal vi glede oss til jul. Men vi skal også huske de små rundt oss som ikke gleder seg til jul. Og kanskje kan vi gi ei geit, eller litt penger til vaksinasjonsprogam, legge litt ekstra i gryta til Bymisjonen eller ta den vanskelige samtalen med tante Berit, om hun kanskje ikke skal drikke litt mindre i jula i år.

I dag er det Luciadagen, og vi kan sitte i barnehagen og småsippe rørt til synet av hvitkledde og rødkinnede fireåringer, noen alvorlig høytidsstemte, andre boblende entusiastiske og noen så sjenerte at de neste ikke klarer stå på beina synge usynkront og ustøtt om at det suser i alle tyste rom, og være så levende oppslukt i øyeblikket som nesten bare fireåringer kan.

I ettermiddag kan vi ta med oss ungene våre hjem og synge Luciasangen enda en sju-åtte ganger, for ingen sanger kan synges mange nok ganger for en fireåring, og vi kan bake lussekatter og drikke kakao og sitte i sofaen og snakke om hvordan vi skal pynte juletreet, og kjenne på hvor godt det er og glede seg til jul og hvor heldig man er som har en liten fireåring som glede-glede-gleder seg til jul.

De av oss som er litt faktafokuserte kan til og med finne på fortelle den egentlige historien om Santa Lucia (men dog kanskje ikke til fireåringen). Og de av oss som er opptatt av at ungene til en hver tid skal få sesongbaserte og høytidstilpassede grønnsaker med seg i matboksen øyner selvfølgelig muligheten til å kombinere oppbyggelig faktaformidling med litt grønnsaksspikking.

"Lucia var en velstående liten frøken, på sikkert 14 år, maks, som bodde i den italienske byen Siracusa på Sicilia rundt 300 år etter Jesus ble født. På den tiden var det regnet som veldig lite kult og tro på Gud og Jesus, og de kristne ble forfulgt og drept. Pappen til Lucia døde, og mammaen hennes ville derfor gifte henne bort slik at hun kunne leve trygt og fint, beskyttet av mannen sin. For sånn hadde damene det da. De måtte ha en mann til å passe på seg. Det må damer og jenter fremdeles ha mange steder i verden, uten at de får bestemme selv.

Sånn så Lucia ut. Var hun ikke fin?!


Men Lucia ville ikke gifte seg. Hun ville gi alle pengene mammaen skulle bruke til å gifte henne bort til mat til de fattige og redde kristne som skjulte seg i byen. Og det gjorde hun. Om hun virkelig gjorde det hvitkledd og med lys i hår, som sangen sier, er nok ikke sikkert, men det gjør seg alltids på bilde.





De som ikke var kristne syntes ikke dette var noe snilt. Så en dag kom soldatene hjem til det fine huset til Lucia og ville ha henne med seg. De ville fengsle, torturere og drepe henne. (Og det unger, det gjør fremdeles mange soldater rundt om på jorda med unge jenter og andre som ikke gjør sånn som de vil.)
Men da grep Gud inn. Han gjorde nemlig sånn at de ikke klarte flytte Lucia. Men soldatene dro ikke. De hentet ved, laget et bål og forsøkte brenne Lucia levende. Likevel døde ikke Lucia, de fikk henne ikke til å ta fyr. Men det var sikkert ganske vondt.




Soldatene ga ikke opp. En av de var av den løsningsorienterte typen (han kom sikkert egentlig fra ingeniørkorpset) og tok fram sverdet sitt, og hogg hodet av Lucia. Da døde hun. Og etter på drepte de alle de andre kristne i byen også.



Og det barn, er bakgrunnen for at dere har gått i Luciatog i dag. Barnedrap og religiøs forfølgelse. Det fortalte ikke de voksne i barnehagen da dere bakte lussekatter i dag, vel?"

Ok. Så har jeg egentlig ikke halshugget Lucia og fortalt om tortur til ungene mine. (Ingen grunn til bekymringsmeldinger til barnevernet, med andre ord.) Men historiene rundt Santa Lucia er et fint eksempel på at ganske store deler av kulturarven vår har et langt mer brutalt og bestialsk utgangspunkt enn det som nødvendigvis kommer fram i mange av dagens framstillinger. Jesus ble jo for eksempel født i stallen i Betlehem fordi i hjemlandet var Kong Herodes oppsatt på å drepe alle førstefødte sønner under to år. (Her kommer julestemningen sigende, ikke sant? ) Og ikke minst, at disse fæle historiene, som virker som sagn og eventyr, fremdeles skjer andre steder på jorda. På julekvelden også.

Så blant alle de tingene jula gir oss, utover alt det fine og fantastiske med forventningene, juletrærne, de lange frokostene, familiesamværet, harde pakker i bokstørrelse under treet, skiturer og kakao, og myter og eventyr, historie og kultur, som alt sammen er en liten bit av det vi er og har i dag, er atter muligheter til å tenke over og sette pris på at akkurat vi, akkurat her i tid og rom, er blant de aller, aller heldigste i denne verden.

Kommentarer totalt 46

Kommentarer

Gammel
Nenne sin avatar
Nydelig luke.
Postet 13-12-12 kl 08:13 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Gaia sin avatar
Er det du prøver å si at egentlig så er de tingene som er litt kjipt med jul ganske riktig, sett i lys av hva det er vi faktisk feirer? :filosofisk på morgenkvisten:

Veldig fin luke!
Postet 13-12-12 kl 08:34 av Gaia Gaia er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Kjekt med en liten realitetsorientering før luciatoget i barnehagen.
Postet 13-12-12 kl 08:35 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Røverdatter sin avatar
Fineste luken. Et innhold riktig til ettertanke og med en halshogd blomkål-hode-Lucia. Takk, Cuyahoga.
Postet 13-12-12 kl 08:43 av Røverdatter Røverdatter er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Fine luken.

Og fine blomkålskålrotoghva-har-du(agurk?)-Lucia.
Postet 13-12-12 kl 09:20 av Pøblis Pøblis er aktiv nå
Gammel
Blå sin avatar
Fantastisk luke Cuyahoga.
Postet 13-12-12 kl 09:25 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Tåtti sin avatar
Postet 13-12-12 kl 09:25 av Tåtti Tåtti er ikke aktiv
Gammel
Java sin avatar
Takk for en strålende luke!
Postet 13-12-12 kl 09:31 av Java Java er ikke aktiv
Gammel
isola sin avatar
Herlig luke!
Vi har en barnebok om Lucia på jobb (om enn ikke særlig barnevennlig, men det husker vi jo aldri, så vi rekker aldri å luke den ut før ungene har fått kloa i den.. Og de, de elsker den.) og i den står det at hun måtte ha lysene på hodet fordi hun rett og slett ikke hadde ledige hender..
Postet 13-12-12 kl 09:35 av isola isola er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Fin luke.
Postet 13-12-12 kl 09:59 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Veldig veldig fin luke.

Og storslått Lucia-tablå!
Postet 13-12-12 kl 10:18 av nolo nolo er aktiv nå
Gammel
Pingis sin avatar
Fin luke!

Og ingen kan spikke grønnsaker som deg, Cuya. Jeg bøyer meg i støvet.
Postet 13-12-12 kl 10:23 av Pingis Pingis er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Fantastisk luke!
Nydelig blomkål Lucia!
Postet 13-12-12 kl 10:32 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Patsy sin avatar
Hva? Kommer du her og sier at alt jeg har lært ikke er sant?
Nå er hele adventstiden ødelagt.

Til neste år så tar jeg den vanlige sjokoladekalenderen, da vet jeg i hvert fall hva jeg får.
Postet 13-12-12 kl 10:33 av Patsy Patsy er ikke aktiv
Gammel
Cuyahoga sin avatar
Kålrot-Lucia er forøvrig drapert i syltet ingefær og sjøgress. Og jeg kan melde at kålrot er en langt mer spikkevennlig grønnsak enn gulrot.
Postet 13-12-12 kl 10:35 av Cuyahoga Cuyahoga er ikke aktiv
Gammel
Gaia sin avatar
Jeg kan for øvrig melde om at fireåringen syns den bloddyppende Luciaversjonen var en fin start på dagen. Og hun konluderte med at hun var veldig glad for at hun ikke var Lucia "for da hadde jeg ikke hatt noen pappa, hadde måttet gifte meg med en gammel, slem mann og fått hodet mitt hakket (!) av. "
Postet 13-12-12 kl 10:44 av Gaia Gaia er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Fireåringen til Gaia er jo som fireåringer flest - pragmatiske og rett til kjernen av ting. Hun har jo helt rett, det var virkelig knallbra oppsummert.
Postet 13-12-12 kl 10:57 av Pøblis Pøblis er aktiv nå
Gammel
noen sin avatar
Jeg gikk gjennom følgende følelsesutbrudd mens jeg leste luken din:





Tusen, tusen takk for en fin, rørende, morsom, tankevekkende luke.
Postet 13-12-12 kl 11:05 av noen noen er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Det var virkelig en flott luke. Virkelig.
Postet 13-12-12 kl 11:06 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Veldig fin luke. Og så utrolig bra illustrert!
Postet 13-12-12 kl 11:10 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Pelle sin avatar
Bra, morsom og ettertenksom luke - takk for det.

Junior har lært i barnehagen at Lucia var kristen og derfor ble brent på bål, såpass har jeg ihvertfall fått med meg (visste jo det fra før også). Men bortgifting og halshugging var nytt. Så takk for ny kunnskap.
Postet 13-12-12 kl 11:16 av Pelle Pelle er ikke aktiv
Gammel
Addison sin avatar
Fantastisk luke ! Og . Tankevekkende og lattervekkende på en gang!
Postet 13-12-12 kl 11:17 av Addison Addison er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
Fantastisk flott luke!

Og fireåringer, i hvertfall mange av dem, er en gjeng med utrolig morbide små mennesker.
Postet 13-12-12 kl 11:18 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Du er den beste grønnsaksskulptrisen! Fantastiske tablåer!

Og jeg likte veldig godt den alvorlige biten av innholdet også. Det er veldig sant at den merkelige cocktailen av historie og myter, ofte verken hyggelige eller uskyldige, som ligger bak ting som vi ser på som fine og koselige nå, er en god illustrasjon på hvor tilfeldig det er at akkurat vi har det så fint akkurat , og at det i hvert fall ikke er noe vi bør se på som vår egen fortjeneste på noe vis.
Postet 13-12-12 kl 11:32 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Og så liker jeg blodtørstige barn med sans for det morbide, og pleier å være skånselløst ærlig mot mine i slike spørsmål.
Postet 13-12-12 kl 11:33 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
rine sin avatar
Jepp, flott luke!
Postet 13-12-12 kl 11:33 av rine rine er ikke aktiv
Gammel
Neket sin avatar
Fineste luken.

Og for et bilde av den halshuggede Lucia, stakkars. Du burde lage en grønnsaksspikkeinstallasjon til høstutstillingen eller noe.
Postet 13-12-12 kl 11:48 av Neket Neket er ikke aktiv
Gammel
sindrome sin avatar
For en fin luke!! Den kunne faktisk også passe inn i 24-shades-of-glue!
Postet 13-12-12 kl 12:08 av sindrome sindrome er ikke aktiv
Gammel
Mirasol sin avatar
Takk for en fin luke og en god fortelling. Den var opplysende og morsom for både meg og hjemmeværende tiåring med øreverk. Og det er synd å si at han faktisk var mer opplyst om historien enn sin mor.
Postet 13-12-12 kl 13:21 av Mirasol Mirasol er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Å lese luken din er litt som å se La Vita e Bella; jeg vet ikke helt om jeg skal le høyt eller gråte, og hver gang jeg ender med å le, så setter latteren seg fast i klumpen i halsen.

Takk for en aldeles strålende luke, som var helt i tråd med (de ikke ubetydelige) forventningene jeg hadde i forkant.
Postet 13-12-12 kl 14:30 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Tangina sin avatar
Takk for strålende luke med kålrotspikka Lucia. Fantastisk! Både det morsomme og det alvorlige.


(Men jeg ble litt spikketrengt av dette, dere får ha meg unnskyldt: "Jesus ble jo for eksempel født i stallen i Betlehem fordi i hjemlandet var Kong Herodes oppsatt på å drepe alle førstefødte sønner under to år." Det stemmer vel ikke. De havnet i stallen da Jesus ble født fordi de skulle skrives inn i mantall i Josefs fødeby Betlehem på befaling av Keiser Augustus guvernør Quirinius. Herodes satte i gang med guttebarndrapene først etter at Jesus var født, og Josef og Maria flyktet da til Egypt. )
Postet 13-12-12 kl 15:56 av Tangina Tangina er ikke aktiv
Gammel
Pebbles sin avatar
Morsom, opplysende og alvorspreget på samme tid - brilliant luke! Takk!
Postet 13-12-12 kl 16:32 av Pebbles Pebbles er ikke aktiv
Gammel
Cuyahoga sin avatar
Takk for korrigering, Tangina. Det er nok noen huller i GT-kompetansen min, er jeg redd.
Postet 13-12-12 kl 16:34 av Cuyahoga Cuyahoga er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
NT, Cuya, NT.
Postet 13-12-12 kl 16:54 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Ja, nettopp. Jeg stusset på Herodes, men så er jo mine bibelkunnskaper etterhvert ganske nedstøvede.
Postet 13-12-12 kl 16:57 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Det er jo her de tre vise menn kommer inn. Det var etter at Herodes hadde snakket med dem, at han friket fullstendig ut. (Begynnelsen av Matteus 2.)
Postet 13-12-12 kl 17:17 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Ru sin avatar
Om Cuya har basert seg på GT, er det ikke rart det gikk litt i surr med Jesu fødsel og den slags.

Fabelaktig luke som fikk meg innom en hel rekke følelser, lik det noen beskrev så vakkert over her.
Postet 13-12-12 kl 17:27 av Ru Ru er ikke aktiv
Gammel
Cuyahoga sin avatar
NT kanskje ja. Tror jeg må ta fram barnebibelen til ungene, fargerike illustrasjoner er det jeg trenger, ser det ut som.
Postet 13-12-12 kl 17:28 av Cuyahoga Cuyahoga er ikke aktiv
Gammel
kokosbolle sin avatar
Flott luke!
Postet 13-12-12 kl 17:42 av kokosbolle kokosbolle er ikke aktiv
Gammel
jolie sin avatar
Så fin luke. Både et innhold til ettertanke og oppfrisking av historisk informasjon jeg egentlig ikke kan skryte på meg å inneha fra før av. Men oppfrisking klinger så bra - jeg føler meg litt halvintelligent, da.
Postet 13-12-12 kl 18:14 av jolie jolie er ikke aktiv
Gammel
Filifjonka sin avatar
En virkelig tankevekkende og i tillegg helt fantastisk illustrert luke. Jeg bøyer meg i støvet!
Postet 13-12-12 kl 18:45 av Filifjonka Filifjonka er ikke aktiv
Gammel
isola sin avatar
Når Cuya sier GT er det selvsagt drinken hun mener.
Postet 13-12-12 kl 21:45 av isola isola er ikke aktiv
Gammel
Optimist sin avatar
Herlig luke!
Postet 14-12-12 kl 00:24 av Optimist Optimist er ikke aktiv
Gammel
vixen sin avatar
For en fin luke!! Vi er heldige som kan glede oss sammen med fireåringene til jul.
Postet 14-12-12 kl 11:15 av vixen vixen er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Jeg sjokkerte min sønn (og mann) med å spøre om det var Herkules som hadde bestilt alle guttebarndrapene.

Teo: Veldig fin beskrivelse. Kontrasten mellom det morsomme og det grufulle var effektfull.
Postet 14-12-12 kl 11:20 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
era sin avatar
Postet 14-12-12 kl 15:58 av era era er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no