Sv: Forbrukerrapporten: Rent vann gir bedre vaskeresultat enn vaskenøtter
Jeg kan jo skrive noe av det som står i Forbrukerrapporten:
Vaskenøtter: Vokser naturlig på trær i India og Nepal. Nøtteskallet skal i følge leverandøren inneholde stoffet sponin som skal virke som soåpe når det kommer i kontakt med varmt vann. Slik skal de rengjøre klærne på en skånsom og naturlig måte.
Ecoball: Activerer vannmolekylene, som så trenger inn i tøyets fibre og fjerner skitten. ECOball skal kunne brukes 750 ganger.
Enjo vaskemagnet: Skal plasseres på hver side av trommelen på vaskemaskinen, og inneholder i følge leverandøren verken kjemiske ingredienser eller giftstoffer, og er dermed miljøvennlige.
Miljøvask: Består av vaskekuler som ifølge leverandøren skaper en reaksjon i vannet som gjør at det trenger bedre inn i tøyet og fjerner flekker og smuss. Kulene skal kunne brukes 50 ganger.
Dette er ikke ment som sverting av miljøvennlige alternativ fra min side altså, bare for å presisere det. Men jeg oppfatter Forbrukerportalen som en seriøs og grundig aktør når det gjelder tester, og dersom rent vann vasker renere enn alle miljøalternativene - så er det vel kanskje like greit å bruke vann?