Vis enkelt innlegg
Gammel 12-11-06, 22:54   #16
Nynne
Erfaren

Nynne sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Nynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det galt å rose barn? (Aftenposten)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg har brukt lang tid på å modnes til Jesper Juuls ideer, men har over tid blitt hjertens enig med ham i dette. Og han sier jo heller ikke at ros er GALT, men at det ofte er upresist, og i seg selv mangelfullt.

Når ordet "flink" kommer til meg, så prøver jeg å gidde å tenke på hva jeg EGENTLIG mener. Hvis jeg mener barnet har vært "FLINKT", altså mestret noe nytt eller gjort noe det nødig gjør, så er ordet helt passende. Men det hjelper barnet bedre i forståelsen av følelser å både finne presise ord for barnets EGEN opplevelse, og for min egen. Eksempler:

- Så glad jeg er for at du ryddet så flott! Nå slapp jeg å gjøre det!
- Fikk du til det?? Enda det var vanskelig? Er du stolt? Jeg ble veldig stolt av deg nå!
- Så fin tegning! Hva er det? Så fint når du bruker mange farger. Jeg likte veldig godt den rødfargen sammen med det lilla!
- Står du helt øverst på sklia?! Er det skummelt? Eller gøy?
- Jeg SER deg!!
- Så flott at du deler med lillesøster! Nå ble hun glad, og jeg blir også glad når du er så grei med henne.
- Takk for hjelpen!

Skjønner? "flink"-ros blir ofte tomt og innholdsløst.

Så bra skrevet! Nå skjønner jeg mer hvordan jeg bør legge fram rosen!