Sv: "Perfekte mødre"
Jeg er så enig med deg Bokormen, ordene du nevner her er noe av det tåpeligste jeg hører i slike sammenhenger. Jeg mistenker også ofte mødre som reagerer slik for å innerst inne vite at det de gjør ikke er det beste for barnet, men at de har lurt seg selv til å tro at det er greit, og dermed tenner på alle plugger når noen kommer og tar liv av den illusjonen. Jeg synes det er trist, for jeg tolker det som et symptom på at man er litt for opptatt av å gjøre ting behagelig for seg selv fremfor barnet, og det gjør sjelden utslag bare på ett område. Ikke at barna nødvendigvis blir utsatt for omsorgssvikt, men at de blir satt litt for lang bak i rekkene når man prioriterer.
Opprinnelig lagt inn av Elin, her.
Dersom man er flink med ernæring, så skader det absolutt ikke at barnet får smake på is en gang i blant. Tvert i mot.
Dette kan jeg si meg helt enig i (bortsett fra det aller siste der, hva mener du med det, at det er sunt?) når det gjelder litt større barn, altså fra 1-2 år og oppover. Men i denne diskusjonen var det snakk om en baby på 6 måneder, og barn under ett år bør absolutt ikke få smake is. Is kan være skadelig for spedbarn, og for allergikere kan selv små mengder være skadelig. Hvorfor ta sjansen på det, jeg skjønner bare ikke tankegangen? Et så lite barn maser ikke om is, det blir superfornøyd bare det får puppen eller flaska si. Hvorfor så tidlig som mulig venne dem til søtsaker? Jeg skjønner ikke meningen med det, og jeg tror ikke det er noen mening heller, for jeg synes det virker fryktelig lite gjennomtenkt.