Vis enkelt innlegg
Gammel 28-05-08, 08:59   #11
Nebbia
Passiv

Standard

Sv: Forslag til overraskelse på 10 års bryllupsdag? + trenger vintips!

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Vin kun for å drikkes - når vi kommer hjem fra restaurant - men jeg tenker å ordne med litt god ost, blant annet manchego som han har vært stor fan av siden vi oppdaget den i Spania for ti år siden.

Jeg liker mange forskjellige viner men har drukket mye italiensk de siste årene.

Jeg foretrekker fruktige viner når det ikke skal serveres så mye mat til. Hvis du liker italienske viner, er det vanskelig å komme utenom Amarone. Det er definisjonen av vino da meditazione. Av de som er tilgjengelig overalt, synes jeg Masi, Il Sestante og Santa Sofia er de beste. Sjekk årgang - hvis noen av dem finnes i 2004-årgang, er det en sikker vinner.

Hvis du vil prøve noe annet, så synes jeg Côte-Rôtie fra Guigal er en fantastisk vin. Nå har prisen på denne steget ganske mye de siste 2-3 årene, men jeg synes den fremdeles er verd et kjøp. Den kan drikkes nå, men er også en lagringskandidat.

Av italienske lagringsobjekter, er Barolo og Barbaresco opplagte kandidater. Polet hadde dette som fokusområde for halvannet år siden, og utvalget er fremdeles veldig bra mange steder. Nesten alle flaskene som ble introdusert da var fra den fantastiske 2001-årgangen, som gjerne kan ligge i 10 år. Lagringsdyktige er også de nevnte Amaronene. De er aldeles praktfulle som unge, men utvikler seg til å bli en helt annen (men minst like flott) vin, når de får 10 år ekstra på nakken.

Svar med sitat