Vis enkelt innlegg
Gammel 13-11-06, 18:21   #40
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Perfekte mødre"

Opprinnelig lagt inn av Majsa, her.

Dette kan jeg si meg helt enig i (bortsett fra det aller siste der, hva mener du med det, at det er sunt?) når det gjelder litt større barn, altså fra 1-2 år og oppover. Men i denne diskusjonen var det snakk om en baby på 6 måneder, og barn under ett år bør absolutt ikke få smake is. Is kan være skadelig for spedbarn, og for allergikere kan selv små mengder være skadelig. Hvorfor ta sjansen på det, jeg skjønner bare ikke tankegangen? Et så lite barn maser ikke om is, det blir superfornøyd bare det får puppen eller flaska si. Hvorfor så tidlig som mulig venne dem til søtsaker? Jeg skjønner ikke meningen med det, og jeg tror ikke det er noen mening heller, for jeg synes det virker fryktelig lite gjennomtenkt.

Nei, is er ikke spesielt sunt, men ikke spesielt usunt heller, dersom man ikke har sykdommer eller allergier mot melk eller annet. Is kan være skadelig for allergikere ja, og allergi oppdages sjelden før man enten har blitt syk eller fått en allergisk reaksjon. Små barn kan ikke fortelle at de klør i munnen når de spiser et eple, men utslett rundt munnen og kortpusthet bør/kan få foreldrene til å reagere. (For å sette et eksempel)

Man venner ikke et barn til å spise søtsaker ved å la dem smake på is Prøvesmaking og overkonsum er to forskjelllige ting. Is kan være skadelig dersom hele kostholdet består av sukker og meieriprodukter, men smak på is blir ingen frisk person hverken allergiker av ,eller syk av.

Lite gjennomtenkt blir det først når kostholdet baseres på bl.a. usunne ting som en fast del av måltidene. Gir man en 6-måneder gammel baby en skål med is ,og mater babyen med hele skålen til den er tom for is, ja da tenker man kanskje ikke så langt. Men derfra til å la babyen smake en liten skje fra meg, er miiiiilevis forskjell.