Sv: Forhold med 3
Dette er i grunnen et interessant tankeeksperiment. Min første tanke er "Aldri i livet!", men hvis jeg skal filosofere over hvorfor så har jeg ingen andre gode grunner enn at jeg vil ha mannen min for meg selv. Moralsk og etisk er det omtalte forholdet helt uproblematisk for meg. Jeg mener at folk må få leve livet sitt som de vil så lenge de holder seg innenfor lovlige grenser og så lenge de ikke sårer hverandre. Min personlige grense hadde vært overtrådt for lengst om dette skulle skjedd i mitt liv, men det er jo ikke vanskelig å se at min grense er et produkt av tillærte normer og sosiale regler.
Jeg tror ikke umiddelbart at disse menneskene ikke mener det de sier, og jeg tror heller ikke at ekteskap mellom to personer er den eneste samlivsformen som fungerer. Kanskje er nettopp dette det neste tabuet som skal brytes ned og endres? Vår tids familieform er jo preget av at den tidligere alminnelige samlivsformen ikke lenger er stabil, at skilsmissestatistikken øker og at barn vokser opp med flere sett foreldre og besteforeldre i sammensatte familier. Livsvarig ekteskap mellom mann og kvinne er allerede en truet tradisjon, kanskje tvinger det seg frem samlivsformer som innebærer at flere enn to personer lever sammen i et forhold?
Sist redigert av Røverdatter : 02-06-08 kl 13:22.
|