Vis enkelt innlegg
Gammel 08-06-08, 22:20   #1
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Restaurant svindler på regningen - what to do?

Var ute i går på et større sted i Oslo. Satt en gruppe folk der lenge og vel, og vi spiste og drakk vår kvote og vel så det, for flere tusen kroner totalt. Da vi skulle gjøre opp fikk vi regningen, som vi gikk gjennom nøye. Og hva finner vi? 3 retter og en kaffe vi ikke har bestilt eller fortært. Hva sier kelner? "Oj, dere har visst fått regningen de som hadde bordet deres før dere hadde". Muligens en plausibel forklaring, hadde det bare ikke vært for at nøyaktig det samme skjedde for noen måneder tilbake også.

Vi deler regningen på 5 og kelner sier det er greit at vi betaler hver for oss med kort. Men påstår at summene vi har satt opp ikke er tilstrekkelig, at det blir 1000 kr mer, dvs 200 pr par. Vi gir oss på det, men regner igjennom en gang til for sikkerhets skyld (var jo ganske brisne hele gjengen, så var fullt ut åpne for at vi kunne ta stygt feil). Men vi hadde rett. Hva sier kelner? "Oj, dere hadde visst rett og jeg feil"

Det er jo kjent at mange utseteder svindler sine kunder, da særlig de som er ganske brisne. Enten ved å plusse på bestillingen (særlig antall øl) eller gi tilbake feil vekslepenger.

Hvilken offentlig instans kan man klage til i vårt tilfelle? Kemner? likningskontoret? Politi?

Må innrømme at jeg blir ganske sur når jeg blir forsøkt lurt. (Føler meg ganske sikker på det, for forrige gjesters bestilling blir vel nullet ut når de betaler? Og bordet var tomt da vi ankom, og hvem bestiller 3 retter + 1 kaffe? Hadde de stukket fra regningen ville de vel husket at de ikke hadde betalt?)