Sv: "Perfekte mødre"
Opprinnelig lagt inn av Elin, her.
Du har hengt deg helt fanatisk opp i denne iskrem-smakingen! Jeg vil da gå ut i fra at du (akkurat som Kasia) har tatt alle andre forhåndsregler og anbefalinger for å unngå allergi, ellers er du dobbeltmoralistisk.
Mener du at det er dobbeltmoralsk å si at noe er galt, dersom man gjør noe annet galt selv? Da er jeg uenig med deg. Hvis man prøver å fremstå som bedre enn man er, og skjuler egne negative sider, og samtidig kritiserer andre for å gjøre det samme, da er det én ting. Men jeg kan ikke være enig i at dersom man har katt, er det dobbeltmoralsk å si at man ikke bør gi is til seks måneder gamle babyer.
Opprinnelig lagt inn av Elin, her.
La oss si, Majsa, at du har en katt, også sier jeg i denne diskusjonen: "Alle vet at katter kan trigge allergier, og sjansen for at man skal få allergi av katt er selvsagt liten, men så lenge den er der, hva er vitsen med å ha katt?"
Det er nok ganske mange som mener akkurat det. Men hvis man er glad i katter, spesifikt i sin egen katt, og mener at den er en verdifull del av familien og tilfører både voksne og barn mye positivt, så er det ikke så vanskelig å forklare hva man mener er vitsen med å ha katt. Det er vanskeligere (for meg) å se noen klare fordeler ved å la barn smake f.eks. is før de er gamle nok i henhold til gjeldende anbefalinger.
Og man kan da fint vurdere risikoen ved kattehold som akseptabel i forhold til fordelen, selv om man mener at det ikke er akseptabelt å gi is til babyer. Jeg ser ikke noe dobbeltmoralsk i det.