Vis enkelt innlegg
Gammel 11-06-08, 21:57   #18
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Personalansvar, taushetsplikt og sånt

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Det var galt av ham å si at han har taushetsplikt p.g.a. at det er en personalsak når det faktisk ikke er tilfelle.
Om han istedet hadde sagt "Jeg vil annet enn at saken tas hånd om av ledelsen", synes jeg det er helt okei. Jeg synes det blir feil å forvente at folk skal lyge (som i å si at de ikke vet når de faktisk vet) når de ikke har taushetsplikt. Og nei, jeg tenker ikke at man har taushetsplikt i juridisk forstand med mindre det ligger i stillingen. Altså ikke når det gjelder informasjon vedrørende kolleger man ikke har et personalansvar overfor. Derimot kan man i mange tilfeller ha en form for moralsk taushetsplikt dersom kolleger betror en sensitive ting. Det man vår vite i fortrolighet holder man kjeft om, enkelt og greit.

Jeg tenker også at han rent juridisk ikke har taushetsplikt, men at han av lojalitetshensyn og moralsk plikt likevel burde holdt kjeft. Men problemet er jo at han tror han har holdt kjeft. Han skjønner ikke at det han sa var galt.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat