Vis enkelt innlegg
Gammel 12-06-08, 09:53   #17
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bøkene du elsket som barn

Med unntak av Det suser i sivet, Ringenes Herre-bøkene og Jack London oppsummerer vel egentlig dette godt hva jeg leste. De som sitter mest igjen i dag er Den hemmelige hagen, Jordsjø-bøkene og Brødrene Løvehjerte.

Jeg fryder meg forøvrig over at frøkna ser ut til å bli en lesehest som meg, og håper at herremannen også oppdager gleden ved å lese sjøl snart (han elsker å bli lest for).

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det var de opplagte, selvsagt - serien om Anne fra Bjørkely, Den hemmelige hagen, Det suser i sivet, bøkene til Laura Ingalls om huset på prærien, Brødrene Løvehjerte og Mio, min Mio. Narnia-bøkene og Jordsjø-bøkene, og så Ringenes Herre. Og Anne-Cath. Vestly, og mye av Roald Dahl. Dessuten mye av Maria Gripe, ja, og alle Mummibøkene til Tove Jansson. Og så husker jeg en som jeg tror het Den lange vinteren, om ei jente som het Borghild og som mistet hele familien i Svartedauen og reiste rundt i Norge og traff bl.a. en liten gutt som hun tok seg av. Og så bøkene om Silas - husker noen andre dem? Dem har jeg ikke sett på mange år. Og så husker jeg flere bøker om dyr - hester var jeg aldri opptatt av, men bøkene om ulvehunden Finn leste jeg mange ganger, og Den lange reisen, om de to hundene og en katt som reiste over hele Amerika eller noe sånt for å komme hjem igjen, og en bok om katten Tom som måtte klare seg alene i skogen hele vinteren; lurer på om den også het Den lange vinteren? Og Ulvehunden av Jack London; det var en av de få bøkene til morfar som interesserte meg. Fresi Fantastika husker jeg også. Og Syv små australiere! Og jeg leste Tom Sawyer og Huckleberry Finn, og Kon-Tiki og Pelsjegerliv og mye annet som ikke egentlig var barnebøker.