Vis enkelt innlegg
Gammel 16-06-08, 09:29   #173
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FP - en venninneklubb?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

For meg har de to ordene vidt forskjellige konnotasjoner; venneklubb syns jeg er et positivt ord, en samling av venner av forskjellig kjønn og alder som koser seg sammen. Venninneklubb høres derimot (i mine ører) ut som en samling av sladrekjerringer.

Av og til må man bruke kjønnsspesifikke ord for å få fram en følelse.

Det er helt klart sant i flere tilfeller - "kjerring" er ett av dem - men at "venninneklubb" skulle være noe negativt falt meg faktisk ikke inn. For meg er det langt mer nøytralt-positivt enn f.eks. "gutteklubb", som ofte kan være negativt. Er det vanlig å oppfatte "venninneklubb" som negativt? (Kanskje jeg burde lage en poll?) "Syklubb" er derimot litt nedlatende-negativt for meg; det er noe man sier om en gruppe damer som ikke gjør eller snakker om noe spesielt nyttig. Er det faktisk snakk om en syklubb/skravlegjeng, så er det jo greit, men hvis man refererer til en komité eller avdeling som en "syklubb", så er det veldig negativt og nedlatende. "Syklubb" er jo også et etablert begrep, det er ikke "venninneklubb", så for meg hørtes det ut som en ganske nøytral betegnelse på en gjeng venninner. Jeg oppfattet HI som at det var snakk om at det kan være en ulempe at "alle" kjenner hverandre så godt på FP, ikke at mentaliteten var sladrekjerringaktig.