Sv: Kinesiske dyreparker - fy f***!
Jeg har sluttet å gå i dyreparker. Eneste unntak er Dyreparken i Kristiansand. Jeg har vært i for mange storbyparker (Berlin, Køben, London) til at jeg klarer å synes det er annet enn fryktelig trist. Skitne isbjørner og slitne løver. Elefanter med fotlenker som
har gnagd seg gjennom huden, og tigre som halter rundt på 3 ben.
Den verste opplevelsen til nå hadde jeg på Mallorca, i en liten Dyrepark med mulighet for "Safari". De dyrene hadde INGENTING av det deres egentlig biotop skulle inneholde. Det toppet seg når en solariumsbrun tysker i sølvbukser og åpen skjorte hadde show i et bittelite bur. Musikken var av synth-sjanger og han viste frem kunster med en panter, tiger og leopard. Dyra var tydelig stresset og sinte, og jeg ble så kvalm av hele greia at jeg bare måtte gå.
Når det kommer til dyr klarer jeg ikke være rasjonell og tenke kulturforskjeller og levesett, av den grunn unngår jeg å reise til steder hvor man har et radikalt annet syn på dyr (og mennesker).