Vis enkelt innlegg
Gammel 30-06-08, 12:51   #243
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor lenge satt ditt barn bakovervendt?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Hvis setet f. eks. løsner er det ikke spesielt trygt for et barn å sitte i det. Min logiske sans forteller meg hvertfall noe helt annet enn din.

Du må gjerne utbrodere litt? Jeg lurer helt oppriktig, og er ikke skråsikker på noe.

For å forklare hvorfor jeg lurer med et eksempel:
Jeg har forstått det som de fleste alvorlige skader skjer ved frontkollisjoner. Hva hvis man har 2 barn på ca 20 kg sittende i h.hv. forovervendt beltestol og bakovervendt bilstol. Det forovervendte barnet har strukket litt på setebeltet sitt for å få tak i noe, men sitter ellers forskriftsmessig. Det bakovervendte har gjort det samme, og i tillegg er forankringsselene for løse. De frontkolliderer, og bilen snurrer så rundt. Her ser jeg for meg at det bakovervendte barnet vil få dempet "first impact" skaden bare ved å sitte bakovervendt, og at påfølgende skade ved at setet feks vipper til siden kan være mindre alvorlig. Mens jeg ikke tør tenke helt på hvordan det har gått med det forovervendte?

Jeg er helt med på at i mange situasjoner vil det være fatalt om det bakovervendte setet er feilmontert, men jeg ser så mange risikoer ved det forovervendte også pga at barnet kan dra i eller flytte selen mye lettere, og fordi det ikke er er forankringsseler i det hele tatt.

Presiserer at jeg er ikke ute etter å gi noen unnskyldninger for å slurve med montering!

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat