Sv: IKEA-følelser
Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.
Da er vi uenige. Jeg snakker for øvrig ikke om å kun tilby IKEA til verden, men at utviklingsland faktisk gjennom aktører som IKEA kan starte bedrifter som tilbyr gode abeidsforhold, som forlanger at barnearbeid ikke skal forekomme og som skaper en god økonomi. Jeg lurer på hvordan du mener at man skal gjøre det samme ved å slutte å handle varer fra utviklingsland? Også lurer jeg også hvordan du forsikrer deg mot at de danske produsentene dine ikke har underleverandører fra utviklingsland?
Det går fint an å gjøre sitt beste for å forsikre seg om at de man handler møbler fra har sitt på det rene og at de vet / har oversikt over kjeden av hvor rådvarene kommer fra. Heldigvis blir det satt mer og mer fokus på dette.
Det er fint HVIS IKEA hadde brydd seg med å ha ordnede arbeidsforhold der de får mange av sine varer fra men hva får det til å tro de har det? De tar jo det meste fra Kina, ikke fra fabrikker i andre deler av sør øst Asia der de kunne ha hatt bedre oversikt. Samme hva de sier, i Kina får de ikke tilgang eller kontroll over hva som skjer slik de f.eks ville ha gjort i noen av nabolandene.
|