Vis enkelt innlegg
Gammel 18-11-06, 00:03   #43
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.177
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middlesex, diskusjonstråd

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Nei han skiftet ikke kjønn da han hadde sex. Men det var da det med ett gikk opp for han hvordan ting var fatt. Det var da han for alvor forsto at han kanskje var gutt.

Ja, jeg vet ikke hvor jeg fikk det fra at du sa han skiftet kjønn etter å ha hatt sex. Jeg må ha lest litt på skrå.

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Dette skjedde bare noen få uker før han sto med det endelige beviset i hånden. Jeg ser liksom for meg at jeg ville brukt mye lenger tid på å regelrett skifte kjønn. Det er jo som å bli en helt annen. En forelskelse kommer for meg litt i bakgrunnen når det gjelder å avgjøre en sånn ting for resten av livet. Det kan jo være det er litt av poenget da, at det falt Cal naturlig å bli gutt over natten siden han faktisk var en gutt.

Jeg tror det kanskje må ha vært litt at ting falt på plass? At Callie ikke hadde følt seg "hjemme" som jente det siste året, hun skjulte ansiktet inne i håret og kroppen inne i klær, fordi hun merket/mistenkte at noe ikke var som det skulle være. Og jeg tror ikke Cal valgte kjønn på grunn av Objektet, direkte, men at selve forelskelsen, altså hans/hennes egne følelser, må ha føltes som ganske grunnleggende og viktige. At det ville være å fornekte sin egen identitet å velge bort følelsene. Og da han forstod at han faktisk var en gutt, innså han også bevisst at det var en forelskelse det var snakk om. På samme måte som han innså bevisst at han faktisk rent fysisk ikke var en jente, selv om han jo må ha vært "ubevisst" klar over akkurat det lenge.

Det er interessant i hvilken grad kjønn er definerende for identiteten, og i hvilken grad det ikke er det. Cal er åpenbart den samme personen som Callie, bare i mannlig utgave, liksom. Sin mors barn og sin brors søsken. ("I'm Tessie and Milton's kid," som han presenterer seg til bestemoren.) Så identiteten er egentlig den samme, med knapt nok større endringer enn dem som alltid følger med det å bli voksen. Men hvis legen hadde fått viljen sin, og Callie hadde blitt operert til å bli ordentlig jente, ville det være å drepe en del av identiteten hennes, og ikke bare fordi det ville ødelagt den seksuelle delen av identiteten, men fordi det ville redusert det komplekse individet Callie/Cal til "bare" en jente. (Og jeg ser litt Desdemonas historie som en illustrasjon på at det er skadelig å bli tvunget til å frasi seg en del av sin identitet og sin historie på grunn av konformitetspress og taburegler. Uten at jeg skal påstå at boken forsvarer ekteskap mellom søsken som en generell greie. )

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat