Vis enkelt innlegg
Gammel 27-07-08, 12:35   #14
Arran
Under cover

Arran sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sæddonasjon med ukjent donor

Mennesker formes av to ting - arv og miljø. Jeg mener at miljø er den viktigste faktoren av disse to, men jeg synes likevel det er betenkelig å velge bort et barns mulighet til innsikt i sitt biologiske opphav. Muligheten for å vite om arvelige syksommer etc er noe jeg synes er betenkelig å velge bort. Ja, sæddonorer må oppgi sine helseopplysninger, men samtidig er de fleste donorer unge og har neppe fått sine hjerteproblemer før et tiår og to etterpå. Muligheten for å spore opp donor hvis barnet skulle trenge f.eks benmargsdonor, er også en faktor for meg.

For meg er det altså den genetiske/biologiske tilgangen på donor som er viktig, mer enn den sosiale/menneskelige. Jeg synes dette er vanskelig å sammenligne med adopsjon med ukjent opphav. Da er opphavet allerede utilgjengelig, mens ved ukjent donor, så velger en bort muligheten for barnet å bli kjent med disse forholdene.