Sv: Tror du på hjelpere?
Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.
Olympia. Vi tror på ganske mye som vi ikke ser med egne øyne. Ikke alt kan bevises, selv om det er aldri så vitenskapelig. Når mange mennesker sier at de har sett noe synes jeg det er arrogant å kalle det for tøv bare fordi man ikke har sett det selv. Hadde det hjulpet veldig om et måleinstrument hadde fanget opp signaler av en hjelper? Kriterier for bevis er veldig vanskelig å sette opp. Hvis man er gjennomført materialist vil man også få bevisproblemer om man presses langt nok.
Jeg har aldri sett en hjelper. Jeg har heller ikke sett en yeti, men jeg synes det er arrogant å kalle det tøv. Det er ganske mange som har sett det.
Jeg har ikke sett spøkelser og jeg tror ikke at det finnes. Å avvise dem som har sett dem med å stemple det som tøv synes jeg er å ikke ta på alvor at de faktisk har sett noe.
Bevisbyrden ligger på den som påstår at noe finnes, men betyr det at vi andre kan stemple noe som tøv?
Semmelweiss ble stemplet som tullete fordi han påstod at det fantes noe ikke andre kunne se og som skadet barselkvinner. Han påstod at noe som den gang var usynlig eksisterte.
Jeg tror ikke vi er kommet til kunnskap om alt i universet. Finnes det dimensjoner i tilværelsen vi ikke vet om?
Eller er vi helt ferdige med tilegnelse av kunnskap, på topp av alt som kan bevises og derfor kan stemple alle som undres og som tror på annet som tøvete?
Flott innlegg, og jeg likte spesielt det jeg har uthevet i sitatet. Jeg har lest boka om Semmelweiss, og får litt spader av folk som hardnakket påstår at alt det de selv ikke kan se eller har opplevd er tøv og sludder. Det må da gå an å være litt åpen og ikke forkaste andres opplevelser på den måten. Det er jo selvsagt mye jeg ikke direkte tror på selv, men det kunne ikke falt meg inn å påstå at det ikke finnes. Jeg stiller meg tvilende, men er absolutt åpen for at det er mulig. Jeg er ikke Gud.
Jeg vet selv hva JEG har opplevd, og det det føles litt ekkelt når folk sier det er løgn og bedrag, innbilninger osv, selv om jeg jo selvsagt skjønner at det ikke er like lett for alle å tro på slikt.