Sv: Holdes barna innendørs under solformørkelsen?
Og altså, grunnen til at jeg skriver dette innlegget, er at jeg konstant prøver å manøvrere meg fram til sunn fornuft med en nevrotisk og krisemaksimerende mor på den ene siden og fornuftige forholdsregler på den andre.
Jeg hadde ikke tenkt noe særlig over formørkelsen, før jeg fikk en insisterende telefon fra nevnte mor i går, hvor hun insisterer på at barna MÅ holdes inne i denne perioden fordi bare å kaste et blikk på sola kan skade øynene deres. Selv kaster jeg da et blikk på sola i ny og ne - og det ar da ikke så usannsylig at ungene vil gjøre det heller. Særlig hvis det er mulig å se at noe er annerledes på himmelen.
Men som sagt, jeg blir (til min ergrelse) gjerne rådvill i slike situasjoner. Det har hendt at jeg har gjort det motsatte av det min mor sier i ren desperasjon over all frykten hennes - og så har det vist seg at jeg har tatt unødvendige sjanser. Hun overdriver OFTE - men av og til har jo dama rett også.