Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)
Sikring av barn i bil ER viktig! Vi har og skrevet under på papirer i bh der vi tillater bh å ta med barna hvis de er sikret i bilen. Jeg har alltid regnet med at de da følger norsk lov og tenker høyde/vekt når de skal sikre ungene i bilen. Jeg har lært hos trygg trafikk at på et trepunktsbelte, skal "skrå"- beltet gå over skulderen(ikke over halsen!) og "mage"-beltet skal gå over hofter (ikke over mage!) Ved å bruke pute eller bilstol får barna den høyden de trenger for ikke å få belte galt på kroppen. Hvis man kolliderer og beltet ligger feil kan barnet få større skader enn om det ligger riktig.
Dette med å legge skråbeltet bak ryggen til barna er direkte farlig. Men hva som er verst, belte over halsen eller bak ryggen, skal ikke jeg uttale meg så mye om.
Jeg har selv i et forhastede øyeblikk dratt avgårde med barna i bilen på en slik måte at jeg nok ville få en klekkelig bot om jeg ble stoppet og barna ville nok bli skadet i en eventuell kollisjon. Jeg gjør aldri det flere ganger, for den bil-turen var nervepirrende, selv om den bare varte i fem minutter. Vi kunne ikke gå denne strekningen for det var fryktelig uvær og vi måtte dra fra huset vårt. I ettertid tenker jeg at jeg kunne ha bestilt en taxi med barnesete, for været var ikke såå ekstremt at jeg måtte rømme i en fart. Det var bare ubehagelig, og når svigerfar kom på besøk med en bil som bare hadde to seter, tok jeg jentungen på fanget og ble med....
Det er bra at man reagerer på barnehager som slurver med sikkerheten, og det er bra at det hjelper at man reagerer. Jeg hadde ikke tenkt over dette med Maxi-taxi før nå, og jeg skal jammen meg sende de en mail å spørre hva praksisen er i forhold til frakting av barnehage-unger.