Sv: Hvilken kaffe drikker du?
En kaffetråd!
Jeg liker all slags kaffe. Alt til sin anledning. Favoritten må nok sies å være dobbel cortado, helst fra italienskbrente bønner og aller helst tilberedt av de flinke baristaene på Evita kaffebar.
På den annen side kan det faktisk også smake godt med frysetørket pulverkaffe Jeg er ikke kresen når jeg besøker mormor - som ikke er av den urbane kaffebargenerasjonen, som tror barista er et elektrikerfirma og at all kaffe smaker likt. Jeg kan av og til synes at pulverkaffe smaker sjarmerende.
Kaffe kan faktisk også smake ganske godt når den er av typen superbillig og traktet på en gammel kaffetrakter, på en barneskole og servert fra en gammel termokanne. Særlig på loppemarked, sammen med en vaffel, etter at du har gjort et scoop og kjøpt en designstol for 180 kroner. Igjen er det sjarmen som redder den dårlige kaffen.
Av og til må jeg ha ren espresso. Svart gull! Jeg kan drikke tre kopper ren espresso, uten å tenke over at det er kraftig kost.
Ingenting smaker så godt som en kopp espresso - på en gaterestaurant i f.eks. gamlebyen i Antibes. Selv om de sikkert lager like god kaffe på en kaffebar i Oslo sentrum, er det som om kaffen smaker av miljøet den serveres i.
Espresso smaker fantastisk i pitoreske landsbyer på den franske riviera, kannekaffe smaker godt på loppemarkedet til Oppsal skole, pulverkaffe smaker godt når leiligheten er tømt under flyttesjauen, en cortado smaker fantastisk når man møter en god venninne på Kaffebrenneriet på Løkka og en cappuchino smaker alltid deilig en varm sommerdag i en hvilken som helst storby. Kaffe er kultur.
Jeg liker all slags kaffe, men jeg skal innrømme at det er stor forskjell på god og dårlig kaffe. Dårlig kaffe er grusomt.
Hjemme brygger jeg alltid Clipper, økologisk, fairtrade kaffe. Den italienske typen. Den har nydelig balansert syre og fylde.
Jeg simpelthen elsker kaffe, og blir mer og mer glad i det. Men jeg var nok en "late bloomer", i det jeg rakk å fylle nesten 30 år, før jeg oppdaget kaffens gleder.