Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker
For en god idé! Jeg er helt enig i at Garmanns sommer er en veldig fin bok, og har tenkt å kjøpe den andre også.
Arkimedes og rulletrappa er en veldig morsom og noe grotesk billedbok av Hans Sande med illustrasjoner av Gry Moursund.

Den handler om jenta Eureka, som har en pappa som er oppfinner og en katt som heter Arkimedes, og om hva som skjer når de drar til Oslo for å være med på oppfinnerkongress. Ikke for de aller mest engstelige, kanskje; Eureka og Arkimedes blir nemlig på et tidspunkt skåret i strimler av knivene på toppen av den skumle rulletrappen, men alt går bra til slutt. Herlige tegninger med mye barokk humor. Og så er den på nynorsk, det synes jeg også er fint, Poden har ikke så mange nynorske bøker.
Den boken som jeg tror kanskje har gjort mest inntrykk på Poden er Ulvene i veggen av Neil Gaiman, illustrert av Dave McKean. Den har vi lest mange ganger, og han leser den gjerne selv også, og retter ofte på meg dersom jeg leser et avsnitt med ikke helt riktig dramatisk tonefall. 

Neil Gaiman er mest kjent som forfatter av fantasifulle og oftest skumle tegneserier for voksne, og denne boken er både fantasifull og skummel for både barn og voksne. Lucy hører at det er ulver inne i veggen i huset deres, men ingen andre i familien tror på henne - før de plutselig en dag kommer stormende ut av veggen! Fantastiske drømmeaktige illustrasjoner og en flott historie, som er eventyraktig uten å være klisjépreget. Ikke for de mest mørkredde barna, kanskje, som man forstår. (Det finnes en utgave i bokhandelen nå i "Lesehesten"-serien, der illustrasjonene er redusert kraftig i størrelse, det burde nesten være forbudt; jeg vet ikke om den opprinnelige versjonen enda er å få tak i, men antar bibliotekene har den, i alle fall.)