Vis enkelt innlegg
Gammel 19-08-08, 14:48   #19
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sekt mente Javon (1) var en demon

Opprinnelig lagt inn av Clubby, her.

Jeg skjønte godt hva du mente med utsagnet ditt og støtter ditt syn på saken. Uansett om det er helt på andre kant av det jeg mener.

Det jeg er ute etter her er
1. Provosere
2. Skape diskusjon rundt dette temaet.

Ta f.eks kristendommen her i landet. Arnulf Øverland skrev i sin tid at [/size][/font]"Overalt, hvor der har vært ført krig, hvor der har vært herjet og brent og utøst blod, har kirken vært med.”
Kristendommen for meg er religion satt i system eller organisert religion om du vil.

Jeg synes det er helt på kanten å å ta for seg ALL organisert religion, men jeg gjør dette for å skape debatt. Og det ser virkelig ut som om debatten er igang...

Jeg syns da at sitatet fra Øverland har en argumentasjon på linje med at "De fleste som dør har drukket kaffe. Ergo er kaffe dødelig."

Ja, kirken har vært med. I gamle tider var kirken også svært synlig når det pågikk farsotter, pest og elendighet. Betyr det at kirken var årsaken til pest?

Kirken har også vært synlig i forhold til fattigdom. Betyr det at kirken er årsak til fattigdom?

Og i dag er kirken synlig for eksempel i forhold til narkomane. Betyr det at kirken er årsaken til at det finnes narkomane?

Og ja, jeg vet at også kirken har fart hardt fram. I historien har det vært mer enn en religionskrig, og vi vet også at misjonen til tider har vært brutal.

Men religion har vært både positivt og negativt. Og når man snakker om ORGANISERT religion kan man ikke trekke inn en liten sekt med en gal leder som "bevis" på hvor farlig dette er. ORGANISERT religion er jevnt over langt mindre farlig enn den uorganiserte.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat