Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet
Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.
Nå har jo ikke vi tenåringer enda, men vi vil nok gi dem privatliv og tillitt om de ikke har gjort noe som tilsier at de ikke kan ha den friheten. Om de overholder avtaler og generelt er til å stole på skulle det bare mangle at det blir anerkjent og gir fordeler. Vi har allerede snakket med førsteklassingen om nettvett, og det blir helt sikkert flere slike samtaler oppover. 
Jepp, jo bedre man oppfører seg og jo bedre man håndterer ansvar og frihet, jo mer frihet og ansvar kan man få. Og målet må være fullt ansvar og full frihet innen de er flyttet hjemmefra og faktisk må ta alle disse valgene alene. Det viktigste må være å lage en arena der foreldre og barn kan snakke sammen, slik at de får en viss guiding gjennom de vanskelige tingene før de skal gjøre det alene, og den arenaen skaper man IKKE ved å snoke og snike. Det skaper man ved å stadig snakke om verdispørsmål, være åpen og tilgjengelig for spørsmål og fortelle om hva man selv gjør på nett.
Det fantes jo ikke nett da jeg var fjortis, men mobbing, utenforskap og moralske dilemmaer var det flust av den gangen også. Og jeg syntes det var fantastisk å ha en far jeg kunne komme til med alle disse tingene, som ga råd og formidlet sine verdier.