Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?
Opprinnelig lagt inn av Maz, her.
For meg handler det om to forskjellige ting når en snakker om å være "trygg og glad" og ha en ferdighet som handler om prestasjoner. Jeg er "glad i deg" dersom du mestrer a eller, liker b synes jeg ikke om.
Jeg skjønte ikke den siste setningen her. Mener du at vi som snakker om at det finnes praktiske ferdigheter barna bør lære seg kommer til å slutte å være glad i barna våre dersom de ikke tilegner seg dem?
For meg er det opplagt at det er visse ting det er en fordel å kunne for å fungere greit og trives og være trygg som voksen - vite hvordan man får i seg mat, greie å få hverdagen til å gå rundt uten å rote til økonomien sin, unngå å ødelegge klærne sine i vaskemaskinen - og jeg synes barna våre bør få hjelp til å lære disse tingene for å ha (enda) bedre sjanse til å bli trygge og glade og selvstendige voksne. Det har ingenting å gjøre med at jeg blir mer glad i sønnen min dersom han kan lage omelett, det har derimot alt å gjøre med at jeg tror han kommer til å trives bedre dersom han er i stand til å lage seg mat selv. Mye den samme grunnen som grunnen til at jeg vil at han skal være trygg og glad: at han skal ha best mulig grunnlag for å trives og bli en "ordentlig" person.